Sniper: Ghost Warrior 3

Av i i Recensioner, 4 Mer

Sniper: Ghost Warrior 3

När Ulf Lundell skrev ”Jag trivs bäst i öppna landskap” så hade han nog inte Sniper: Ghost Warrior 3 själlösa landskap i åtanke.

I Sniper: Ghost Warrior 3 förflyttar vi oss från de tidigare linjära titlarna till en mer öppen värld att utforska. Du tar dig an rollen som den generiska ”Jon” North som är på uppdrag i ett ostadigt Georgien för att göra vardagen jobbig för en separatist grupp. Du hoppas även få svar på vad som hänt din bror efter ett uppdrag gick snett 2 år tidigare.

Jag kan börja med att ta upp en av spelets största bekymmer; handlingen. Det är troligen det sista som kommer få dig att fortsätta spela. Berättelsen kan närmast likna en B-film från 1993. Du kan vänta dig platta och ointressanta karaktärer som spottar ur sig den ena klyschiga one-linern efter den andra. Spelet är tyvärr även otroligt förutsägbart. Du kommer troligtvis lista ut handlingen flertal timmar innan plot-twistarna börjar hagla.

Utvecklarna har försökt sig på att slänga in en kärleksrelation mellan huvudkaraktären och den konstant bittra Lydia. Det är som att utvecklarna tyckte att Lydia behövde något mer i sin bakgrundshistoria ihop med Jon än att de jobbar ihop. Detta för att hon inte ska bli en blond version utav en annan kvinnlig karaktär man får hjälp utav. Dock misslyckas det så oerhört då flertal utav scenerna som utspelar emellan dem är så fruktansvärt pinsamma att jag önskar jag sluppit bekanta mig med dem. Det bleka röstskådespelet hjälper heller inte lyfta den dåligt skrivna handlingen.

Tyvärr blir det inte heller bättre ju längre man kommer in i spelet trots att dem försöker sig på tunga ämnen som etnisk utrensning utförda utav separatister. Det får tyvärr aldrig den stora inverkan på dig som spelare som man hoppats. Trots sitt tunga ämne så blir det inte mer än en axelryckning.

Jag ville verkligen tycka om Sniper: Ghost Warrior 3, men jag skulle ljuga för mig själv och er om jag säger att det är ett okej spel. Det finns små ljusglimtar emellanåt men de är som sagt få. Man måste stå ut med buggar, glitchar, kraschar lite då och då samt laddningstider som kan driva en till vansinne. Att starta spelet tar ca 5 minuter på en PS4 Pro och att byta mellan de tre hubbområdena ger ytterligare 5 minuters väntan. Det finns helt enkelt för mycket som förstör ens upplevelse. Jag tror utvecklarna har haft lite för höga ambitioner när de skapat Sniper: Ghost Warrior 3.

Hur står sig spelets grundpelare som AI och bandesign? AI:n erbjuder inte något nämnvärt motstånd, men det finns en väldigt irriterande bugg i nuvarande stadium. Bottarna försvinner från kartan om du står 250+ meter bort från dem och närmar du dig 249 meter så ploppar de fram igen. Det bryter inlevelsen för dig som spelare, framförallt i ett sniperspel som ska kretsa kring krigföring på distans.

Bandesignen är däremot bättre med sina höga klippor och avsatser som man kan ta sig upp på för att få det perfekta skottet. Här märker man emellertid att utvecklarna inte gjort något spel med öppen värld tidigare. Världen är nämligen väldigt livlös. Fåtal civila i byarna, ödsliga vägar och tomma landskap som inte erbjuder mycket mer innehåll än huvuduppdrag. Sidoaktiviteterna är få – samla objekt och rädda fångar eller drönaruppdrag. Det senare kan driva en till vansinne på grund av sin oerhört jobbiga styrning. Kameran gungar nästan konstant så att man nästintill blir åksjuk. Råkar drönaren åka in i något kan du garanterat få se den studsa runt som en flipperkula.

Tur är att själva skjutandet åtminstone är någorlunda bra. Att sätta ett perfekt skott från några hundra meters avstånd kan vara det mest tillfredsställande du kommer uppleva i Sniper: Ghost Warrior 3. Du gör antagligen bäst i att spela på en högre nivå än normal då spelet annars inte erbjuder mycket till motstånd. Framförallt så har fienden svårt att upptäcka vart du skjuter ifrån så länge du befinner dig 100+ meter bort. Råkar du däremot missa ett skott så dröjer det inte länge tills dem springer och gömmer sig bakom någon vägg i någon minut för att sedan fortsätta att patrullera som att inget har hänt.

Tyvärr så är det i sin helhet alldeles för mycket negativt som tynger ner Sniper: Ghost Warrior 3. Ljusglimtarna är väldigt få genom spelets gång. Du kanske får ett bra uppdrag emellanåt som ger dig lite glädje men med sina livlösa kartor, buggiga spelmekanik och överlag opolerade helhet så kan jag inte annat än att undra ifall spelet hade blivit bättre om dem skalat ner på saker och ting. Detta då projektet tycks var lite för ambitiöst för en sådan liten studio.

Det Bra

  • Skjutandet

Det Dåliga

  • Långa laddningstider
  • Buggigt
  • Trist handling
  • Dåligt röstskådespel
  • Drönaren
  • Slutet
3

Skriven av: Toni Thörnqvist

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN
Pokkén Tournament är en handburen återutgåva av det mycket populära Wii U spelet med samma namn.… https://t.co/nyq6ZogsSV