SanDisk Connect Wireless Stick

SanDisk Connect Wireless Stick

Med en trådlös USB-sticka behöver man aldrig oroa sig för att minnet tar slut. Koppla den till din mobil eller surfplatta och du kan strömma film eller göra backup.

Minnet är ofta inte speciellt väl tilltaget i dagens mobiler och surfplattor. Musik, filmer, appar och bilder tar alla upp värdefullt minne. En lösning är molnlagring. Den är perfekt för backup av exempelvis foton. Molnlagring äter dock upp värdefull datavolym. Därför kan det bli dyrt att ladda upp eller ner stora filer såsom filmer från molnlagringen. Här kommer en trådlös USB-sticka väl till pass.

SanDisk Connect Wireless Stick finns i storlekarna 16, 32, 64 och 128 GB. Själva anslutningen till mobilen eller surfplattan sker via wi-fi. Dessutom kan pinnen fungera som åtkomstpunkt för ditt ordinarie wifi-nät. Väl uppkopplad är det enkelt att göra backup av bilder och annat på enheten. Den medföljande appen är lätt att använda och man kan automatiskt ta backup så fort en enhet kopplas upp mot pinnen. Man kan även enkelt dela innehåll via bland annat Facebook och Twitter.

Backup är kanske inte det jag främst vill använda SanDisk Connect Wireless Stick till eftersom jag tycker att Dropbox, OneDrive eller andra tjänster gör detta automatiskt på ett utmärkt sätt. Nej, för min personliga del är det mest intressant att lagra filmer på stickan. De tar ju upp ganska mycket minne. Det gick mycket bra att strömma filmerna till min mobil, surfplattan samt ytterligare en surfplatta samtidigt under förutsättning att filmerna var lågupplösta. Att strömma HD-film i 1080p funkade inte lika bra. Vid några tillfällen hackade filmen och jag behövde till och med starta om appen vid något tillfälle.

När du laddar upp eller ner filer via wifi får du dock räkna med att det går ganska långsamt – ett fåtal megabyte i sekunden, inte mer. Väl ansluten till datorn via USB-porten går det dock betydligt fortare. Dessutom laddas stickan samtidigt.

Det är lite si och så med batteritiden. Om man tittar på lågupplöst film så räcker batteriet i bästa fall till två normallånga filmer (knappt fyra timmar). Det under förutsättning att enbart en person strömmar film. Strömmar fler film samtidigt sjunker batteritiden, fast hur mycket vet jag inte eftersom jag inte har testat det. Batteriet räckte som bäst till att strömma 1080p-film i mellan en och en halv och knappt två timmar. Därför är mitt råd att ta med ett extrabatteri om du vill titta på mycket film.

Säkerhetsmässigt är SanDisk Connect Wireless Stick långt ifrån helt perfekt. Man kan enbart ha ett lösenord, men tre personer kan strömma film samtidigt. Det finns ingen möjlighet att ange vad som är privat och vad som delas utan den som loggar in på stickan får tillgång till allt innehåll. Det kan ju bli lite pinsamt om brorsan får se tjejens privata kärleksfoton.

SanDisk Connect Wireless Stick är en smart liten pryl för dig som vill göra backup av filer lokalt och inte i molnet. Den är ännu smartare för dig som gillar att titta på film men inte har tillräckligt med minne i plattan eller mobilen. Det finns dock några svagheter – säkerheten, strömmande av högupplöst film, batteritiden samt priset (från ungefär 400 kr).

• Enkel att använda
  • Bekvämt att strömma film
  • Tre kan strömma samtidigt