Singstar: Ultimate Party

Singstar: Ultimate Party

Nu är det dags att sjunga karaoke igen. Den här gången behöver du ingen separat mikrofon. Du kan nämligen använda din mobil som mikrofon istället.

Mitt förhållande med Singstar har varit en lång kärlek-/hathistoria. Ända sen spelet först kom på Playstation 2 så har jag hållit fast vid att det är det bästa karaoke spelet på marknaden. Att serien senare har svängt med spelindustrins vindar och dragit in gitarrer, dansande och annat trams har inte stört min upplevelse, även om jag hellre hade sett att SCEE London hade lagt den tiden på att hitta fler bra låtar att ha med i spelet istället.

När Singstar nu går från PS3 till PS4 så ändrar spelet karaktär. I den värld vi nu lever där spelen är free-to-play och streamad media är det enda rätta. Därför har Sony gjort sitt bästa för att anpassa Singstar till denna nya värld. Spelaren behöver inte längre köpa varken spel eller mikrofoner för att kunna spela Singstar. Det räcker att ladda ner programvaran från Playstation Store, börja köpa musik och sjunga in i sin smartphone genom en gratis app.

Jag har dock den första skivan som släpps i butik för recension. Här är låtlistan:

• 5 Seconds of Summer – She Looks So Perfect
• Avicii – Hey Brother
• Bridgit Mendler – Ready Or Not
• Carly Rae Jepsen – Call Me Maybe
• Clean Bandit Feat. Jess Glynne – Rather Be
• Coldplay – Magic
• Demi Lovato – Let It Go
• Disclosure Feat. AlunaGeorge – White Noise
• Ed Sheeran – Lego House
• Ellie Goulding – Burn
• Icona Pop Feat. Charli XCX – I Love It
• John Newman – Love Me Again
• Kylie Minogue – Can’t Get You Out Of My Head
• Lady Gaga – Born This Way
• Lionel Richie – Hello
• Lorde – Royals
• Naughty Boy Feat. Sam Smith – La La La
• Olly Murs – Dear Darlin’
• One Direction – Best Song Ever
• One Republic – Counting Stars
• P!nk Feat. Nate Ruess – Just Give Me A Reason
• Paramore – Still Into You
• Pet Shop Boys & Dusty Springfield – What Have I Done To Deserve This?
• Pharrell Williams – Happy
• Plan B – She Said
• Selena Gomez – Come And Get It
• Swedish House Mafia Feat. John Martin – Don’t You Worry Child
• The Lumineers – Ho Hey
• TLC – No Scrubs
• Train – Drive By

Trettio låtar är ganska många att börja med. Bland de klara favoriterna för mig är Coldplays ”Magic”, ”Happy” med Pharrell Williams och ”Hello” med Lionel Richie. Jag var besviken att ”Let It Go” inte var orginalversionen från filmen Frost, utan en singelversion med artisten. Vissa av låtarna som ”I Love It” och ”Born This Way” känns som låtar som är kul att sjunga, men består mer av upprepande refränger än något annat.

Musik är ju väldigt subjektivt. Även om jag inte vill veta av Selena Gomez eller One Direction så finns det nog många som gör det. Det här för mig till vad som varit mitt största klagomål på Singstar som en serie hittills. Det faktum att när man köper skivorna så betalar man näst intill lika mycket per låt som ifall man hade laddat ner varje enskild låt från Singstore. Jag förstår att Sony behöver en närvaro i butiker för att kunna sälja Singstar som koncept, men en CD med kanske tio låtar och tio gratis downloads vore en mycket bättre deal för många. Lägg upp alla låtarna på Singstore och låt spelarna välja sin musik själva.

Den största nyheten för Singstar till PS4 är kopplingen till smartphones. Sony har valt att frångå mikrofoner och istället förlita sig på en app i spelarnas telefoner. Jag vet inte ifall Sony gör detta för att pressa ner priset på Singstar-upplevelsen, eller ifall de gör det för att appar är coolt och för att de kan. Jag har testat Singstar med både mikrofoner och appen och skillnaden kunde inte vara större. Mikrofoner är taktila, pålitliga och ger en typ av stjärnstatus. Appen är omständlig, opålitlig och får mig att känna mig fånig som sjunger in i min telefon. Det största felet är de konstanta avbrotten som uppstår när någons smartphone tappar kopplingen till nätverket eller Playstation. Det här hände för oss ibland flera gånger per låt och var ett otroligt störande avbrott. Den som är halvvägs genom ”Just A Girl” med No Doubt vill inte stanna upp för att koppla om sin iPhone. Jag kan ärligt inte se en enda fördel med att använda smartphones för någon som redan har mikrofoner. För de som gillar Singstar och inte har mikrofoner, stjäl, be och ljug för att få tag i ett par. De är essentiella för den som vill ha en njutbar karaoke upplevelse i framtiden.

Den andra funktionen i Singstar-appen är mycket bättre än mikrofonsubstitutet. Appen kan användas för att skapa spellistor till konsolen. Alla som spelat Singstar i grupp är nog bekanta med hur det tar vissa personer en evighet att välja låt när det är deras tur (tittar på mig själv). Det här är en väldigt välkommen förbättring till spelet som ligger väl i linje med de ”second screen”-ambitioner som den nuvarande spelgenerationen har.

Singstars utseende har fått ett lyft och har lite bättre översikt, men är fortfarande ganska segt. Det känns som att jag saknar något utan att riktigt veta vad det är. Singstore är som vanligt otroligt segt men har vissa förbättringar när det gäller topplistor och rekommendationer. Ett otroligt stort plus är att de låtar som en har köpt till PS3 även funkar på PS4. Jag är väldigt glad att Sony valt att föra över den tidigare katalogen då allt annat hade fått mig att fortsätta spela Singstar på PS3. Man kan trots allt bara köpa Karma Chameleon en viss mängd gånger.

Jag ser fram mot att se fler låtar i Singstore och kanske en förbättrad app i framtiden. Jag står också fast vid vad jag alltid sagt. Singstar är det bästa sättet att avnjuta karaoke, men oj vad de är bra på att göra mig arg i processen.

• PS3-katalogen finns kvar
  • Gamla mikrofoner fungerar
  • Spellista bra tillägg