SingStar

SingStar: ABBA

Gänget bakom SingStar har lyckats få till ett samarbete som heter duga. Lagom till julhandeln släpper nämligen London Studios ett nytt SingStar-spel som enbart innehåller låtar från ett av världens (eller i alla fall Sveriges) mest framgångsrika band – nämligen ABBA!

ABBA är ett band som nästan alla känner till. Vare sig man tycker de är fantastiskt bra eller totalt värdelösa så kan jag slå vad om att nästan alla kan nynna med till åtminstone en av deras låtar. Att bandet är så framgångsrikt gör att deras musik lämpar sig väldigt bra i ett SingStar-spel. Nästan alla låtar på skivan är välkända för gemene man, vilket medför att man slipper bläddra förbi en massa okända låtar i jakten på den ultimata SingStar-upplevelsen.

Introducing ABBA SingStar
För att ge spelet en ordentlig genomkörare tog jag med det till en After Work med jobbet. Under det första sång-battlet utbröt totalt kaos. Någonting var mycket fel! Efter några sekunders förvirring insåg vi vad som var annorlunda. Den röda mikrofonen visas nämligen numera överst på skärmen och den blå nederst, vilket är omvänd ordning mot alla tidigare SingStar-spel. Anledningen till denna förändring är att man i SingStar ABBA behöver kunna visa två varianter av texter (en uppe för den röda mikrofonen och en nere för den blå mikrofonen) eftersom ganska många låtar innehåller stämmor. Att man har separerat textutskriften för de två mikrofonerna ger också en ökad tydlighet i spelet.

En utmaning
Det finns säkert många som tycker att ABBAs musik är banal och glättig. Men om man lyssnar under ytan hör man att ljudbilden är riktigt avancerad och att bandet har ett genomarbetat sound. Detta är något som avspeglar sig i spelet. Agnetha Fältskog och Anni-Frid Lyngstad utnyttjar ett brett register i sin sång och man arbetar mycket med stämmor. Komplexiteten i sången gör att det blir svårare att nå höga poäng i spelet. Jag gick in med inställningen ”att sjunga lite Dancing Queen kan väl inte vara så svårt!”, men tji fick jag. Det krävs en hel del övning för att jag ska kunna hänga med ordentligt i melodierna, speciellt när det gäller stämmorna som jag inte alls är van vid att sjunga. Enligt mig är det här det svåraste SingStar-spelet hittills.

Här blir inget guld till sand!
Jag känner mig ganska övertygad om att SingStar ABBA kommer att bli ett framgångsrikt spel. Efter en lyckad musikalfilm är ABBA åter på tapeten med sina monsterhitlåtar från 70- och 80-talet. ABBAs låtar innehåller mycket känsla och passar perfekt som uppvärmning på kvällen. Extra kul och nostalgiskt är det också att kika på bandets gamla musikvideor som rullar i bakgrunden. Fräsigare scenkläder får man nog leta efter! Fast det är klart, såhär i jultider får man väl säga att det är synd och skam att inte ”Happy New Year” är med på skivan. Det hade ju blivit det ultimata inslaget vid årets nyårsfirande!

Låtlista
Chiquitita
Dancing Queen