SOCOM: Confrontation

Av i i Recensioner, 2 Mer

SOCOM: Confrontation

Det senaste SOCOM-spelet är här och denna gång kan man bara spela online. Sju spelsätt på sju banor erbjuder spelet.

Låt mig börja med att nämna att jag inte alls är speciellt förtjust i detta spel. När SOCOM: Confrontation för mer än ett halvår sedan släpptes i USA visade det sig att spelet var långt i från klart. Det innehöll mängder med buggar som i princip gjorde spelet ospelbart. Nu har de flesta hunnit fixats men många kvarstår.

Det här spelet är ett renodlat onlinespel, det vill säga man måste vara uppkopplad mot PSN (Playstation Network) för att kunna spela det. Spelet går antingen att ladda hem via PSN eller köpa i butik. Att helt och hållet slopa singleplayer-delen av spelet gör att inlärningskurvan blir väldigt brant för dem som inte tidigare spelat ett SOCOM-spel. Jag själv har spelat tidigare spel förr och upplevde ändå att det var svårt.

SOCOM hör till den kategori spel jag gillar bäst. Kategorin där man väljer karaktär, vapen, utrustning och sedan försöker, med hjälp av sitt vapen göra kaffeved av motståndet. SOCOM erbjuder dock ett visst djup när man väljer utrustning till sin karaktär. All utrustning väger olika så beroende på hur man väljer kan man få en snabb eller seg karaktär. Detta ger en möjlighet att göra en karaktär efter spelstil.

Efter man har gjort sin karaktär kan det vara smart att ta sig en tur in i options-menyn och titta på kontrollinställningarna. Kontrollen i SOCOM är väldigt bra och det finns många inställningar att göra för att finna den perfekta konfigurationen. SOCOM imponerar med att spelet även använder handkontrollens rörelsekänsliga funktioner. Genom att luta kontrollen lutar ens karaktär ut från väggar och kan därifrån skjuta. Det går även att ducka eller titta över lådor. En sak som störde mig som spelat en del såna här spel var att jag inte tilläts göra vilka ändringar som helst med kontrollen.

Grafiskt är spelet helt okej. Du kommer inte att bli ställd av spelets skönhet men det är inte heller något du kommer att störa dig på. Det funkar. Däremot stör jag mig lite på att det inte finns någon kamera ur första persons perspektiv. Sixaxis-funktionerna hade känts mycket bättre om man fått använda dem från den vinkeln. När det kommer till banorna i spelet är de både designen och variationen bra. Jag gillar skarpt att det finns ställen på banorna som man kan spränga upp för att hitta nya vägar. Detta bidrar till att striderna aldrig känns enformiga. Av alla kategorier är det nog i ljudet SOCOM imponerar mest. Vapenljuden låter väldigt realistiska och i har man för hög volym under de mer intensiva striderna kommer grannarna definitivt banka i väggen.

Spelet har sedan det släpptes för ett halvår sedan i USA plågats av diverse buggar och det märks att de fortfarande inte fått bukt på alla. Den största av dem alla som jag stötte på under min testperiod var nog att jag fann det näst intill omöjligt att komma in på vissa spelservrar. När jag väl kom in var det en 50/50 chans att jag skulle bli utkastad av okänd anledning. När man väl får spela är det lite av ett lotteri huruvida upplevelsen blir bra eller dålig. Ibland flyter spelet på hur bra som helst och ibland mindre bra. När det går mindre bra kan det hacka så mycket att karaktärer i princip teleporteras runt på kartan. Det finns även en hel del buggar i texturer som ibland flimrar till så pass mycket att man tycker sig se motståndare där det inte finns några.

SOCOM: Confrontation hade kunnat bli ett bra spel men det känns väldigt opolerat och man skulle lätt kunna tro att det var en beta om man inte visste bättre. Det är helt enkelt för många saker som inte funkar som de ska. Spelet ska ha ett väldigt brett system för att lagra spelarstatistik men detta fungerar långt ifrån bra. Flertalet av mina matcher registrerades inte och ibland lades det till matcher på måfå som jag inte ens spelat. Spelet har även extremt långa laddningstider. Väntetider är något man måste vänja sig vid i detta spel som nybörjare. Man gör bäst att hitta en match där respawns är tillåtet annars kommer man att spendera mycket tid död väntandes på sin tur. Hur spelet hanterar kollisioner fungerar inte heller optimalt. Vid ett flertal tillfällen fann jag att ett balkongräcke oftast erbjöd mer skydd än en tjock betongvägg. Även spelets innehåll kan ses som en aning tunt. Sju spelsätt på sju banor och en något smal vapenarsenal.

Det som talar emot det här spelet mest är nog att det faktiskt inte erbjuder något som något annat spel redan erbjuder idag. Det finns spel som erbjuder samma saker och faktiskt gör det bättre än SOCOM: Confrontation. Att man bara kan spela online gör också det svårt för nybörjare att komma in i spelet. Det hade ju varit idealiskt om man kunnat spela offline mot botar eller med splitscreen. Det finns många fans av denna spelserie som alla är väldigt duktiga på spelet. Men har ni ledsnat på allt annat eller bara är ett fan av denna spelserie så kanske det är något för er. Det hade kunnat bli ett riktigt bra spel om utvecklarna fått bort alla buggar och lagt till fler banor. Och när det fungerar som det ska är det faktiskt stundtals underhållande.

Det Bra

  • Rörelsekänslig kontroll
  • Bra bandesign
  • Bra ljud

Det Dåliga

  • Många buggar
  • Få banor och vapen
  • Bara online
5

Skriven av: Håkan Hägglund