Sonic Boom: Shattered Crystal

Sonic Boom: Shattered Crystal

Den seglivade, blå igelkotten Sonic är tillbaka i två nya spel till Nintendos konsoler. Mats har tagit sig en titt på Sonic Boom: Shattered Crystal som är ett exklusivt spel för Nintendo 3DS.

Har du koll på alla Sonic-spel som givits ut? Nej, trodde väl det. Då kan jag meddela att… det har inte jag heller. Sonic the Hedgehog är i alla fall en blå igelkott med superfart under fötterna. Han såg dagens ljus för första gången 1991 till Sega Genesis. Lagom till årets julhandel släpps två spel som heter Sonic Boom: Shattered Crystal (Nintendo 3DS) och Sonic Boom: Rise of Lyric (Wii U).

I Sonic Boom: Shattered Crystal blir Amy kidnappad av en robotliknande mask kallad Lyric. Det enda spåret är hennes surfplatteliknande grej som blir kvar på platsen för kidnappningen. Räven Tails är duktig på teknik och lyckas få fram vissa fragment av innehållet på plattan vilket ger vissa ledtrådar vart hon förts.

Det blir en kvartett av Amys vänner som tar upp jakten på Lyric. Sonic är den självklara ledaren och han bidrar bland annat med sin förmåga att smasha sönder hårda block. Vid hans sida finns bland annat Tails som med sin tvådelade svans kan sväva på luftströmmar. Sticks är en kul grävling som har en styrbar bumerang vilket visar sig användbart. Den sista att ansluta till gruppen är myspiggsvinet Knuckles som med sin råstyrka kan gräva gångar.

Som du säkert förstår gäller det att använda de fyra djurens respektive styrkor för att ta sig fram längs banorna. Till en början har man bara tillgång till Sonic, men de andra medlemmarna ansluter sedan en efter en. Det gör att man är tvungen att spela om de första banorna när man väl fått alla tre figurer för att kunna besöka alla delar i spelet.

Det är aldrig något problem att veta när man ska använda en viss figur eftersom de kan forcera olika typer av hinder. Så när man kommer fram till ett visst hinder är det bara att byta till rätt karaktär. Däremellan väljer man den man själv tycker är bäst. Det är faktiskt lite synd att det är så klart vilket djur man ska använda eftersom det tar bort en del av tänkandet. Å andra sidan får man trots det själv luska ut hur man kommer till banornas alla delar då vissa delar faktiskt är lite krångligt placerade.

Varför ska man då tvunget ta sig till alla vrår av banorna? Jo, du samlar på tre sorters grejer – ringar, kristallskärvor och ritningsbitar. Samlar du tillräckligt många ringar på en bana belönas du med en pollett. Fler polletter kan fås genom att slå en viss tid på banorna, träna med Knuckles (gäsp vad tråkigt) eller via funktionen StreetPass. Poletterna är emellertid inte speciellt värdefulla utan används i leksaksaffären för att få kul (?) grejer. Dessa grejer är enbart samlarföremål och jag lade inte ner någon större kraft på att skrapa ihop alla polletter.

Då är det betydligt viktigare att samla alla kristallskärvor och ritningsbitar som finns på banorna. Samla alla av endera sorten på en bana och du belönas med ett emblem. Dessa emblem används för att låsa upp banor och du måste lyckas erövra de flesta emblem för att kunna spela alla banor. Ritningsbitarna används dessutom för att skapa nya uppgraderingar. De två första uppgraderingarna är exempelvis värdefulla för att de pekar ut vart det finns värdefulla föremål på banorna. Till sist har vi kristallskärvorna som behövs för att återskapa en krossad kristall.

Sonic Boom: Shattered Crystal är ett plattformsspel med i huvudsak tre typer av banor – rena plattformsbanor, racing och runnernivåer. Plattformsbanorna innehåller såväl kluriga delar som jag beskrev tidigare och ett fåtal fartfyllda delar. För att klara alla mål måste banorna spelas mer än en gång. Exempelvis är det omöjligt att klara en bana på tid om man samtidigt vill hitta alla samlarföremål. För att klara tiden måste man dessutom ofta nöta en bana flera gånger eftersom den är ganska tajt ställd och man får inte hoppa fel speciellt mycket.

I racingbanorna får man möta någon skurk och det räcker ofta med något misstag på slutet för att man ska förlora. En miss i början är inte lika kritisk eftersom fienden faktiskt till viss del anpassar sig efter dig vilket gör att man ofta kan komma igen. På samma sätt anpassar opponenten sig om du leder genom att alltid ligga dig i hasorna. Därav att du inte ska göra misstag sent i loppet. På runnernivåerna är du i ständig rörelse och det gäller att vara, precis som under racingen, snabb i reflexerna och inte göra något större misstag. Då plattformsbanorna ofta är ganska långsamma är det däremot fart och fläkt i såväl racing- som runnerbanor.

Jag fann kartan användbar för att hitta alla samlarföremål fast den är förvirrande. Den är nämligen långtifrån lättläst. Mycket beroende på att man inverterat, alltså vänt färgerna i kartan. Fasta delar är vita medan tomrum är blå. Det var mycket förvirrande till en början. Sedan visar den enbart vissa passager. Exempelvis finns block som Sonic kan smasha med medan passager där man svävar med Tails inte finns på kartan. Mindre plattformar syns heller inte. Det gör att det stundtals kan bli svårt att hitta rätt passage. Man måste lägga ner en hel del tid på varje bana för att hitta alla undangömda delar. Om man lyckas komma in på ett parti där det är omöjligt att gå tillbaka för att hitta ett föremål man missat är det bara att ta sig till banans slut och sedan börja om igen. Puh… Det hände mer än en gång för mig. Grrr…

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om kontrollen. Det känns som om den ibland lever sitt eget liv. För det mesta går allt som en dans för att på vissa ställen spåra ut lite för mycket. Det är exempelvis knepigt att styra Tails när han är på väg ur en virvelström och det är då lätt att man missar någon plattform vilket kan resultera i att man tappar alla ringar. Även om du hade 500 ringar på dig kan du sedan plocka upp max 20 av dessa. Likaså är vissa fiender idiotiska. För det mesta går det alldeles utmärkt att banga en fiende, men ibland missade jag med förlust av ringarna som facit. Det vanligaste sättet att besegra fiender är att hoppa på dem, men som sagt ibland missade jag av någon anledning. Vet inte riktigt varför, men det förblev så spelet igenom. Förstår ni nu varför jag inte la ner mycket kraft på att samla ringar?

Handlingen förs fram mellan de olika banorna och det blir en hel del text att läsa. Det gör säkert att många barn (inklusive det något föråldrade barnet Mats) frenetiskt kommer att trycka på alla knappar för att komma vidare i spelet. Det går dock inte att hoppa över dessa sekvenser som ofta är barnsligt fjöntiga. Då inte barnsligt på ett sätt som barn kommer att gilla. Dessutom växer texten fram jobbigt långsamt. Visst, det finns vissa glimtar i mörkret som när Amy ska följa alla robotsspår. Men eftersom det inte finns några måste hon skapa sådana genom att banga robotar. Glimtarna är dock alltfår få.

Om jag ska ge en slutkommentar om Sonic Boom: Shattered Crystal så tycker jag att det är ett hyfsat plattformsspel, varken mer eller mindre. Spelet är inte bra, men heller inte dåligt. Alltså är en femma givet i betyg. Det var kul i början, men ganska snart tröttnade jag. Framför allt tröttnade jag på det eviga letandet efter samlarföremål och den idiotiska kartan.

• Fyra karaktärer med olika egenskaper
  • Mycket att samla på
  • Racing- och runnerbanorna