Shadow of the Beast

Shadow of the Beast

Vägen genom Karamoon kantras av ständiga våldsamheter. För besten Aarbron är det hänsynslös grymhet som gäller om han ska besegra den onde magikern Maletoth.

Det ursprungliga Shadow of the Beast släpptes till Commodores hemdator Amiga under 16-bitars-eran – år 1989 närmare bestämt. Spelet fick bra mottagande och portades till flera andra system. Dessutom fick spelet två uppföljare. Nu släpps Shadow of the Beast återigen. Denna gång exklusivt till Playstation 4. Borta är alla spår av retrografik. Nya Shadow of the Beast är ett modernt spel som emellertid fortfarande är sidscrollande. Det har inspirerats av originalspelet, men jag vet inte riktigt hur troget originalet det är. Om du är nyfiken på originalspelet så följer det med.

Du spelar som besten Aarbron. Han är inte direkt den snyggaste varelse världen skådat, men han är en extremt effektiv stridsmaskin. Han är ute efter att besegra den onde magikern Maletoth och hans armé av bestar, demoner, gigantiska robotar, trolliknande varelser med mera. Det är enda sättet för Aarbron att bryta förtrollningen och därmed slippa vara best för resten av livet.

Aarbron kan konsten att strida. Det är en konst du måste lära dig. Ofta ställs du inför ett stort antal fiender samtidigt. Då stängs banan av åt båda hållen med hjälp av portaler ur vilka det väller fiender. Striderna som inledningsvis tycktes vara en kamp om att trycka på fyrkantsknappen så snabbt som möjligt, visade sig snart vara mycket djupare än så. Du har givetvis en grundattack, men utöver det en hel del möjligheter i striden som att hoppa över, grabba tag i eller bedöva fienden. En mycket viktig egenskap att blockera fiendens attacker vilket kan ge möjligheten till en effektiv kontraattack.

Det finns en del andra specialrörelser och attacker. Raserikedjan är den effektivaste. Väl startad kan en sådan kedja av attacker ge höga poäng, precis som andra effektiva komboattacker. Raserikedjan skiljer sig lite från det vanliga mosandet av fiender eftersom den är en sorts QTE (quick time event) där man ska tajma tryckningar på specifika knappar.

Komboattackerna är knepiga, främst då multiplikatorn rasar ner till noll om man blir träffad. Att få till en riktigt lång komboattack är utmanande, men det är en förutsättning för att lyckas få en hög multiplikator och därmed höga poäng. När du besegrar fiender suger Aarbron i sig lite av deras blod som används till olika specialattacker, däribland raserikedjan. En annan specialattack återställer en del av hälsan. I andra specialattacker sänds gigantiska spikar upp från underjorden eller skuggvarelser påkallas.

I slutet av banorna får du en totalpoäng som inte bara baseras på hur väl du presterat i striderna utan även hur snabbt du tagit dig igenom banorna. Eftersom det finns en high score-lista online där du kan jämföra dina resultat med såväl kompisar som resten av världen så finns det mycket starka krafter att spela om banorna för att finslipa high score och stiga i rankinglistorna.

Stundtals bedarrar tempot och istället ställs man inför lite enklare problemlösning, plattformshoppande och klättrande. På banorna finns även lite olika samlarföremål såsom sigill och profetians klot. Dessa ger olika fördelar såsom talismaner och storyelement. Man kan utrusta sig med maximalt tre talismaner när man spelar. Dessa kan bland annat hjälpa dig att blockera fiender, överleva dödliga fall eller skapa en tryckvåg mot fienden.

Shadow of the Beast bjuder på en småkuslig stämning. Exempelvis pratar folken man stöter på underliga språk. Fast, om du är intresserad av att följa deras konversationer kan du köpa översättningar. Det kostar dock en hel del mana. Ju bättre du klarat en bana desto mer mana belönas du med. Manan kanske du hellre använder till andra uppgraderingar. Eller varför inte köpa originalspelet från 1989? Det är fullt spelbart på din PS4:a.

Rent grafiskt blandar Shadow of the Beast snygga 3D-animationer som försiggår i bakgrunden med sidscrollande spelande. Det är snyggt och konstigt nog kändes det sällan som en begränsning att bara spela i två dimensioner. Bakgrunder och spelande flöt nämligen ihop på ett förträffligt sätt. Ibland förvandlades bakgrunden från att vara enbart en snygg, livfull kuliss till att interagera med spelandet. Ett exempel är bosstriderna där man fick nöja sig med tvådimensionellt hoppande och stridande medan bossarna i sig ibland var tredimensionella. Bossarna är för övrigt inte världens svåraste och vissa var faktiskt riktiga besvikelser.

Handlingen förtjänar också att nämnas. Den berättas på ett ganska udda sätt. Man får nämligen mest gissa sig fram vad som händer under själva spelandet. När man sedan hittat storyelement på banorna belönas man med olika texter. Dessa förklarar händelser och annat i spelet. För min del var det tråkigt att läsa dessa och jag hade gärna sett att man lagt till lite mer handling under själva spelets gång. Det hade livat upp den dystra stämningen.

Shadow of the Beast är ett brutalt actionspel som kan spelas på två extremt olika sätt. Den hänsynslöse hardcorespelaren gör allt för att undvika träffar i striderna och för att sätta höga poäng på varje bana och helst bli bäst i hela världen. Nybörjaren bryr sig inte så mycket om det utan nöjer sig med att klara banorna. Hen bryr sig kanske inte så mycket om att oskyldiga själar offras för att hen i slutändan ska få oändligt med liv. Det är något som hardcorespelaren däremot avskyr. Vilken typ är du? Kanske ligger du någonstans emellan dessa ytterligheter.

Shadow of the Beast är ett hyfsat actionspel. Spelet är inte mer än två och en halv till tre timmar långt för den som inte vill spela om banorna, men det är intensiv speltid. Att hitta alla hemligheter kanske fördubblar speltiden. För den som dessutom vill finslipa sina resultat kan Shadow of the Beast bjuda på ytterligare många, många timmars spelande.

• Väl genomtänkt stridssystem
  • Bandesignen
  • Omspelsvärdet