Starcraft II

Starcraft II: Wings of Liberty

Tolv år efter det att bästsäljande spelet Starcraft släpptes är det dags för en uppföljare. Viktor har svaret på om Starcraft 2 skakar om strategigenren lika mycket som föregångaren.

Blizzard Entertainment är ett av de få företag i spelvärlden som gör rätt vad de än gör. Under de senaste femton åren har de släppt nästan lika många titlar. De har ständigt haft något av sina spel i toppen av säljlistorna och inte ett enda spel har varit dåligt. Att som företag behålla en sådan renhet, en sådan integritet, är inget annat än beundransvärt och storslaget.

Starcraft 2 bygger vidare på Starcraft, ett spel som för tolv år sedan skakade om realtidstrategi (RTS) världen. Det ursprungliga Starcrafts inverkan var så kraftig att det fortfarande idag har efterdyningar. Med en involverande kampanj, ett rikt universum och en multiplayerkomponent som skulle komma att definera ett lands syn på vad ”sport” innebär gav Starcraft världen mersmak. Åter idag i 2010 introduceras en ny generation av spelare till den saga av rymdfantasy som Blizzard vävt runt strategigenren.

Starcraft 2 kommer vara uppdelat i tre delar, en kampanj för varje ras. Denna första del av spelet låter spelaren ta sig igenom den mänskliga faktionen, Terrans, kampanj. Iklädd rollen som Jim Raynor, en hjälte från det tidigare spelet, tar spelaren upp kampen mot Zerg, mot en förtryckande regering och mot fanatiska Protoss. Spelarens motiv så här tidigt i kampanjen är ofta allt annat än ädla. Ofta handlar det om att stjäla artefakter från religösa fanatiker eller tjäna en snabb hacka på något sidojobb. För Raynor (och Terran i allmänhet) så helgar ändamålen ofta medlen. Spelaren får också själv tillfälle att väga in i de olika moraliska och taktiska frågor som Raynor ställs inför. Vid ett par tillfällen i kampanjen måste spelaren göra val som inte bara kommer att påverka vilka banor han får spela, utan även permanent kommer att exkludera vissa enheter från resten av kampanjen.

En av de saker som överraskade mig när jag började spela var hur Blizzard än en gång innoverat inom RTS genren. Där många klassika RTS har kampanjer som i princip använder samma upplägg uppdrag efter uppdrag med mindre miljöbyten så levererar Starcraft 2 nya scenarion och upplevelser i vartenda uppdrag. Inte ett enda uppdrag är det andra likt, och många uppdrag är mycket omspelbara tack vare de olika achievements och svårighetsgrader som finns kopplade till varje uppdrag. Förutom den stora variationen i de olika uppdragen så sätts en stor mängd krydda till kampanjen av de uppgraderingssystem som spelaren får ta del av under kampanjen. Alla enheter kan uppgraderas på olika sätt och desto mer man slåss mot de olika andra faktionerna så anammar man deras styrkor. Den som stridit mycket mot Protoss kommer kunna teleportera in både byggnader och enheter efter en tid. Den som efterforskar Zerg-teknologi kommer bland annat kunna regenerera fordon och slutligen kontrollera fientliga Zerg-enheter. Allt detta, tillsammans med de ofantligt snygga videosegment som lyfter berättandet, gör Starcrafts kampanj till en av de bästa enspelarupplevelser jag haft på väldigt länge.

Den som föredrar spänningen, förnedringen och den ultimata segern i att strida mot en annan person kommer kunna förlora sig helt i spelets flerspelarläge. Efter månader av stängda beta-test är spelet till synes balanserat. Många har givit röst till att spelet fortfarande har en lång väg att gå innan Starcraft 2 är lika balanserat som sin föregångare, men personligen finner jag att jag vinner när jag spelar bra och förlorar när jag spelar mindre bra. Jag har funnit att spelet matchar mig mot likvärdiga motståndare, vilket självklart ger bättre spelupplevelser och jämnare matcher. Replaysystemet som introducerades i det förra spelet finns kvar bättre än tidigare och är ett jättebra redskap för att förbättra sin strategiska förmåga. Då många kommer att vilja spela annat än Terran efter ett par matcher är det tur att det klassiska spelare-mot-dator läget finns kvar som träningsläger. Blizzard har även adderat en ”träningsliga” där spelare får spela utan att rankas i upp till femtio matcher. Ett mycket bra sätt att låta nya spelare skärpa sina förmågor. En del har sagts om bristen på ett offline-multiplayerläge. Personligen är det inget som stör mig, men jag kan förstå de som ofta spelar LAN och uppskattar möjligheten att eliminera laggande helt och hållet.

Sammanfattningsvis är Starcraft 2: Wings of Liberty en pärla för PC marknaden. Det är ett spel som överraskade mig som spelare och fick mig att känna för RTS genren på ett sätt jag inte gjort på länge. Blizzard har än en gång visat att de har både bredd och djup i sitt spelutbud och Starcraft 2 blir ett givet köp med många speltimmar och mycket spelglädje för både veteraner och nybörjare.

• Variation
  • Kampanj
  • Introduktionskurva