Sleeping Dogs: Definitive Edition

Sleeping Dogs: Definitive Edition

Välkommen till Hong Kong, en storstad fylld med maffiarelaterade brott. Här ska du infiltrera en triad. Överlever du? Eller kommer du att lyckas med ditt uppdrag?

Det är två år sedan Sleeping Dogs landade på marknaden för första gången och mottog för det mesta väldigt bra kritik från både press och spelare. Trots att det egentligen inte gjorde något nytt med open-world genren så kändes det otroligt välgjort och storyn var spännande. Nu är det dags för en grafiskt uppdaterad version med allt nedladdningsbart material tillgängligt att visa upp sig på de senaste konsolerna. Frågan är om det håller än idag rent spelmässigt.

Sleeping Dogs är ett open-world spel i den mest klassiska bemärkelsen. Ett Grand Theft Auto i Hong Kong-miljö är nog den mest pricksäkra beskrivning jag någonsin fått fram i textform. Det som gjorde att just detta stack ut från mängden av alla andra open-world spel på den tiden var att det gjorde många saker bättre än just GTA-spelen. Bilkörningen var bättre och hela staden kändes väldigt levande. Det som stack ut mest var att slagsmålen kändes som dag och natt dessa spel emellan. Att slåss mot någon i Sleeping Dogs var något av det roligaste man kunde göra i digital form för två år sedan. Dock drogs spelet med dålig bilduppdatering, jobbig kamera och buggar. Det är framförallt det som jag hoppas att utvecklarna löst i denna version.

Wei Shen är en polis som växt upp i Hong Kongs mindre snälla kvarter. Han är uppväxt bland gäng och triader som mer än gärna gör sig av med varandra utan att känna någon ånger. Shen har precis kommit tillbaka till Hong Kong efter att ha jobbat i San Francisco i många år. Han ses därför som en utmärkt kandidat för att infiltrera och förstöra triaden Sun On Yee. Men när han väl börjar röra sig i gamla kretsar så märker han att det kanske inte är så lätt att förstöra något som man en gång har varit en del av.

Storyn är väldigt spännande och bjuder på många roliga och varierande huvuduppdrag. Röstskådespelarna sköter sitt jobb väldigt bra vilket bidrar till stämningen i berättelsen. Staden är stor och levande. Vart man än rör sig så är det människor på trottoarer och bilar på vägarna. Staden är också väldigt vacker med sina neonljus och trånga små gator. Det ligger också en smog över staden som tillför den där skitiga känslan som behövs i en Hong Kong-action. Tillsammans med spelets huvudpersoner så är det staden som verkligen lyser starkast i denna remaster. Men hur står sig ett open-world spel från 2012 mot andra spel i genren som släppts betydligt senare?

Rent kontrollmässigt känns det inte jättebra att ta kontroll över Wei Shen igen. Kameran krånglar lika mycket som den alltid har gjort. Den snurrar och hamnar ofta fel vilket gör att man känner sig vilsen rätt ofta och trots att bilkörningen kändes bättre än hos GTA på den tiden så känns den idag väldigt opålitlig. Det är ingen lätt uppgift att ta sig genom Hong Kong utan att krocka kan jag informera er om. Slagsmålskontrollen känns inte heller riktigt pålitlig för ofta gånger så registreras inte mina knapptryckningar vilket leder till att jag får storstryk. Detta kan dock bero på att slagsmålskontrollen i dagens spel oftast är väldigt förlåtande vilket gör att man kan trycka några hundradelar för sent och ändå lyckas med en kombination. Sleeping Dogs är inte förlåtande på detta sätt utan är man okoncentrerad så kan man räkna med att få många sparkar i baken. Dock så tycker jag att bilduppdateringen blivit bättre även fast den dippar ibland när det kommer till bilkörningen.

Utseendemässigt så är det en rejäl uppryckning från förra versionen. Grafiken är knivskarp och ljuseffekterna ser riktigt bra ut. Man ser dock att detta är en remaster av ett äldre spel då vissa texturer på människor och världen inte riktigt håller måttet. Men överlag så ser det riktigt fint ut och Hong Kong är en av de mysigaste och vackraste städerna i denna genre. Röster och musik håller också en bra standard. I vanlig ordning så finns det olika radiostationer med blandad musik att lyssna på. Räkna dock inte med några sköna radiopratare som förgyller din bilfärd.

Hong Kong som stad erbjuder dig som spelare uppdrag, racing och karaoke i överflöd. Det finns hur mycket som helst att göra och kommer garanterat hålla dig sysselsatt en längre tid. Själva huvudstoryn är avklarad på runt 15-20 timmar vilket är lagom långt. I denna version så ingår även allt nedladdningsbart innehåll som släppts till spelet. Det är två separata tillställningar som inte tillför speciellt mycket men kan vara roliga att spela igenom när man är klar med huvudspelet.

Sleeping Dogs: Definitive Edition är svårt att försvara både mot spelare som aldrig har spelat det och för de som redan har upplevt historien. De som aldrig har spelat men som har varit sugna ska ge spelet en chans men risken finns att det känns försent. Det har kommit en del spel de senaste åren som känns betydligt tajtare än Sleeping Dogs. Men det är helt klart värt att spela igenom för storyn och stämningen. För de som spelat Sleeping Dogs och minns det som ett bra spel kan lika gärna köra om kopian till Playstation 3 och Xbox 360, eller till PC för den delen. Spelets bra delar finns redan där. Det är fortfarande ett bra spel men räkna inte med samma känsla som när du spelade det för två år sedan.