Snoopy’s Grand Adventure (Snobbens stora äventyr)

Av i i Recensioner, 8 Mer

Snobben beger sig ut på ett äventyr för att hitta sina kamrater som gömt sig på de allra lömskaste ställena. Nu sätts Snobbens fantasi igång på allvar.

Snoopy’s Grand Adventure eller Snobbens stora äventyr är ett sidscrollande plattformsspel med älsklingsbeaglen Snobben i huvudrollen. Han beger sig ut på ett äventyr i sin vildaste fantasi. Målet är att hitta alla kamrater som gömt sig någonstans på gården eller i huset. Men, som vanligt tar fantasin överhand. Huset förvandlas till ett musikaliskt slott och hundkojan får raketmotorer som gör att den flyger.

Snobbens stora äventyr börjar trevande. De två första världarna är ganska enkla och enkelriktade samt dessutom mycket lika varandra. Det gäller att samla gelébönor och att hitta alla beaglescouter (små gula fåglar i scoutdräkt) som finns gömda på banorna. Du ska dock inte räkna med att klara detta första gången du spelar igenom en bana. För det mesta måste du nämligen komma tillbaks senare när du upptäckt en ny dräkt som ger en viss förmåga.

Dräkterna finns i små kistor och utan nycklarna till dessa kan du inte använda dräkterna. Exempelvis kan Snobben med hjälp av dräkterna klättra uppför rankor, hitta gömda gångar eller dubbelhoppa. Den senare dräkten kallas Joe Cool och är som namnet anger riktigt cool. Förutom dubbelhopp ger dräkten också förmågan att bädda in alla fiender i geggamoja. Det är väldigt användbart. Inte enbart för att man slipper fienden utan även för att man enkelt kan hoppa på dem.

Som sagt så var de två första världarna mycket enkla. I den tredje världen hände något. Plötsligt blev allt betydligt svårare med fler fiender och svårare plattformsmoment. Snobbens stora äventyr blev därmed mer utmanande och roligare. Speciellt blev det roligare att spela två tillsammans. Är man två spelare kan man nämligen hjälpas åt. Den ene spelar som Snobben medan den andre rattar den lilla gula fågeln Woodstock. Det ingen tvekan om att Snobben är roligast. Den som spelar som Woodstock har nämligen bara två uppgifter – starta eller stanna vissa plattformar och förvirra fiender. Det senare innebär att fienden immobiliseras en kort stund vilket givetvis gör det mycket enklare för Snobben. Tyvärr är det väldigt ojämnt med fiender och plattformar som kan påverkas vilket gör att den som spelar som Woodstock ibland får flyga runt utan att göra något.

I den sista världen sätts samarbetet på större prov. Här finns gott om fiender. Men, om man vill samla alla gelébönor och hitta samtliga beaglescouter krävs att man hoppar på vissa fiender. Därför kan man inte förvirra alla fiender med hjälp av Woodstock utan man tvingas samarbeta kring vilka som Woodstock ska ta hand om.

Den sista världen sticker för övrigt ut en hel del från övriga världar. Visserligen är plattformshoppande av samma art som i övriga banor, men det är svårare och krångligare. Man tvingas tänka mer och jobba hårdare. Dessutom är denna musikaliska värld helt underbar. Då tänker jag inte bara spelmässigt utan även grafiskt och framför allt musikaliskt. Musiken är här riktigt bra medan den i övriga banor är ganska enerverande enligt mina öron.

Förutom plattformsbanor finns även en annan typ av värld som överraskade mig. I den flyger du runt med Snobbens röda hundkoja. Det är inte svårt att nå målet men om man siktar in sig på att samla bönor och scouter blir det genast riktigt svårt. Det finns nämligen gott om ovädersmoln som man ska undvika. Dessutom attackeras man av flygplan och zeppelinare.

Jag tycker även att bossarna är värda att nämnas. De är det sista hindret innan man når Snobbens vänner och dessa bossar är mycket varierande. De är visserligen inte speciellt svåra, men är ändå en trevlig utmaning för barnen och de ger definitivt en välbehövlig variation åt Snobbens stora äventyr.

Snobbens stora äventyr är helt på svenska vilket borde vara en självklarhet gällande barnspel. Spelet börjar lugnt och är till början nästan för enkelt för barnen. Efter ett par världar blir dock Snobbens stora äventyr betydligt mer utmanande. Det kommer säkert att bli vissa sura miner hos den som tvingas spela med Woodstock i samarbetsläget eftersom han stundtals är riktigt tråkig. Spelet har ganska kort speltid, men om du vill samla alla gelébönor och scouter ökar speltiden betydligt.

• Bossarna
  • Sista världen är riktigt bra
  • Gulligt