Sea of Thieves

Sea of Thieves

Sea of Thieves är ett underhållande piratspel fyllt av oanvänd potential.

I Sea of Thieves kan du själv, eller med upp till tre vänner, hissa segel och färdas över havet i jakten på att bli piratlegend. Spelet är otroligt vacker där allt från öar, moln, ljus och vind dansar i harmoni över skärmen. Vattnet är utan tvekan spelats absoluta höjdpunkt när det dels ser bra ut men även förändras i både färg och skepnad under tiden man seglar.

Det är möjligt att segla ett mindre skepp själv men spelet framhäver sig bäst när man seglar den största båten som är gjord för fyra personer. Det är möjligt att matchas ihop med tre andra spelare men för den ultimata upplevelsen bör man vara fyra vänner när det krävs mycket kommunikation och samarbete för att ta sig fram. Skeppet behöver styras, tre segel behöver manövreras, ankare behöver höjas och sänkas, kanoner avfyras och laddas om, hål i båten lagas och vatten hinkas överbord.

Att segla är det roligaste man kan göra i Sea of Thieves för det händer något hela tiden. Vädret förändras ofta och tvingar man att manövrera skeppet konstant för att bibehålla farten. Ibland hamnar man mitt i en storm vilket verkligen kan sätta en grupp på prov när stora vågor får vatten att rinna ner på de undre däcken. Är man inte uppmärksam nog inser man för sent att skeppet är på väg att sjunka.

Det är även till havs man kan stöta på andra spelares skepp och välja att strida mot dem. Taktikerna för att vinna dessa strider är många. Kanonkulor är förstås en klassiker men det är även möjligt att skjuta sig själv ur kanonen och hoppas att man landar antingen på fiendens skepp eller i alla fall nära nog för att lyckas borda dem. Eller varför helt enkelt inte bara ramma dom.

Sea of Thieves första timmar är bland de roligaste jag haft någonsin men när nykärleken svalnat blir jag varse om spelets allra största brist: Det finns för lite att göra och det som finns blir för upprepande! På de öar som är handlingsöar finns det tre olika faktioner som kan ge olika uppdrag. Gold Hoarders ger dig uppdrag där du ska leta skatter på olika öar, Order of Souls vill att du ska döda och leverera själar från zombiekaptener och Merchant Company vill att du fångar och levererar olika djur.

För att bli piratlegend måste du göra otaliga uppdrag för dessa tre uppdragsgivare och de blir snabbt tråkiga. Att leta skatter är busenkelt. Ett kryss på kartan visar exakt vart skatten är och inte allt för sällan så lyckas man nästan på första spadtaget. Vissa skattkartor har gåtor att lösa istället för att kryss vilket är roligare när det tvingar en att tänka lite.

På de flesta öar finns det skelett. Detta är spelets enda fiende bortsett från andra spelare. Hur ett spel bara kan innehålla en slags fiende är svårt att förstå. På de uppdrag som kräver att man ska döda en speciell pirat så rör det sig om ett skelett som är extra starkt och har ett namn. Svårigheten på dessa uppdrag ökar desto fler man gör och mot slutet kan det röra sig om att döda upp till fyra skelettkaptener på fyra öar innan man anses färdig med uppdraget.

Det finns tre sorters djur att fånga i form av grisar, hönor och ormar. Att fånga djur är utan tvekan det mest tråkiga och jag tycker att utvecklarna precis som med fiender kunde ha lagt in väldigt många fler djur i världen. Varför inte något exotiskt djur som är svårt att hitta?

Tre olika sorters uppdrag finns att göra. That’s it! Det finns förvisso kartor att dina i flaskpost på stränderna också men oftast är det ytterligare en karta med ett kryss på. Spelets största brist är att det finns för lite att göra i denna ofantligt vackra värld. Till exempel så är bananer det enda som kan ge dig mer hälsa, men det råkar även vara den enda frukten i hela spelet. Det finns fyra olika vapen i form av svärd, pistol, hagelgevär och ett prickskyttegevär. Det finns olika varianter av vapnen men skillnaderna är bara kosmetiska.

För uppdragen man utför tjänar man guld som i princip bara används för att köpa kosmetiska saker. Att harva på i massor av timmar för att kunna köpa en snygg piratmössa känns meningslöst. Det är något som saknas i nästan alla aspekter av spelet förutom när det kommer till seglingen. Det har aldrig slutat vara kul att stöta på andra spelar och har man tur (eller otur beroende på hur man ser det) kan man stöta på hot från havets djup att bekämpa.

Spelet innehåller dock inget straff om man dör vilket tar lite udden av spänning. Om man skulle dö hamnar man på ett spökskepp i en minut sedan vaknar man upp på sitt skepp igen. Detta kan vara väldigt frustrerande om man krigar mot ett skepp och lyckas eliminera någon från motståndarlaget. Inom en minut vet du att fienden har återuppstått och är redo att skjuta tillbaka igen. Något slags straff borde finnas så man blir rädd för att dö.

Sea of Thieves är ett vackert, stort och kul spel som har oändligt med potential. Det finns dock för lite att göra och det som finns tvingas man göra om och om igen att man fort blir uttråkad. På ett vis kan spelet kännas som ett early access-spel när det kommer till innehåll. Spelets utvecklare har utlovat mycket nytt som de kommer lägga till senare men just nu är vad jag bedömer och för 650 kr skall man kunna förvänta sig mer.

• Otroligt kul att segla i ett lag
  • Havet är oberäkneligt
  • Skepp mot skepp strider