Skylanders: Superchargers

Av i i Recensioner, 8 Mer

Skylanders Superchargers

Skylanders är tillbaka. De tar sig inte bara fram till fots utan även i olika fordon till havs, i luften och på marken.

Skylanders-konceptet är nu uppe i en femte upplaga. Allt började med Spyro’s Adventure där den gulliga draken Spyro stod i centrum. Med Skylanders kombinerades två världar – spelvärlden och verkligheten. Detta i form av ett spel och ett gäng leksaker. Leksakerna sattes på en platta och vips fick de liv i spelet. Det här konceptet står sig än idag. Grunden är densamma genom samtliga Skylanders-versioner, men för varje ny version har en ny typ av spelande tillförts. Nyheten i Superchargers är att olika fordon nu gör entré. I startpaketet ingår en bil som är ett landfordon. Förutom landfordonen finns även ytterligare två typer av fordon – flygfarkoster och havsfarkoster.

Om du som förälder ska köpa Skylanders så kan du nog redan nu ställa in dig på att utöver startpaketet även köpa ett havs- och ett luftfordon, minst. För vilket barn kan motstå alla lockelser att spela med de två andra fordonstyperna? Inte med tanke på att det helt plötsligt kan dyka upp en figur som högljutt förkunnar att du måste genomföra ett visst uppdrag med en farkost som inte ingår i startpaketet? Superchargers känns helt enkelt inte komplett utan dessa två farkoster som i dagsläget kostar ungefär 149 kr styck. Lägg därtill kostnaden för startpaketet (500-550 kr) och du får punga ut minst 800 kr för att komma igång. Sedan finns en massa andra Skylanders och fordon att köpa. Det görs en hel del ”reklam” inne i spelet för att locka till köp. Mest skamligt är att man hela tiden får reda på att i den här zonen har en Skylander med den och den elementkraften (luft, mörker, odöd, vatten, ljus med flera) bättre styrka. Det är helt onödigt och känns enbart som ett sätt att locka till mer köp. Andra sätt att få dig att köpa fler Skylanders är att det krävs ett fordon av en viss typ eller ett visst element för att spela en viss del av banan. Men, om du skaffar två extra fordon så står sig barnet bra rustat att spela Superchargers. Man kan då spela det allra mesta i spelet. Sen kan barnet spela med samtliga Skylanders som någonsin sett dagens ljus – det är 150 stycken numera så det finns en hel del att välja mellan.

I startpaketet ingår två figurer – Supershot Stealth Elf (livselement) och Spitfire (eldelement) samt ett markfordon – Hot Streak (eldelement). Givetvis finns även en platta på vilken man sätter sin figur och sitt fordon. Plattan är lite större än i tidigare Skylanders. Figurer och farkoster är alla snyggt gjorda med många detaljer och de inbjuder verkligen till lek. Hot Streak har exempelvis rörliga hjul så att man kan köra med den precis som med alla andra leksaksbilar.

Jag har även testat två extra fordon – Sky Slicer (luftelement) som är en flygfarkost samt Sea Shadow (mörkerelement) som är en havsfarkost. Dessutom har jag fått förmånen att spela med en extra figur – Fiesta (odöd element). Jag kommer inte att skriva några enskilda recensioner över dessa eftersom jag inte kan jämföra farkosterna med andra. Jag har trots allt bara en av varje (det finns 18 totalt).

Superchargers består i princip av två typer av spelelement. Dels finns det plattformsliknande banor som till mångt och mycket påminner om banorna i tidigare Skylanders. Här tycker jag inte att Skylanders utvecklats speciellt mycket sedan Trap Team som var förra Skylanders. Nej, den stora nyheten ligger som du säkert redan listat ut i farkosterna. Jag uppskattar att om man har en farkost av vardera typ så lägger man inte riktigt hälften av banornas tid på att köra. Resterande är plattformshoppande. Lägg därtill olika racingtävlingar och du kan spendera mycket tid på racing.

Kampanjen är ovanligt lång för att vara ett barnspel. Kaos försöker ta över Skyland med hjälp av en vacker ondska. Han har fängslat alla i Skyland som kan tänkas stå i vägen för hans mörka planer. Det visar sig dock att den goda sidan har några äss kvar i rockärmen. Detta i form av några Skylanders som Kaos inte lyckats fånga. Så ditt uppdrag blir givetvis att stoppa Kaos och frita alla som han håller fängslade. Handlingen är riktigt välskriven och den berättas tillsammans med en hel del snygga animerade filmsekvenser.

Nu är det inte bara det här som är välgjort utan det märks att Vicarious Visions lagt ned mycket kraft på att skapa ett barnspel i absolut toppklass vilket de också lyckats med. Plattformshoppandet har som sagt inte utvecklats speciellt mycket. Vicarious Visions verkar ha tyckt att det är viktigare att lägga utvecklingsresurser på den nya racingdelen vilket jag tycker är vettigt.

Det är helt olika känslor att spela med de olika farkosterna. Klart roligast är luftstriderna. Kontrollen blir lätt invecklad och flygande farkoster tenderar att bli svårstyrda. Så är definitivt inte fallet i Superchargers. Mitt flygande skepp var fantastiskt följsamt med perfekt känsla för ett barn. De två andra fordonen var lite mer bångstyriga, men jag tycker ändå att Vicarious Visions lyckats bra.

När man kommit en bit in i spelet (jag uppskattar att det var ungefär efter en tredjedel) så låses halva racingdelen upp. Dessförinnan kan man enbart ratta sina sina farkoster i kampanjen. Racingdelen består av några speltyper däribland enskilda tävlingar, sådana med två personer och delad skärm samt onlinetävlingar. Om du har spelat Mario Kart eller något annat kartspel så förstår du hur markdelen är uppbyggd, fast den är inte alls lika omfattande som i Mario Kart. Det finns totalt tolv olika banor, varav hälften låses upp vid första tillfället och resten senare. Dessa är uppdelade på de tre farkosterna. Det finns alltså bara två markbanor när du låst upp första halvan. Det är väldigt få och givetvis vill barnet då även spela i luften och till havs.

Det fanns inte speciellt många ute på internet när jag testade så jag kan inte helt bedöma hur bra den fungerar. Onlinedelen fungerar som den enskilda tävlingen med upp till fyra av förarna har ersatts mänskligt motstånd.

Racingen i Skylanders: Superchargers ger Skylanderskonceptet ett lyft. Superchargers är ett riktigt bra och omfattande barnspel. Det är välgjort på alla plan. Synd bara att Activision tycks vara lite giriga. Varför finns det så mycket uppmaningar i spelet att köpa fler figurer och farkoster? Fast, om man väl köpt de två extra farkosterna så klarar man sig bra. Sa jag förresten att Superchargers är väldigt grabbigt?

• Välgjort barnspel
  • Luftstriderna
  • Racingen