Sniper Elite III

Sniper Elite III

Livet som krypskytt visade sig vara långt mycket mer än att bara skjuta från långt håll. Nya Sniper Elite III försöker nämligen mixa krypskytte med smygarspel. Hur lyckat är det?

Att enbart spela som en krypskytt kan lätt bli enformigt. Det är därför lockande att lägga till andra spelmoment som exempelvis smygarspel eller vanlig infanterisoldat. Det är säkert svårt att skapa ett bra spel med en lagom mix av de olika spelmomenten. Det säger sig Rebellion ha löst genom öppnare världar än i tidigare Sniper Elite-spel. Världarna ska inte bara ha blivit öppnare så att man kan ta sig fram via alternativa vägar utan man ska även till större grad än tidigare kunna välja på vilket sätt man ska lösa problemen man ställs inför. Är du en krypskytt eller gillar du mer att smyga dig fram? Eller skjuter du som en galning med automatvapen på allt som rör sig?

I teorin låter det jättebra att man har så många val. I praktiken känns spelet ändå ganska styrt. Man har ett huvuduppdrag som ska slutföras samt ett antal frivilliga sidouppdrag. Visst, för att lösa huvuduppdraget kan man ofta ta sig fram på olika sätt eller använda olika stridstekniker, men spelet känns trots det ganska linjärt då skillnaden inte är så stor. Dessutom kan man bara skjuta ett litet antal av fienden från de krypskyttenästen som finns. Den största delen av kampanjen befinner man sig betydligt närmare fienden och här har man ofta valet att bullra mycket med ett högljutt vapen så att alla fiende kastar sig över en eller smyga och använda ljuddämpade vapen. Fast det finns bara två vapen med ljuddämpare och dessutom är ammunitionen till dessa vapen ganska sparsam. Däremot fick jag näst intill hur mycket ammunition som helst till krypskyttevapnet. Det gjorde att jag ofta lockade fram fienden med krypskyttevapnet och sedan sköt dem en efter en. Man kan även bland annat sätta upp fällor med snubbeltråd och lägga ut minor för att förstöra fordon.

Själv tycker jag att Sniper Elite III var som roligast när jag fick leka krypskyttesoldat. Tyvärr var den delen lite väl begränsad och spelet kunde därför gärna ha utökats med fler krypskytteplatser. Jag kände mig nämligen aldrig som en riktig krypskytt utan snarare som en allt-i-allo soldat.

Man kan variera siktet i krypskyttegeväret på flera sätt. Om man tycker att ballistiken, alltså vindens och gravitationens påverkan på kulorna, är för avancerad så kan den stängas av. Men med ballistiken aktiv får man ett sikte med ett rött kryss som markerar vart kulan kommer att träffa. Eftersom siktet finns så är det inte speciellt mycket svårare att spela med ballistik än utan. Om man däremot stänger av detta speciella ballistiksikte helt och hållet blir det helt plötsligt riktigt, riktigt svårt att träffa.

Ett viktigt moment i krigsspel är möjligheten att ta skydd bakom hinder. Tyvärr fungerar det inte tillräckligt bra i Sniper Elite III. Visserligen funkar det i majoriteten av fallen, men det händer något oväntat lite för ofta. Det kan vara att man siktar rakt in i hindret eller att man helt plötsligt exponertar sig själv helt och hållet för fienden. För vem vill ställa sig bredvid hindret när man siktar så att fientliga kulor lätt kan träffa en?

I laddningssekvenserna får man en hel del tips på hur man kan gå till väga för att bli en bra soldat och vad man bör undvika. Detta bland annat i form av humoristiska serierutor. Däremot är inte storyn lika bra. Huvudrollsinnehavarens röstskådespeleri är visserligen ganska bra, men jag tycker ändå att man kunnat lägga ner mer resurser på storyn. Exempelvis är slutet ganska avhugget. Om jag hårddrar det så är inte mycket mer än ”Jag är amerikan och därför bäst. Du är tysk och därför förtjänar du att dö.”.

Sniper Elite III utspelar sig i norra Afrika bland såväl tyskar som italienare. Miljön är kanske inte den mest inspirerade, men så bjuder ju norra Afrika inte på speciellt frodig miljö. Jag tycker dock att man lyckats återskapa en trovärdig miljö med såväl ökeninslag som bunkrar, flyghangarer med mera. Dessutom är variationen bra trots förutsättningarna. Fast på vissa ställen är det lite konstigt att man först stöter på italienare för att runt hörnet slåss mot tyskar.

De flesta spel idag har hyfsat intelligenta fiender och så är även fallet i Sniper Elite III. Den artificiella intelligensen (AI:n) är dock långt ifrån prefekt. Ibland händer väldigt mystiska saker som att fem fiender i rad går ut på samma ställe så att jag kan mangla ner dem en efter en. På några ställen sköt jag på tunnor så att de exploderade utan att fienden som var i närheten reagerade. På vissa ställen är fienden å andra sidan till synes omänskliga då de direkt får syn på dig om du så bara visar tippen på näsan. Sammantaget får AI:n godkänt, om än inte mer än så.

En annan sak som jag tycker blir allt vanligare i nya spel är olika buggar. Utgivarna tycks försöka få ut spelen så fort som möjligt utan att täppa till alla fel. Jag tycker dock att det var ganska sparsamt med buggar i kampanjen i Sniper Elite III. Däremot innehöll multiplayer en del buggar. En patch ska vara på väg som täpper till dessa. Jag kan inget annat göra än nämna en misstänkt bugg i kampanjen. I ett sidouppdrag räddade jag nämligen tre personer från ett fängelse. De ville dock aldrig springa därifrån utan såg ut som orörliga plastgubbar. Två av dem var dessutom uppklistrade mot väggen. Om detta var en bugg eller om Rebellion försökt vara komiska vet jag inte, men löjligt kändes det.

Förutom enspelarkampanjen finns även bra multiplayermöjligheter. Jag tycker faktiskt att multiplayerdelen är bättre än enspelarkampanjen. Man kan exempelvis samarbeta, ta sig an några utmaningar samt tävla i fem olika multiplayerspel. Det mesta har setts i andra spel, men två spellägen förtjänar att nämnas. Detta då de verkligen känns udda och inte har slunkit in i den fålla som så många andra multiplayerspel hamnat i. I det första, kallat No Cross, ställs dina krypskyttekunskaper verkligen på prov. Här kommer man nämligen aldrig en motståndare in på livet utan tvingas skjuta på långa avstånd. Det andra multiplayerläget jag tänker nämna heter Distance Kill. Ju längre du är från din fiende när du dödar denne desto högre distanspoäng. Vinnaren är givetvis den som har högst distanspoäng i slutet av spelomgången.

Slutligen en liten detalj som många säkert kommer att tycka att det är larvigt av mig att ta upp. Men, det finns ingen autosparfunktion. Man måste spara själv och helst ofta. Det är dock irriterande att det tar sju knapptryckningar att spara på en PS4:a. En snabbknapp hade varit bra att ha.

Sniper Elite III är ett kul krypskyttespel som kunde ha varit än bättre. Att världen blivit öppnare och valmöjligheterna större gör Sniper Elite III ett snäpp bättre än föregångaren. En del kvarstår dock för att Sniper Elite III bli ett riktigt bra spel. Fler vapen, bättre AI, än större valfrihet står högt upp på önskelistan.

• Multiplayer – speciellt Distance Kill och No Cross
  • Öppnare världar än i Sniper Elite II
  • Avancerat ballistiksystem