Shantae and the Pirate’s Curse

Av i i Recensioner, 3 Mer

Shantae and the Pirate’s Curse

Retrospel, och då inte minst pixelbaserade, sidscrollande plattformsspel, är populära. Nu kommer ytterligare ett – Shantae and the Pirate’s Curse.

Om det är någonting som jag blir glad av så är det pixelperfekta plattformsspel. Just sådana spel har fått sig ett uppsving de senaste åren och ett tag så kändes det som vartannat spel innehöll gammaldags pixelgrafik. En del som släpptes var riktigt bra och visade att genren fortfarande håller men det var många utvecklare som missade målet då det enda de fokuserade på var grafiken och inte hur det skulle spelas. En serie som jag tycker har lyckats att behålla den gamla retrokänslan riktigt bra är just spelen om Shantae. De blandar bra plattformsmekanik med fin pixelgrafik och känns väldigt välpolerade. Shantae and the Pirate’s Curse är tredje spelet i ordningen och konceptet håller även denna gång.

Spelet är en direkt uppföljare på Shantae: Risky’s Revenge som släpptes till Nintendo DS, PC och iOS redan 2011. Shantae är en halvande vilket har gett henne vissa fördelar när det kommer till krafter. I denna del så har dock krafterna försvunnit vilket gör att hon tvingas försvara sig på andra sätt. Hon slåss fortfarande med sitt hår men under spelets gång plockar hon på sig andra nödvändiga vapen som används både till försvar och till att hitta genvägar på de ganska långa banorna. Allt i bästa sjörövarstil. Målet är att rädda världen från en elak pirat och mer behöver jag nog inte säga om storyn.

På tal om stilen så tycker jag alltid att karaktärsdesignen har varit på gränsen till osmaklig. Stora byster och lite kläder är något som de flesta kvinnorna begåvats med. Det märks knappt bland pixlarna men när man pratar med någon så dyker karaktärerna upp i tecknad form för att föra dialogen vidare. Designen kunde varit lite bättre där men i övrigt så är det ett väldigt väldigt vackert och skarpt spel. Pixelgrafiken bygger upp en detaljerad värld med mycket rörelse och färg. Miljöerna är varierande och roliga att utforska. Spelet följer den så kallade ”metroidvania”-mallen vilket innebär att de flesta banor måste besökas många gånger för att få tag på allt som gömmer sig där. Under hela spelets gång så hittar man saker som kan användas på tidigare banor och då är det viktigt att miljöerna är tillräckligt varierande och att det finns just genvägar att upptäcka. Det lyckas spelet bra med.

En annan sak som spelet lyckas bra med är musiken som är precis så där rivig som man vill ha i ett plattformsspel av den här sorten. Den är snabb, fartfylld och välgjord. Överlag så är hela ljudbilden bra och tillför retrokänslor.

Som Shantae besöker du många olika öar som måste genomsökas noggrant för att du ska kunna komma vidare. Till ditt förfogande har du både saker som fyller på din hälsa och hjälpmedel som är bra att ha i strid. Det finns gott om karaktärer och byggnader att besöka och det dyker ofta upp småuppdrag som klaras av relativt smärtfritt. Kontrollen känns väldigt tajt och det känns som att jag har full kontroll på vad jag vill göra hela tiden. Det går utmärkt att spela på Wii U-plattan om man som mig gillar att ligga i sängen och spela innan man somnar. Har du en Nintendo 3DS så går det lika bra att införskaffa spelet till den.

Shantae and the Pirate’s Curse är ett stabilt och välgjort plattformsspel som lyckas behålla retrokänslan samtidigt som det fortfarande känns fräscht. Det ser otroligt mysigt ut och låter förbannat bra. Jag ifrågasätter karaktärsdesignen en aning och som det känns nu så tycker jag att konceptet behöver börja förnyas. Denna gång kommer de dock undan med det då jag tycker spelet bjuder på ett härligt äventyr med roliga dialoger och bra bossar.

Det Bra

  • Pixelperfektion
  • Härliga melodier
  • Bra kontroll

Det Dåliga

  • Karaktärsdesignen
  • Konceptet behöver förnyas
8

Skriven av: Roger Nilsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Dynasty Warriors möter Fire Emblems. Hack ’n’ slash möter strategiskt rollspel. Tillsammans fås ett spel med annat… https://t.co/C1zlNfdWa5
Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK