Scribblenauts Mega Pack

Scribblenauts Mega Pack

En regnbågsfärgad häst galopperar fram över skärmen samtidigt som en bil av choklad står parkerad i ena hörnet. Hjälper det till att lösa problemet?

Ett magiskt anteckningsblock som gör verklighet av vad helst som skrivs i det är en återkommande populärkulturell myt. I animeserien Death Note skriver protagonisten Light Yagami ett namn och en dödsorsak i sin bok och inom en minut så omkommer personen på det sätt som beskrivits. I Scribblenauts skriver protagonisten Max ner snälla saker som han vill skapa för att göra folk glada och vips så framträder de. Hårfina skillnader, men liknande koncept.

Scribblenauts är vid det här laget en gammal spelserie som först bodde på Nintendo DS och Nintendo 3DS som bärbara pusselspel. Det har blivit mycket populärt att återutge gamla spel till Switch det senaste året, gärna med något litet extra. Scribblenauts Mega Pack är, precis som det låter, ett exempel på detta då två gamla spel har bakats ihop till ett paket. Spelets huvudläge Scribblenauts Unlimited kombineras med spelet Scribblenauts Unmasked som bakar in DC Comics universumet i Scribblenauts. Definitivt roligt för den som är ett fan av Batman, Wonder Woman och Superman.

Konceptet i spelen är enkelt, du har förmågan att skapa nästan vad som helst med ett magiskt anteckningsblock. Du använder dessa föremål för att lösa problem och hjälpa människor i nöd. Spelet innefattar inga större utmaningar vad gäller banor, plattformar eller fiender, utan utgår mycket från din fantasi och problemlösningsförmåga. Grafiken är mycket simplistisk och påminner om pappersanimation, vilket är mer charmigt än störande. De två saker som jag stör mig på gång på gång under spelandet är dels hur stökigt spelets gränssnitt känns och hur otroligt dumma spelets NPC:er (non-player characters) kan vara. När jag spelade senast skulle jag hjälpa en scout att ta sin prickskyttesmedalj. Han råkade hamna några steg åt vänster från där han skulle stå och sköt istället sin scoutledare i hjärtat med sin pilbåge. Jag fick därefter börja om uppdraget från början.

Allt för ofta ser spelets NPC:er ställa till det för sig själva på olika sätt. Med låg självbevarelsedrift och en hjärna som bokstavligen verkar vara gjord av papper är det inte svårt att förstå varför de alltid befinner sig i knipa. Spelets största styrka är dock vilket otroligt förråd av föremål, personer och adjektiv som går att använda för att lösa de olika problemen. Man märker förvisso att det ofta finns ett eller två ord som spelet förväntar sig, men ifall jag vill skapa en pytteliten rosa pansarvagn för att bekämpa möss med så kan jag göra det. Vill jag skapa en armé av brinnande blinda björnar för att slåss mot ett cthulhu-monster så kan jag göra det. Fantasin sätter gränserna.

Scribblenauts största gåta är för mig vem spelet är avsett för. Det är ett spel vars pussel ofta är så enkla att lösa att de flesta vuxna spelare snabbt skulle tröttna på dess enkelhet och enspårighet. Dessa pussel förutsätter dock att du är engelsktalande med ett brett ordförråd. Detta gör det svårt att hitta en enskild spelare som skulle kunna njuta fullt ut av vad Scribblenauts har att erbjuda. Det jag har gjort är att spela spelet tillsammans med min femåriga dotter. Jag berättar för henne vad personerna i spelet behöver hjälp med och hon skriker glatt ut vad hon tror kan hjälpa dem. Hennes fantasi tillsammans med min goda förståelse för engelska fungerar utmärkt tillsammans. Det ger också en god insyn i hur femåringar tänker och resonerar runt saker. Det faktum att de flesta föremål kan göras till choklad- och guldversioner av sig själva bidrar också starkt till hennes spelglädje. Varför skapa en drake när du kan skapa en chokladdrake? Varför nöja sig med att bo i ett slott när du kan bo i ett flygande guldslott? Och varför skulle jag någonsin vilja rida på en vanlig häst när jag lika gärna kan rida på en magisk regnbågshäst?

För den som har både fantasi, en låg tröskel för pusselsvårighetsgrad och ett brett engelskt ordförråd är Scribblenauts ett väldigt roligt och givande spel. Kanske behöver du kombinera krafter med någon annan för att tillsammans uppfylla allt detta, men att spela är alltid roligast tillsammans.

• Enormt förråd av möjliga ord
  • Enkelt koncept
  • Bra att spela med barn