Sonic: Lost World

Sonic: Lost World

Segas superstjärna, den blå och ursnabbe igelkotten Sonic, har återigen fått fart under galoscherna. Han springer, hoppar, glider och stamphoppar som aldrig förr.

Har du spelat Sonic-spel tidigare? I så fall vet du precis vad som väntar dig. På gott och ont skiljer sig nämligen inte Sonic: Lost World speciellt mycket åt från sina föregångare. Igelkotten är fortfarande lika snabb, världarna lika fantasifulla, Dr. Eggman lika elak och bandesignen lika förvirrande som vanligt. Här kan man hitta många alternativa rutter och upptäcka mycket.

Sonic är bland annat känd för sin snabbhet. När han stöter i speciella fartökningsmanicker rusar han iväg i höga hastigheter. Man kan också ladda upp Sonic genom att rulla på plats och sedan släppa iväg honom som en raket. Då blir han dock svårstyrd. Det finns inga vapen i Sonic: Lost World så på så sätt är det ett barnvänligt spel, men spelet är stundtals svårt så det lämpar sig inte till de allra yngsta. Tyvärr varierar svårighetsgraden ganska rejält. Ibland är spelet alldeles för lätt för att i nästa passage bli näst intill frustrerande svårt.

Sonic är snäll, men som vanligt smider hans ständige antagonist Dr. Eggman ondskefulla planer för att göra livet surt för Sonic och hans vänner. Dr. Eggman har fångat massor av djur som finns instängda i bland annat en mängd fientligt inställda varelser. Genom att hoppa på dem frisläpps emellertid djuren och du måste hela tiden se till att släppa fri ett visst antal vänner för att kunna låsa upp nya banor. Det var dock aldrig några problem för mig att rädda tillräckligt med djur för att kunna låsa upp nya banor.

Nu är Dr. Eggman inte ensam utan han har ett gäng skurkar vid sin sida som kallas The Deadly Six. Bland dem finns Zazz, en gänglig, lila typ med randiga horn. Master Zik är ledaren och han är väldigt liten men då han är Kung-Fu-mästare är han riktigt tuff. Hans litenhet påminner om Yoda från Star Wars. Roligast i gänget är dock Zomom, ett gult fläskberg som i ett svep glufsar i sig mackor flerfaldigt större än Sonic. Man får lära känna gänget lite i mellansekvenserna men tyvärr saknar dessa filmer udden och snarare är småtråkiga. Det roligaste är nog när Sonic kallar Dr. Eggman för ”Baldy Mc NoseHair”.

Sonic: Lost World är stundtals ett intensivt spel med stor variation. Ena stunden poppar stora hönor upp som kanontorn och beskjuter dig. I nästa åker Sonic kana utför räls kantrade med gigantiska ormliknande monster med sylvassa tänder. Man flyger genom virvlar av fruktjuice, färdas i världar som snurrar runt, stöter på blommor med sågklingor, hoppar på får som fungerar som studsmattor och mycket mera. Bandesignen är verkligen fantasifull, men samtidigt stundtals riktigt förvirrande. Det finns så mycket att undersöka och så många fiender att hoppa på. Stundtals spelar man i en 3D-värld och stundtals rör man sig enbart i två dimensioner. Spelet är faktiskt som roligast i 2D-banorna.

Stridssystemet är lite annorlunda jämfört med många andra spel. Sonic är ju en snäll igelkott så han har inga vapen. Han är dock långt ifrån försvarslös då han kan stamphoppa på fienderna. När man närmar sig fiender så lyser en röd ring upp på dem och siktet låses. Genom att hoppa och sedan trycka på attackknappen smashar Sonic fienderna en efter en tills alla dött. Man kan utföra långa komboattacker på detta sätt, men tyvärr är låsningen på fienderna inkonsekvent. Ibland funkar den alldeles utmärkt och det är läckert att se hur Sonic hoppar från den ene till den andre. Andra gånger försvinner ringen av någon mystisk orsak och man kraschar rakt in i fienden varvid man tappar alla ringar. Än värre är det på bossar där man ibland inte har någon aning om man lyckats med en stampattack eller inte.

Kontrollen är heller inte helt perfekt. Den är lite oprecis och ibland känns det som om ens knapptryckning inte registreras i tid vilket kan medföra en olycklig död som följd. De moment där man ska luta handkontrollen för att exempelvis styra ett rymdskepp fungerar väldigt dåligt. Om jag nu ska fortsätta klaga så ställer kameran ibland till med spratt. Det kan vara tvära kast i kameravinklarna och stundom skyms sikten så att man inte ser vad man gör är inte heller så kul.

Grafiskt är Sonic: Lost World en fröjd för ögat. Allt är väldigt färgglatt och det finns fantasifulla skapelser överallt. Ljudet är lite upphottat, men påminner starkt om tidigare spel. Musiken är ganska varierande, men på en och samma bana kan liknande melodislingor spelas om och om igen vilket stundtals kan bli lite enerverande.

Sonic: Lost World är ett givet köp för dig som gillar Sonic sedan tidigare och vill ha än mer av samma vara. Om du däremot tycker att kvaliteten i tidigare Sonicspel varit lite si och så lär du bli besviken om du köper Sonic: Lost World. Det finns nämligen en hel del smått irriterande detaljer där den inkonsekventa låsningen av fiender är värst. Trots alla klagomål från min sida så är Sonic: Lost World ett underhållande spel, men missarna gör att betyget ändå stannar på en sexa.

Läs gärna även vår recension av Sonic: Lost World till Nintendo 3DS.

• Fantasifullt
  • Färgglatt