Siege Hammer

Siege Hammer är ett Tower Defense-spel. Det är en vanlig genre bland mobilspel, men hur passar genren i virtual reality?

Det är många olika genrer som har försökt att anpassa sig till virtual reality. Vissa passar klart bättre än andra. Prickskyttespel, pusselspel och cockpit-spel är klara vinnare från den klassiska spelvärlden medan spel som FPS, strategispel och fightingspel har haft det svårare att verkligen slå igenom, även om undantagen finns.

En genre som länge mått allra bäst i mobila enheter är Tower Defense-spel. Klassiska exempel här är Plants vs Zombies, Kingdom Rush och det självtitulerade Tower Defense. Det alla dessa spel har gemensamt är att de är snygga 2D-spel med bra gameplay och ett utmanande, högt tempo. Det finns ett par Tower Defense-spel som är anpassade för virtual reality och Siege Hammer faller inom denna kategori. Frågan är ifall denna plattform är den rätta platsen för denna typ av spel.

Siege Hammer är på många sätt ett traditionellt Tower Defense-spel. Du placerar ut torn, uppgraderar dessa och håller borta attackvågor av fiender i stigande svårighetsgrad. Utöver detta har spelaren möjlighet att ett par gånger i minuten kasta en hammare på en eller flera fiender för att göra extra skada. Detta är spelets hela upplägg och det är i min mening väldigt tunt. Spelet tillför inget till genren och använder sig väldigt lite av det faktum att man befinner sig i virtual reality. Spelarens betraktningsvinkel är ovanifrån och den enda rörelse man gör i spelet är att förflytta sig längs en fördefinierad sträcka för att se slagfältet från olika vinklar. Det finns heller ingenting för spelaren att upptäcka eller interagera med utanför den satta spelplanen. Spelet skulle lika gärna ha spelats som ett vanligt PC-spel. Detta är i min mening ett slöseri med den otroliga potential som finns för virtual reality-spel.

Spelmässigt är Siege Hammer tråkigt och irriterande. Tornen som man bygger är banala och ointressanta. Det finns klassiker som direktskadetorn, frystorn och AOE-torn. Fienderna är på samma sätt ointressanta och utan karaktär. Det finns inget i spelet som står ut eller skapar intresse hos mig. Om man jämför spelet med något av de spel jag nämnde i början av denna artikel så är det smärtsamt uppenbart hur lite Siege Hammer egentligen erbjuder spelaren. Hade detta varit en gratis tech-demo hade det varit en sak, men nu säljs detta spel ändå för €15 på Steam. För detta pris kan en spelare köpa alla båda Kingdom Rush-spelen, båda Plants vs Zombies-spelen och Tower Defense till iOS för oändligt mycket mer spelglädje.

Två saker som drev mig till vansinne under den tid jag spenderade med Siege Hammer var spelets tempo och den ”hjälpsamma” staty som finns med på banan under spelets gång. Spelet är till att börja med ofantligt långsamt. Varje våg av fiender tar flera minuter att rensa och en hel bana kan ta en halvtimme att spela färdigt. Tower Defense är i mitt sinne en spelgenre som tillåter 5-15 minuter långa matcher och i ett relativt högt tempo. Jag trodde heller aldrig att jag skulle skriva dessa ord, men Siege Hammer har lyckats med att ha en hjälpreda vars påflugenhet är i klass med Navi från Ocarina of Time. Var femte sekund under dessa trettio minuter plingar statyn till och påminner spelaren antingen om att ”Remember to collect the fairies” (spelvaluta) eller ”Remember to use your siege hammer”. I mitt huvud skriker jag ”Vad tror du att jag gör, statyjävel?!?”

Siege Hammer är ett tidigt VR-spel, men jag möter det inte med lägre förväntningar trots detta. Virtual reality är en fantastisk plattform för spel och spelutvecklare som antingen inte har fantasi nog eller ork nog att utnyttja dess möjligheter gör mig arg. Siege Hammer är antingen ett spel producerat av en ambitionslös spelstudio, eller ett försök att slå mynt ur den spelarbas som finns för virtual reality. När man jämförs med ett fem år gammalt mobilspel och vågskålen tippar hårt i fel riktning är det något som är fel.

• Olika spellägen
  • Bra kamera
  • Inga buggar