Skylanders Imaginators

Av i i Recensioner, 8 Mer

Skylanders Imaginators: Thumpin’ Wumpa Islands Adventure Pack

Följ med på ett äventyr med Crash Bandicoot och hans ständige antagonist dr Neo Cortex. Detta i en nivå i Skylanders Imaginators.

Thumpin’ Wumpa Islands Adventure Pack innehåller en Skylanders-nivå som utspelar sig på Wumpa Island. Här kan du spela med det muterade pungdjuret Crash Bandicoot och den galne vetenskapsmannen dr Neo Cortex. Allt ingår i paketet. Sedan kan du givetvis spela med alla dina andra skylanders som du har hemma.

Äventyret på den numera dunkande ön är bra gjort. Allt på Wumpa Island – däribland invånare och träd – levde tidigare i en rytmisk harmoni. Det var innan dr Neo Cortex förstörde allt. Numera är allt ett dunkande som invånarna inte uppskattar. Träden, musiken, allt har kommit i obalans. Nu låter det inte så dåligt enligt mina öron, men invånarna tycker det.

Mycket på Wumpa Island fungerar som tidigare, fast nu får Crash äpplen när han krossar lådor. För att återställa musiken i samma rytmiska gung som varit finns bland annat två sorters musikaliska problem som är kul, men inte speciellt svåra. I den första ska man hoppa på block i rätt ordning enligt färger. Det är lätt eftersom det bara finns två färger – rosa och ljusblått. I det andra problemet är stenblock utplacerade på ett notpapper. Ställ dem rätt och musiken flödar åter som den ska.

Det finns två minispel som bara Crash Bandicoot respektive dr Neo Cortex kan låsa upp. Väl upplåsta kan du emellertid spela med vilken skylander som helst. Crash minispel kommer från en klassiska nivå i hans spel. Det är där Crash springer mot kameran och du ska ta honom förbi diverse hinder samtidigt som du ska ta så många lådor som möjligt. Detta minispel är kul, men betydligt lättare än originalet.

Dr Neo Cortex tar sig an en variant av Space Invaders. Rymdskepp kommer mot dig uppifrån skärmen och du ska givetvis undvika deras eldgivning. Till skillnad från Space Invaders kan du röra dig helt fritt över skärmen vilket underlättar betydligt. Detta minispel är ett kul avbräck från det vanliga spelupplägget i Skylanders.

Paketet innehåller som sagt två figurer – Crash Bandicoot och dr Neo Cortex. Att spela som Crash är helt naturligt. Det är ju han som ska rädda ön från den psykotiske doktorn. Men, du kan som sagt även spela som dr Neo Cortex. Det blir en lite konstig upplevelse. Det är ju inte direkt han man tänkt sig som räddare från sitt eget verk. Invånarna på ön är lätt irriterade på vetenskapsmannen, men deras kommentarer är trots det ganska snälla även om de är bitska. Ett exempel: ”Säkerhetssystemet är byggt för att hålla små män med stora huvuden borta – precis som du Cortex.”

Dr Neo Cortex är en bra figur att spela med. Han har till en början en sprängarpistol som gör att man inte behöver gå in i närstrid. Han kan också knuffa iväg sina fiender samt minor. När doktorn får sin hoverboard blir han riktigt cool när han glider fram över skärmen. Lite mer avancerade attacker inbegriper att göra fienden långsammare när de hamnar inom en sköld och låta Uka Uka blockera projektiler eller knocka fiender.

Element: Teknik
Klass: Trollkarl
Typ av skylander: Sensei

Crash Bandicoot är mer för närstrider. Som start har han en snurrattack som är bra samt en glidspark som jag inte är direkt förtjust i. När Crash får exploderande lådor blir han även lite bättre på distans även om han inte kan kasta lådorna speciellt långt. Lådorna kan också skapa en tryckvåg. Crash kan dessutom få skydd av Aku Aku. Över lag tycker jag att Crash Bandicoot är en kul figur, men inte lika bra som dr Neo Cortex.

Element: Liv
Klass: Brawler
Typ av skylander: Sensei

Sammanfattning

Thumpin’ Wumpa Islands Adventure Pack är en kul nivå med två bra senseifigurer. Nivån är inte den kortaste i Skylanders Imaginators, men jag tycker ändå att den tog slut lite för fort – den tog knappt en timme att spela igenom. Jag hade gärna sett lite mer speltid.

• Kul nivå
  • Inspirerat av Crash Bandicoot-spelen
  • Bra figurer – speciellt dr Neo Cortex