Shantae: Half-Genie Hero

Av i i Recensioner, 7 Mer

Shantae: Half-Genie Hero

Spelen om Shantae sträcker sig ända tillbaka till Game Boy Color-eran och är enligt mig en serie som har lyckats hålla hög klass genom alla år.

Shantae: Half-Genie Hero är det fjärde spelet i serien och dök upp redan förra året till i princip alla konsoler på marknaden. Nu har det också kommit till Nintendo Switch där det borde passa in ypperligt.

Jag har haft svårt att fastna för plattformsspel på senare år. Trots att genren har gjort en stark comeback och känns starkare än på länge så är det bara en handfull titlar som jag verkligen har tyckt om. Jag tror att det beror på att genren har svårt att överraska då det mesta redan har gjorts samt att kontrollen måste kännas perfekt. Shantae-serien har tajt spelkontroll, vacker grafik och roligt gameplay vilket gör att jag rekommenderar dem till alla som tycker om bra plattformspel.

I denna fjärde del så blir Scuttle Town attackerad av piraten Risky Boots som stjäl ritningarna till en ny uppfinning som enligt uppfinnaren skall hålla staden fri från attacker och banditer. Shantae lyckas besegra Risky och få tillbaka det mesta av ritningarna men vissa delar saknas. Det är dessa du som spelare skall hjälpa till att hitta. På vägen träffar du en massa känningar som hjälper dig på vägen. Storyn i sig är väl inget mästerverk direkt men det ger oss en anledning till att få hoppa runt med supertajt kontroll.

Spelmekaniken är en av de mest intressanta delarna i Half-Genie Hero. Förutom hennes coola hårattack så har hon också danser som förvandlar henne till olika djur som behövs för att lösa spelets olika pussel och för att kunna nå ställen som Shantae själv inte kan nå. Ju mer framsteg man gör desto fler danser låser man upp. Apan får dig att klättra högre, krabban får dig att dyka och spindeln kan klättra i taken. Detta är bara några av alla former som Shantae kan anta men ni fattar poängen. Då man låser upp nya former på vägen så krävs det att man besöker spelets banor flera gånger för att hitta allt som är gömt. Man får också små uppdrag av invånare som driver historien framåt och ger lite extra klirr i kassan för att kunna köpa nya attacker och förmågor.

Till skillnad från de äldre spelen så är grafiken numera inte byggt av pixlar utan ser numera tecknat ut. Det är färgglatt, vackert och knivskarpt. Animationerna är lika välgjorda som alltid och hela spelet osar kvalité. Det är ett perfekt spel att ligga i sängen och spela innan läggdags. Skärmen på Switch är riktigt skarp och gör spelet rättvisa när man inte har tillgång till teven.

Shantae: Half-Genie Hero håller uppe seriens kvalité och levererar minst lika bra underhållning som föregångarna. Det är inte så överraskande längre då man vet vad man får och ibland kan det vara svårt att hitta vart man ska ta vägen men spelglädjen finns fortfarande där. Med vacker grafik, grym kontroll och underhållande spelmekaniker så är detta ett måste att plocka upp om du har en Switch och tycker om plattformsspel.

• Perfekt spelkontroll
  • Vackert
  • Bra spelmekanik