Steamworld Dig 2

Av i i Recensioner, 8 Mer

Steamworld Dig 2

Indiespelet Steamworld Dig från svenska Image & Form fick riktigt bra kritik. Nu är uppföljaren här. Mats har testat spelet på Nintendo Switch.

Om jag ska erkänna låter konceptet till Steamworld Dig inte speciellt tilltalande för mig. Att gräva och gräva, djupare och djupare, kan det vara kul? När jag testade det första spelet visade det sig att man kanske inte alltid ska ha förutfattade meningar om spel. Jag älskade nämligen Steamworld Dig även om det var lite enformigt i längden. Jag spelade det på såväl handburna Playstation Vita som datorn. Spelet gavs ut till alla moderna format. Tvåan har nu släppts till Switch, PS4, Vita och dator.

I Steamworld Dig 2 är det inte längre den ångdrivna roboten Rusty som är huvudrollsinnehavare. Nej, han har gått vilse någonstans långt under marken. Eller har han kidnappats av en mystisk kult? Och har de mystiska jordskalven något med hans försvinnande att göra? Dorothy, som även hon drivs av ånga, blir orolig och bestämmer sig för att gräva fram Rusty. Om du har spelat ettan vet du grunderna i grävandets konst.

Grafiken i Steamworld Dig 2 är precis lika charmig som i ettan. Spelet är ett plattformsspel helt i två dimensioner. Den snygga grafiken har inspirerats av steampunk (ångpunk på svenska) som är en typ av science fiction som utspelar sig i en svunnen tid fylld av blänkande ångmaskiner. I Steamworld Dig-serien har man lyckats mycket väl med att smälta in i genren. Lite varstans finns blänkande maskiner och robotkaraktärer byggda av ångmaskiner.

Det finns en hel del textbaserade dialoger mellan Dorothy och övriga karaktärer – betydligt mer än i ettan om jag minns rätt. Om man tar sig tid att läsa dialogerna finner man inte bara historik och tips utan även en hel del humor. Fast, historien som berättas kunde ha varit mer inspirerande.

Huvudmekaniken i Steamworld Dig 2 är som jag tidigare nämnt att gräva. Man gräver gångar djupt ner i undergjorden. Gångar som bildar plattformsliknande system där Dorothy kan ta sig fram. Bandesignen är väl genomtänkt och dessutom bättre än i ettan. Se till att skapa dina gångar på ett sätt som gör att du kan ta sig upp igen. Annars får du förlita sig på att hitta en portal längre ner i underjorden, eller dö.

Till en början har Dorothy enbart en enkel hacka för att gräva sig fram. Längre fram får hon mer sofistikerade redskap. En hydraulisk maskin med vilken hon borrar sig fram och pilar med sprängmedel är två av exempel. Dessa slutar dock att fungera när vattenbehållaren tömts. För att fortsatt kunna använda dem gäller det att hitta vatten. Det finns olika sätt för det. På vissa ställen finns vattenpölar. Dessutom finns det fientliga robotar vars vatten du kan ta. Slutligen finns det lite omständliga sättet att ta sig upp till ytan för att fylla på tankarna.

Vill du minska letandet efter vatten går det bra att uppgradera tanken. Det finns många uppgraderingar av den utrustning man har. Steamworld Dig erbjuder två sätt till uppgraderingar. Dels kan man gräva fram olika mineraler som kan säljas och därefter användas för att köpa uppgraderingar. Detta system gör att man inte rusar fram utan försöker skapa gångarna så att man kommer åt alla resurser.

Det andra sättet är kugghjul. Dessa finner man på lite svåråtkomliga platser. Det kan vara hemliga utrymmen eller särskilda grottor. Dessa grottor är spelets största behållning. De är uppbyggda som problem att lösa. Det kan vara väldigt knepigt att ta sig igenom grottorna för att i slutet kunna erövra kugghjulet. Grottorna kräver att man använder sin utrustning på rätt sätt och undviker alla faror. Just utmaningen gör grottorna till en mycket rolig upplevelse.

Givetvis handlar spelet inte bara om att uppgradera befintliga verktyg. Man kan även köpa uppgraderingar som förenklar spelandet såsom bättre skydd mot fiendens attacker. Det roligaste är dock att få nya verktyg. Vissa hittar man långt ner i underjorden. Andra får man genom att byta artefakter mot ritningar. Det är ofta en härlig känsla att få ett nytt redskap som underlättar, eller snarare är en förutsättning för fortsatt spel.

Det ska gå att spela igenom Steamworld Dig på fyra timmar. Det är emellertid ingen tid som man bör eftersträva såvida man inte är ett fan av speedrun. För mig tog det ungefär elva timmar att spela igenom kampanjen. Det blev lite enformigt i slutet, men jag hade kul hela vägen.

Slutet är den största svagheten hos Steamworld Dig 2. Det lämnar en hel del att önska. När kampanjen väl är avslutad kan du fortsätta med något som jag inte kommer att avslöja. Dock finns ingen möjlighet att designa egna nivåer vilket jag är övertygad skulle vara ett uppskattat inslag.

Möjligheten att ena stunden spela handhållet för att i nästa spela med en stor teve som skärm är den största styrkan hos Nintendo Switch. Det märks också hos Steamworld Dig 2. Jag har spelat mest som handhållet spel men att kunna växla till stationär konsol är riktigt kul.

Steamworld Dig 2 är en värdig uppföljare till ettan. Det är faktiskt ett bättre spel mycket tack vare bättre bandesign. Även om spelupplägget är enkelt och lite enformigt i längden var grävandet kul och framför allt utmanande. De stundtals riktigt svåra grottorna är pricken över i:et och spelets höjdpunkt. Jag tror att många saknar möjligheten att skapa egna nivåer.

• Grottorna
  • Bandesignen
  • Redskapen