Skylanders Imaginators

Av i i Recensioner, 8 Mer

Skapa din imaginator från grunden. Forma den. Utrusta den. Se till att den är så stark som möjligt. Ge dig sedan ut i Skyland i jakten på Kaos.

Det första som slog mig när jag spelade nya Skylanders-spelet på en pressvisning var hur likt Imaginators sina föregångare. Grundupplägget är exakt detsamma med tillägg av en del nyheter. Nu när jag, och några kompisars barn, fått chansen att hårdtesta Imaginators kan vi konstatera att det första intrycket stämmer. ”Varför är nya Skylanders samma som tidigare? Fast det finns ju inga bilar.” Ja, den frågan har jag faktiskt fått av ett barn. Nu är Imaginators inte samma spel, men kommentaren är slående.

Vad är då Skylanders? Jo, det är ett spel där plastleksaker får liv i ett spel. Banorna är plattformsinspirerade med en hel del action och de utgår från en hubbvärld. Plastfigurerna placerar man på en bas och då får de magiskt nog liv i spelet. Nu är det inga slarvigt gjorda figurer eller ett budgetspel. Nej, allt är välgjort. Figurerna är mycket snygga med många detaljer. I spelet blir de minst lika bra. Minsta detalj känns alltså väl genomtänkt. Ja, inte helt. Jag återkommer till att de olika Skylanders-spelen är för lika. Disney hade med sin Infinity-serie ett upplägg med helt olika spel vilket var roligare.

Samtliga Skylanders-spel har varit ganska actionladdade. Alla Skylanders har olika egenskaper och slåss på olika sätt vilket ger en god variation. Fast, smakar det så kostar det. Skylanders-figurerna är inte billiga och barnen lär vilja ha fler än de två som följer med startpaketet. Activision har nämligen lagt in en hel del lockrop att köpa figurer och andra saker i spelet. Man kan exempelvis inte spela vissa banor utan att ha rätt sorts skylander. Det finns juveler som förbättrar en specifik skylanders egenskaper och den har kanske inte ditt barn. Ett annat exempel är att man på ett ställe kan hämta kistor som innehåller belöningar. Sista kistan innehåller dock ingen belöning utan en uppmaning att köpa mer på Playstation Store. De här lockelserna gillar jag verkligen inte.

skylanders_imaginators04

Olika skylanders har alltså olika egenskaper. Stridsegenskaperna har jag alltså nämnt. En annan är vilken grundtyp av din skylander är. Det nya i Imaginators är att de nya skylanders kallas sensei. Vissa banor kan bara spelas av senseier. Varje skylander har också ett eget element. Vissa kan vara av typen liv eller mörker medan andra kanske är odöd eller jord. Beroende på vilket element skylandern har så är de olika starka på olika delar av banorna. Det stimulerar till att byta skylander lite då och då, men samtidigt lockar det till kör av nya skylanders med nya element.

Som om element inte vore nog är senseierna och imaginatorerna indelade i klasser; bågskytt, sprängare, mosare och snabbskytt är några. Här kan det bli lite förvirrande eftersom en magiker nödvändigtvis inte är av elementet magi utan kan ha jord istället.
Nog om det. Nu till nyheterna. Senseier är alltså de nya skylanders. De är grymma och tränar imaginatorer. Det är den stora nyheten i Imaginators-spelet. Det finns utöver senseier även kristaller som är en nyhet i Imaginators. Ställer man en kristall på basen växer en genomskinlig, glittrig figur fram på teveskärmen. Det är en imaginator. Nu börjar det roliga. Först bestämmer du en klass till din imaginator. Därefter har du en extrem frihet att utforma din imaginator som du vill. Vilket huvud vill du ha? Ska den ha en tunn eller tjock svans? Vilken rustning? Ska den prata med dov eller gäll röst? Vad ska den säga?

skylanders_imaginators06

När du spelar stöter du sedan på kistor med kristaller. Dessa kristaller omvandlas till olika attribut, egenskaper, utrustningar med mera till din imaginator. Du kan med andra ord ändra din imaginator mer och mer allt eftersom du hittar och vinner kistor. Möjligheterna blir allt större. Många kistor känns emellertid mest som utfyllnad och som samlarföremål. För vem vill använda ett vanligt axelskydd som knappt ger något skydd när man hittat ett mycket coolare som har väldigt mycket bättre egenskaper? En rolig sak är att man kan ändra på allt när man vill. Ena stunden kan imaginatorn vara en småväxt kille som är aningen mesig för att i nästa stund förvandlas till en stor, stark tjej med pondus. Allt kan ändras förutom klassen. En bågskytt förblir alltså alltid en bågskytt.

Förutom spelet Skylanders Imaginators finns även en app – Skylanders Creator – som gör att barn ska utforma sin egen skylander vart de än är. Appen är gratis och finns till iOS och Android. Jag har emellertid inte kunnat testa den eftersom den inte fanns tillgänglig när jag skrev artikeln. Den som vill kan även köpa sin imaginator utskriven i 3D eller andra produkter. Det är dock ganska dyrt (för tillfället ungefär 50 dollar för en 3D-utskrift).

Nya Skylanders Imaginators föll mina kompisars barn i smaken, men det är lite väl likt föregångarna. Att forma och skapa unika imaginatorer är väldigt kul och spelet är precis lika välgjort som föregångarna. Kul att gamla skylanders fortfarande kan användas i Skylanders Imaginators. Spelet är för övrigt helt på svenska, vilket borde vara en självklarhet i barnspel.

• Imaginatorerna är otroligt flexibla
  • Välgjort
  • Underhållande