Shadow Puppeteer

Shadow Puppeteer

En positivhalare har stulit alla skuggor. Allas utom en liten pojkes. Hans skugga lever ett eget liv och nu jagar pojken och skuggan positivhalaren.

Shadow Puppeteer är ett samarbetsspel. Antingen fixar du fram en kompis eller så samarbetar du med dig själv. Spelar du själv blir spelet genast lite mer utmanande. Då styr du nämligen både pojken och hans skugga samtidigt. Med hjälp av vänster sidas styrspak och triggerknapp styr respektive hoppar du med pojken. Skuggan styr du på samma sätt med höger sida av kontrollen. Det är för det mesta inte speciellt svårt eftersom du använder en åt gången, men ibland hettar det till då du tvingas utnyttja din simultankapacitet och styra och hoppa med båda samtidigt.

Som du förstår lever pojkens skugga sitt eget liv och när du styr pojken så finns det ingen som helst skugga som hjälper dig att veta var du är i djupled. Det ställer ibland till det eftersom det kan bli lätt att missa en avsats.

Spelet går ut på att du ska använda pojken och skuggan för att tillsammans med olika grejer i omgivningarna lösa diverse problem. Dessutom måste du ibland fly undan positivhalaren och hans skugga. Pojken får heller aldrig komma för långt ifrån sin skugga. Då startar spelet om från senaste kontrollpunkten. Som tur är finns det många sådana ställen så man tvingas aldrig spela om speciellt långa partier.

Låt mig ta några exempel på hur man kan lösa problem. Om pojken tar en sköld över huvudet så kan skuggan hoppa upp på den. Likaså kan skuggan ta sköldens skugga och därmed kan pojken rida på skölden. Det här gör att pojken kan hjälpa skuggan och tvärt om över ställen där de normalt inte kan färdas. Lådor fungerar på exakt samma sätt. Det finns också lampor som man tänder och släcker och därmed fås olika skuggor.

Lite längre fram får man tre redskap. Ett är exempelvis att pojken kan dra ett rep mellan två punkter som skuggan sedan kan gå på. Konstigt nog ”ritar” man ut skuggan direkt. Men eftersom det är pojken som skapar repet borde man ”rita” ut det och inte skuggan.

I de här problembaserade partierna behöver man inte på något sätt skynda sig utan man kan sitta i lugn och ro och fundera ut lösningarna. Oftast är lösningarna ganska enkla, men det kan ibland krävas en del tankearbete och man kan behöva prova olika lösningar innan man slutligen klarar av problemet och kommer vidare till nästa sektion av spelet. I andra delar av spelet jagas man av positivhalarens skugga. Här får man inte söla utan det gäller att springa och man har inte mycket tid att lösa problemen man ställs inför. Därför får man gladeligen räkna med att spela om dessa partier några gånger innan man lyckas skaka av sig den fientliga skuggan. Det är också i dessa delar av spelet som man måste koordinera pojken och hans skugga på ett mer avancerat sätt än i de andra, lugna avsnitten.

Shadow Puppeteer är ett trivsamt spel med lagom svåra problem. Spelet blir aldrig för svårt, men å andra sidan blir det heller inte så lätt att man tröttnar. Med trivsamt menar jag hyfsat kul. Shadow Puppeteer lyfter aldrig till några höga höjder, men jag hade inte heller tråkigt. Idén är mycket bra, men utförandet kunde ha varit bättre. Oavsett om man samarbetar eller spelar ensam får man nämligen ett ganska kul spelande. Även om man teoretiskt sett kan spela igenom Shadow Puppeteer på drygt en timme så får man räkna med tre-fyra timmars speltid.

• Bra samspel pojke, skugga
  • Trivsamt
  • Vissa partier är utmanande att spela själv