Sky Adventures

Sky Adventures

Välkommen till paradisön. Här ska du bygga din egen flygplats och skapa ett nätverk av flygturer världen runt. Men se upp med pirater och andra mystiska händelser.

Ibland är det skönt att slippa stressa i spelen man spelar. Bara ta det lugnt ett tag och ”klicka runt lite”. Ingen tidspress att fundera på, ingen person som måste från plats A till plats B och samtidigt överleva resan. Denna lugna känsla får jag av Sky Adventures, ett tag iallafall.

Konceptet är väldigt enkelt. Jag bor på en ö. En orkan förstör ön och jag måste bygga upp den igen. Mitt jobb är framför allt att se till så att turistnäringen kommer igång igen vilket innebär att bygga upp ett semesterparadis där kaffet är lagom varmt och affärerna lockar lika mycket som Gekås på en lönehelg. Kaffet och affärerna har jag ingen direkt kontroll över men jag kan bygga det för att tjäna pengar. Och pengar är en stor del av spelet såklart.

Det främsta målet är att bygga upp en fungerande flygplats och tillräckligt med hus för att få plats med alla turister som kommer på besök. Ju mer resor du kan flyga desto mer pengar och erfarenhetspoäng tjänar du. Till en början har du bara en liten landningsbana att tillgå och en destination att flyga till. Men som tur är finns det massor av sätt att tjäna pengar på. Spelet har en liten handling där man får följa ett gäng karaktärer som hela tiden delar ut uppdrag som behöver göras för att dra in ännu mer pengar och poäng. Med dessa köper du sen nya byggnader som antingen kan husera mer turister eller affärer. I början rullar det mesta på i bra takt och man får tid att lära sig vad spelets alla menyer innebär.

Så här håller jag på i ett par dagar. Jag skickar iväg flygplan kors och tvärs och håvar in pengar på mina affärer som förmodligen tar överpriser. På min lunchrast och i sängen innan jag ska sova klickar jag mig lugnt och stilla igenom alla nytillkomna ikoner och hör det rassla till i min kassa. Jag flyger lite uppdrag och tar emot andra flygplan som behöver låna min landningsbana ett litet tag. Till vänster har jag hela tiden koll på vilka aktiva uppdrag jag har och det mesta är lättnavigerat. Jag hamnar nästan i ett meditativt tillstånd där allting går på automatik och det enda som betyder något är att klicka bort så många ikoner som möjligt. Mitt samhälle växer, sakta men säkert. Spelet introducerar lite nya flygplan och även båtar som kan användas för att besöka mina vänners öar. Tyvärr så har jag inga vänner som spelar Sky Adventures med mig och det är här som jag börjar märka av dessa ack så irriterande mikrotransaktioner.

Jag märker hur mitt meditativa tillstånd försvinner mer och mer när jag inte kan slutföra uppdrag på grund av att jag inte vill skicka ut reklam till mina vänner på Facebook med risk för att bli lynchad nästa gång jag träffar dom för, let’s face it, om det är något alla avskyr på Facebook så är det att få inbjudningar till spel stup i kvarten. Spelet är snällt nog att ge mig en digital vän som jag får besöka en gång om dagen vilket innebär att det blir mycket väntetid när spelet ger mig ett uppdrag som går ut på att jag måste åka till mina vänner många gånger. Det kan ta flera dagar om jag bara har min digitala vän. Varje uppdrag kan skyndas på eller skippas helt om man är villig att betala för det. I detta fall är valutan bränsle eller banknotes som inte är det enklaste att få tag i. Det ska nämnas att alla uppdrag går självklart att klara av om man bara är villig att lägga ner mycket tid. För min egen del kommer jag fram till ganska snabbt att den tiden spelet kräver av mig för att avancera i någorlunda lunkande takt är alldeles för lång. Väntetiderna mellan flygningar och byggen blir längre och längre ju mer man avancerar i spelet och det är uppenbart att det vill ha mitt kreditkort. Grafiken är iallafall mysig och spelets enda melodislinga kommer att hemsöka mig i många veckor framöver. Det är dock en lugn och harmonisk slinga.

Det märkas att utvecklaren har lagt ner ordentligt med tid på spelet för det är många dialoger mellan karaktärer som för handlingen vidare och det finns mängder av saker att bygga och samla. Systemet hade funkat jättebra om spelets struktur inte hade varit beroende av mikrotransaktioner. Spelet får mig att fastna de första timmarna för att sedan spräcka min härliga avkopplingsbubbla med jobbiga väntetider och ett för stort begär efter cash.

• Spelets första timmar är riktigt bra
  • Enkla menyer
  • Lugnt och harmoniskt