SteamWorld Dig

Av i i Recensioner, 7 Mer

SteamWorld Dig

Vad finns nere i djupet, långt under Tumbleton dit ingen tidigare varit? Bryt dig nedåt, meter för meter och du kanske upptäcker något stort.

När Rusty kommer till den lilla, lilla staden Tumbleton får han reda på att hans onkel dött i gruvan. Väl framme hos sin onkel konstaterar Rusty att onkeln är död varpå han tar onkelns gruvhacka till synes helt känslokallt. Att Rusty är känslokall kan låta grymt, men han är faktiskt en gruvrobot och de lär inte ha speciellt många känslor. Samtidigt visar den här korta introduktionen till spelet på hur dess handling presenteras. Det finns nämligen ingen välutvecklad handling utan allt presenteras väldigt kortfattat när Rusty träffar invånarna i staden och berättelsen består helt och hållet av stela textrutor.

Invånarna fungerar inte bara som presentation av handlingen utan är väldigt viktiga i spelet. När Rusty bryter sig nedåt under staden så samlar han på sig diverse malmer och ädelstenar som han sedan säljer i Tumbleton. Pengarna används till att köpa olika uppgraderingar såsom starkare lampor, bättre hackor, dynamit, bättre skydd, teleporteringsportaler och stegar. Och det finns hela tiden en hel del nyttigheter att köpa så se till att bryta så mycket malm du hittar.

Stegarna kan komma väl till pass om man skapat sina gruvgångar på ett sådant sätt att man inte kan ta sig upp igen. Det är nämligen alltid viktigt att kunna ta sig ut ur gruvan eftersom det bland annat är enda sättet att sälja sin malm på och köpa uppgraderingar. Om man kör fast helt och hållet så att man inte kan ta sig ut återstår bara en drastisk åtgärd – själveliminering. Fast då förlorar man mycket av sin malm och de pengar man surt förvärvat.

SteamWorld Dig går kortfattat ut på att gräva sig nedåt så långt som möjligt i gruvan. Det gör man med en hacka eller senare en gruvborr. Återstoden av det man inte brutit bort blir de plattformar som Rusty kan hoppa på. I början är spelet lite i enklaste laget med väldigt få fiender. Allt eftersom man gräver sig nedåt blir det dock svårare och svårare. Dessutom får man tecken på att det kan finnas en svunnen civilisation nere i djupet. Man stöter exempelvis på tjocka gubbar som kastar flaskor med syra och spinkiga sådana som vill spränga dig i småbitar med dynamit. Varför finns laserstrålar som siktar in sig på dig eller robotar som exploderar så fort du närmar dig? Och vad är det för konstiga magneter som så lätt krossar skallen på dig?

Det finns en del grottöppningar i underjorden och det är visserligen frivilligt att utforska de flesta av grottorna, men hoppa inte över dem. De är faktiskt den allra roligaste delen av SteamWorld Dig eftersom de kan vara utmanande och belöningen är stor när du väl klarat av dem. I de små grottorna finns bara malm och annat nyttigt, men i de stora grottorna kan det finnas saker som är helt oumbärliga och som definitivt förenklar för dig som gruvarbetare. Det är exempelvis här du får en gruvborr för första gången. Andra nyttigheter är att kunna springa, att kunna hoppa högre, att kunna skjuta sig uppåt i luften samt att kunna dubbelhoppa. Tro mig, du klarar inte spelet utan dessa egenskaper. Så ta dig tiden att utforska grottorna ordentligt. Belöningen blir som sagt stor när du väl klarat en grotta. Till skillnad från när man dör i själva huvudgruvan så gör det inte lika mycket om man misslyckas inne i grottorna. Man tvingas nämligen inte att börja om i Tumbleton utan man kan starta om i början av grottan istället vilket är tur eftersom vissa grottor är ganska svåra och risken att dö är stor.

SteamWorld Dig har en skön grafisk stil och allt tycks vara inspirerat av gamla västernfilmer. Grafiken är tvådimensionell vilket är mycket funktionellt i den här typen av spel. Nu är det inte bara grafiken som hämtat inspiration från västernfilmer utan det gäller även musiken. Det är nästan som om man tittar på en spagettivästern med Clintan i huvudrollen. Fast det här är en vilda västern som inkluderar robotar och annat futuristiskt.

Om du köper SteamWorld Dig till din Playstation 4 så får du även med en version till Playstation Vita – så kallad cross-buy. Jag har spelat igenom spelet på Playstation 4 och enbart spelat ungefär en timme på Vitan. Spelet är dock lika kul på båda konsolerna. SteamWorld Dig finns sedan tidigare även till Nintendo 3DS och PC. Samtliga versioner köper du och laddar ner digitalt.

Jag är lite förundrad över att ett spel som SteamWorld Dig som är ganska repetitivt ändå är så vanebildande. Man gör ju i princip samma sak hela tiden även om det tillkommer nya hinder och nya förmågor. Trots det hade jag svårt att lägga ifrån mig SteamWorld Dig och dessutom är det nu andra gången jag spelar igenom det (spelade PC-versionen tidigare). Ändå var det lika kul.

• Vanebildande
  • Grottorna
  • Skön västernstämning