Sébastien Loeb Evo Rally

Av i i Recensioner, 4 Mer

Sébastien Loeb Evo Rally

Den mångfaldige rallyvärldsmästaren Sébastien Loeb må vara pensionerad. Han lever emellertid vidare i mångas hjärtan, och nu även i en rallysimulator.

Efter att ha vunnit hela nio World Rally Championship-världsmästartitlar tillsammans med kartläsaren Daniel Elana i Citroënbilar har Sébastien Loeb gått i pension, vid ålder 37. Vad passar då inte bättre än ett samarbete med det italienska spelföretaget Milestone (bland annat kända för sina WRC- och Moto GP-titlar) i ett rallyspel om honom själv?

Det är rätt uppenbart att Milestone är stolta över att ha själva Loeb med i spelet då du konstant följer hans historia, berättat av honom själv, genom livet till hur han själv blev den rallyförare han är idag. Du guidas med en mängd råd och tips på hur just du ska göra för att bli den bästa rallysimulatorföraren som världen har skådat.

Till en början upplevde jag att det var charmigt med Loeb som följde en genom karriären men blev snabbt lite väl kitschigt och sentimentalt; jag ville hellre ha ett snabbt spel som jag kunde lära mig själv. Där har vi en viktig punkt: Sébastien Loeb Rally Evo är inget spel du plockar upp snabbt för att bara köra lite hipp som happ. Det är ett svårt spel med hyfsat lång inlärningskurva och att då ta sig tid och faktiskt lyssna på Loebs råd genom spelet blir plötsligt mer än sentimental smörja, det blir viktigt för att klara sig.

Jag slängs snabbt in i spelet och lär mig att i rally så räcker det inte att vara en ensamvarg, jag behöver min co-pilot, min kartläsare. Jag väljer landet jag kör för samt mitt och min kartläsares namn. Detta är något jag uppskattar och ger en fin autenticitet för hur rallyvärlden fungerar. I en tutorial (som du verkligen bör spela även om du är en van rallyspelare) lär jag mig grunderna likt de i flesta spel. När jag var klar hoppade jag kaxigt in i spelets karriärläge i tron om att jag skulle äga banorna, men då jag inte förstod ett ord av vad kartläsaren sa så förlorade jag racet gång på gång. Men att verkligen ta dig tid innan du börjar karriärläget för att förstå din kartläsares tecken utan och innan kommer vara till stor hjälp när det hela väl börjar.

Efter inlärningen så är det äntligen dags att ta sig an WRC och det finns en hel del olika spellägen att välja mellan – Career, Quick Mode, Loeb Experience och Multiplayer. De flesta av dem kommer du förmodligen redan vara bekant med, något som inte behöver vara till spelets nackdel då det kan vara skönt att ha lite trygghet efter den hårda träningen. Däremot så måste jag ge en extra poäng till Loeb Experience som är det läget jag blev mest underhållen av. Här får du upprepa de situationer som mästaren själv har befunnit sig i och dessutom se och höra honom själv berätta hur det var inför tävlingarna: svårigheterna, pressen, vad han tänkte och gjorde.

Enligt Milestone så har det flitigt använts information av GPS-data från varenda sträcka för att återskapa den realistiska känslan. Detta blir mycket intressant men försvårar även spelet till en ännu högre grad då varje bana är mycket smalare än i majoriteten av de andra rallyspel jag spelat. Tyvärr är grafiken ojämn. Vissa banor kan vara helt fantastiska, som att åka genom leran på de vidsträckta bergen i Wales eller för övrigt allt som är i solnedgång. Men när effekterna väl lägger sig så upptäcker man alla de lågupplösta texturerna samt väldigt stela bilanimationerna, något som suger ut mig ur spelkänslan. Dessutom tycker jag att 30 fps i ett bilspel som gärna ser sig själv som en simulator är lite för lågt.

Det finns en otrolig mängd bilar att välja mellan men alla kommer till en början att vara låsta och för att få tillgång till dem så måste du samla poäng. Dessa får du främst genom att spela i karriärläget och detta kan i starten av spelet kännas lite… dötrist. Min startbil känns som en enormt slö kärra jämfört med den jag fick använda i tutorialen och ljudet i spelet är bland de futtigaste jag har hört i något bilspel på länge. Motorn låter som instängd i en konservburk och både ljudet av krockar och slirningar känns falska och tillgjorda. Detta är väldigt synd då det trots allt är en helt okej bilfysik där jag oftast upplever att jag har kontroll över körningen. Om (eller snarare när) jag åker av vägen så är det oftast mitt eget övermod och inte spelets.

I slutändan är Sébastien Loeb Evo Rally ojämnt som spel men som livskrönika är det ganska charmigt.

Det Bra

  • Charmigt historieberättande
  • Realistiska banor
  • Svårbemästrat

Det Dåliga

  • Ojämn grafik
  • Horribelt ljud
  • Svårbemästrat
6

Skriven av: Stefan Stanisic

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi