Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth

Av i i Recensioner, 2 Mer

Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth

Civilization tar steget utanför vår planets atmosfär och landar på en främmande planet. Kommer du att möta motstånd eller blir erövringen av planeten lätt som en plätt?

Bland dator- och TV-spelen finns det några få serier som överlever år efter år: Final Fantasy, Call of Duty med flera. En av de allra största är Civilization som är en av de mest finslipade strategispels-serierna någonsin. Civilization V, som kom för några år sedan, rönte stor framgång och uppskattar man grundidén är det fantastiskt att spela en match med alla expansioner och allt nedladdningsbart innehåll. När Firaxis nu släpper sitt senaste spel, Civilization Beyond Earth, är det inte konstigt att de valt att behålla stommen från Civilization V. Men trots att grafiken är densamma, och gränssnittet känns till stora delar bekant, är det mycket som har förändrats.

Som titeln antyder är den främsta nyheten att Beyond Earth utspelas i rymden. Jordens resurser är utarmade och åtta korporationer har valt att rikta sina blickar mot stjärnorna och kolonisera en främmande planet. Något av det första man upptäcker som nykomling till Beyond Earth är att de ledare man har att välja på inte alls är lika färgstarka som i Civilization V. Slaviska federationen, Afrikanska unionen och Franko-Iberiska federationen är inte alls lika intressanta att agera med som Boudica, Napoleon eller Gustav II Adolf. Dessutom saknar fraktionerna unika enheter, vilket är beklagligt. En viss tröst är att man får skräddarsy sin fraktion genom en handfull val som puffar en i rätt riktning. Tänker man sig en snabb expansion över den nya planeten, eller vill man satsa mer på att forska i lugn och ro?

Nästa stora nyhet som spelaren lägger märke till är förstås att geografin är helt väsensskild från Civilization V:s jordnära miljö. Naturen är underlig och träsklik med märkliga växter och utomjordiska monster som gör utmaningen att kolonisera en ny planet allt större. Istället för att besväras av barbarer är det dessa insektslika odjur man ställs emot, och de är rejält utmanande. De förekommer i stort antal och omringar inte sällan en ensam utforskare på planeten. Tyvärr går de inte att interagera med på något annat sätt att döda dem vilket är beklagligt.

Den som spelat Civilization V kommer att känna igen många grundelement i Beyond Earth. Man anlägger städer, väljer vilka hus eller enheter som ska produceras och väljer vad ens civilisation ska forska på. Här står forskningen ut som den punkt som förändrats mest sen senaste installationen. Istället för att vara uppbyggd som en lång axel med simplast teknologi först och högteknologi sist, möts spelaren av ett nät av alternativ som förgrenar sig ut i olika riktningar. Som nybörjare är det svårt att sätta sig in i och nätet, som dessvärre är befriat från de mysiga illustrationerna som fanns i Civilization V, upplevs som myllrande och svårt att begripa. Detta är dock inte bara en nackdel. Det är samtidigt spännande att utforska alla de alternativ man har. Och varje upptäcktsfärd i en riktning på forskningsnätet försvårar eskapader i en annan.

Beroende på hur man forskar sig fram längs teknologinätet låser dessutom upp ”affinity-points” som avgör på vilket sätt ens enheter uppgraderas. Genom Harmony anpassas ens enheter till förhållandena på den nya planeten och man kan använda dess natur mer fördelaktigt medan en inriktning på Purity stärker enheterna genom att vidhålla deras mänsklighet.

En av Beyond Earths stora styrkor är variationen när det kommer till enheter. Inspirationen har verkligen flödat på Firaxis kontor och det är möjligt att slåss med såväl genetiskt modifierade skräcködlor som mördarrobotar och monsterbläckfiskar. Det är tydligt att det är en stor passion för Science Fiction som ligger bakom.

Att nå vinst liknar på många sätt tidigare spel. Man kan fortfarande erövra eller forska sig fram till en vinst, men ett utbyggt område är spionage som är så kraftfullt att man numera kan erövra hela civilisationer med ränkspel och hemliga agenter.

Sammantaget är Beyond Earth ett riktigt härligt strategispel med många av de kvaliteter som gjorde dess pappa, Civilization V, så bra. Det är tråkigt att ledarna saknar karaktär och planeten man befinner sig på ser i ärlighetens namn ganska trist ut, men detta vägs upp av den utpräglade science-fiction-känslan, mångfalden bland enheter och den upptäckarlust man känner inför att utforska den underliga värld som spelet utspelar sig i. Civilization V är fortfarande ett betydligt bättre spel, men Beyond Earth är definitivt en värdig distraktion att roa sig med.

Det Bra

  • Intressanta enheter
  • Ny mekanik för forskning

Det Dåliga

  • Ointressanta ledare
  • Naturen ser trist ut
8

Skriven av: Ola Lundin

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq