Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Sherlock Holmes har ett skarpsinne som ingen annan. Möjligtvis att du kan överträffa honom när du tar dig an sex unika fall.

Sherlock Holmes är en intressant och konstig figur med ett skarpt öga för detaljer. Detta gör honom perfekt som detektiv och de antal böcker, filmer, serier och spel som gjorts om honom och hans vapendragare Watson är för många för att ens hålla reda på. För mig personligen har inte spelen varit så intressanta då de verkat ganska platta och oengagerande. Men på pappret så verkar Crimes & Punishments väldigt lovande och jag kan avslöja redan nu att det är riktigt bra.

När spelet startar så har Watson fullt upp med att hålla styr på Sherlock som håller på med en studie som innefattar en skarpladdad pistol och en ögonbindel. För de som inte har så stor koll på just Sherlock Holmes får här en bra inblick i hur han jobbar och att han inte är som alla andra. Här får vi också en försmak i förhållandet mellan Watson och Sherlock. De två kompletterar varandra perfekt med smarta kommentarer till varandra och Watsons hopplösa försök till att hålla Sherlock på mattan. En riktigt lovande inledning som ger mersmak direkt.

Spelet kretsar kring sex fall som du som spelare ska försöka klura ut med hjälp av Sherlock och Watsons experthjälp. Du tar kontrollen över Sherlock i antingen första eller tredjepersonsperspektiv. Du får en kort introduktion om det aktuella fallet och beger dig sen till brottsplatsen i jakt på bevis. Väl där får du fria händer till att undersöka platsen i egen takt.

Med hjälp av Sherlocks speciella ”detektivsyn” kan du se saker som kan vara relevanta för utredningen och allt av intresse läggs på minnet i menyn. Du får också möjligheten till att förhöra vittnen och anhöriga för att med hjälp av deras vittnesmål pussla ihop brottet. Detta görs på ett väldigt snyggt sätt då du mitt under förhöret kan gå in i ett speciellt läge för att undersöka personerna in på bara skinnet. Kameran zoomar in på personen och agerar som Sherlocks ögon. Där får du chansen att märka ut saker som avslöjar mycket om personen i fråga. Det kan vara smutsiga naglar och händer vilket Sherlock kopplar till vad personen kan tänkas arbeta med eller en speciell ring som avslöjar mycket om personen. Detta är ett väldigt snyggt sätt att visa Sherlocks öga för detaljer då det är menat att just detta moment sker samtidigt som han förhör vittnet. Därför kan han också sätta den förhörda på pottan direkt under förhöret då han redan lärt sig mycket om personen bara genom att studera denne. Du får frågor att välja mellan och alla svar loggas i menyn som du när som helst kan gå tillbaka och läsa.

Ju mer bevis du samlar på dig desto bättre överblick får du över vad som egentligen har hänt. Men att hitta rätt brottsling är sällan lätt och spelet låter dig som spelare dra dina egna slutsatser om vem som kan ha utfört brottet. I en viss meny får du möjlighet att själv pussla ihop bevis med varandra och lyckas du para ihop två bevis som verkar ha något gemensamt så ses detta som ett antagande från Sherlocks sida som du som spelare får välja att avfärda eller använda när det väl är dags att gripa den skyldige. Om det låter komplicerat så kan jag tala om att det är det inte. Allt förklaras på ett pedagogiskt sätt genom spelet och det är lätt att navigera genom menyerna.

Varje brott innehåller ett antal varierande spelmoment som till exempel att studera tidningsartiklar, blanda ihop olika kemikalier för att få fram en dold text på ett papper, dyrka lås och som sagt undersöka brottsplatsen väldigt noga. Historien förs hela tiden framåt och det är sällan man fastnar då man hela tiden får reda på vad man behöver göra för att ta sig vidare. Hur man sen gör det kan vara lite olika klurigt men för det mesta så rullade det på smidigt. Du tvingas hoppa en hel del mellan olika områden under varje brottsutredning vilket kan bli lite störigt. Varje gång du byter område så kommer en laddningssekvens där man får se Sherlock åka droska. Som tur är så får du chansen att studera dina anteckningar och bevis under denna laddning vilket är smart utfört för att maskera själva laddningen.

När ett brott börjar nå sin upplösning så är det dags för dig som spelare att ta dig en riktig funderare för det är aldrig riktigt klart vem den skyldige är då de flesta brott kan innefatta en handfull misstänkta. Du kan med hjälp av alla bevis få de flesta att verka både skyldiga och oskyldiga vilket tvingar dig att aktivt göra ett val om vem du tycker är mest skyldig. När du sedan valt att gripa den du misstänker så får du möjlighet att döma eller ge pardon. Detta var för mig ett väldigt jobbigt val i vissa fall då jag aldrig till hundra procent kände mig säker på mina antaganden. Om jag skulle döma den misstänkte skulle det i princip innebära döden. När du väl har gjort ditt val så får du möjlighet att se om du gjort rätt val men jag rekommenderar att inte kolla det då det förstör de moraliska valen som utvecklarna vill få oss att reflektera över.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments använder grafikmotorn Unreal Engine 3 vilket gör att spelet ser väldigt snyggt ut. Karaktärsmodellerna är riktigt välgjorda och ansiktsanimationerna tillför otroligt mycket till stämningen. Även miljöerna är fina och London, som spelet utspelar sig i, är precis så skitigt och viktorianskt som det ska vara under den eran. Röstskådespelarna gör ett riktigt bra jobb med att leverera repliker som känns trovärdiga och Sherlock och Watsons dividerande med varandra är underbart.

Crimes & Punishments är ett väldigt välgjort spel i de flesta fall. Det finns några saker som drar ner betyget en aning som till exempel allt hoppande mellan områdena. Jag förstår att det är nödvändigt men det kan bli en aning störande. En annan sak är att spelet i vissa fall känns väldigt självspelande. Det kan ibland kännas som att du bara går och klickar på saker i hopp om att hitta rätt och när du väl hittat det som spelet vill att du ska hitta så skickar det dig vidare. Det känns också som att det är väldigt svårt att misslyckas då du hela tiden får en ny chans att välja rätt frågor om du råkat välja fel. Men som helhet så är det ett väldigt kompetent spel där det känns som att utvecklarna tänkt på det mesta och verkligen fått fram själva kärnan med vad som personifierar Sherlock Holmes.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments var en positiv överraskning för mig med välskrivna dialoger, berättelser och brott. Jag hade på känn att spelet skulle kännas monotont och långtråkigt men detta motbevisades redan i första brottet. Jag gillar de svåra moraliska valen och att själv få lägga ihop bevisen på det sätt som jag själv har uppfattat dem. Är man sugen på en bra detektivhistoria nu i höstmörkret så rekommenderar jag Sherlock Holmes: Crimes & Punishments.

• Intressanta spelmekaniker
  • Intressanta brott

• Självspelande på sina ställen