SteamWorld Dig

Av i i Recensioner, 8 Mer

SteamWorld Dig

Jobbet som gruvarbetare är slitsamt men måste göras. Hur ska Rusty annars lösa mysteriet med hur hans morbror dog? Och finns det någon svunnen civilisation där nere i djupet?

I det svenskutvecklade spelet SteamWorld Dig (även känt som SteamWorld Dig: A Fistful of Dirt) får den som gillar att gräva i gruvor sitt lystmäte tillgodosett. Utvecklarna, Image & Form kallar spelet för ett ”hardcore platforming mining adventure”. Till en början kändes spelet definitivt inte hardcore utan snarare som ett snällt spel för nybörjare. Svårighetsgraden ökade dock successivt när nya utmaningar och nya fiender dök upp och vissa partier var faktiskt riktigt svåra.

Det ovanliga med SteamWorld Dig som plattformsspel är att det är du som spelare som skapar plattformarna. De är ett nödvändigt spelmoment för att du ska kunna ta dig fram i din gruva. Till en början grävde jag helt aningslöst utan att tänka speciellt mycket på plattformarna. Gör man det får man emellertid räkna med att förr eller senare hamna i ett dödläge där man inte kan ta sig fram mer. Då kan det vara bra att ha med sig stegar. Räcker inte det kanske man tvingas begå självmord för att komma upp till ytan igen. Ja du läste rätt. Roboten Rusty kan nämligen förstöra sig själv om man hamnar i ett dödläge. Slutsatsen är alltså att man måste tänka på att skapa plattformar som gör det möjligt för Rusty att ta sig fram i gruvan. Självmord är nämligen inget bra alternativ då man förlorar allt man grävt fram när man dör.

Rusty är en robot vars morbror mördats. I en slarvigt skapad scen i början av spelet stöter Rusty på sin morbrors skelett och utan omsvep tar Rusty morbrorns hacka och börjar hacka sig nedåt i gruvan för att lösa mysteriet med hur morbrorn dog och kanske till och med stöta på någon civilisation nere i djupet. Storyberättandet är dock inte det som Image & Form lagt ner mest möda på utan den är väldigt fattig.

Det blir ett evigt hackande efter olika mineraler och ädla metaller för att kunna tjäna pengar till att skaffa ny utrustning. När Rustys fickor väl är fyllda gäller det att ta sig upp till ytan igen för att sälja det man hackat fram och köpa något användbart som en bättre hacka, lampor, större fickor, stegar med mera. Du kan även köpa teleporteringsportaler som gör att du inte behöver hoppa genom hela gruvan för att ta dig ut. En sådan portal gör nämligen att du snabbt kan ta dig fram och tillbaka mellan en viss punkt i gruvan och ytan.

I gruvan hittar man även olika grottor som kan erbjuda en riktig utmaning. Det kan finnas brytare man måste aktivera, droppande gifter, dödsbringande spikar och mycket mera. Dessa grottor är frivilliga men väl värda ett besök eftersom det finns något värdefullt i slutet av dem. Det kan exempelvis vara en mineraldetektor eller en gruvborr som gör livet betydligt enklare än hackan. Problemet med borren är att den kräver vatten så om man får slut på vatten tvingas man återgå till hackan.

SteamWorld Dig är en fröjd för såväl ögon som öron. Det är en omtolkning av den amerikanska västern där västernvärlden fått besök av roboten Rusty och en del annat som traditionellt inte fanns på den tiden såsom laserstrålar med mera. Jag tycker att man lyckats riktigt bra i denna nytolkning och även om Image & Form inte lagt ner speciellt stor möda på att berätta en story så griper spelet tag i dig som spelar. Image & Form har istället lagt ner allt sitt krut på spelandet, grafiken och ljudet. Grafiken är strålande, om än helt tvådimensionell, med sköna karaktärer. Likaså har man lyckats bra med ljudet. Visst kan musiken kännas repetitiv, men den är skönt inspirerad av gamla västernfilmer. Likaså blir det ett evigt kling-klongande av hackan eller drillande av borren, men det hör till. Man har nämligen lyckats bra även med ljudeffekterna med stönande gengångare, explosioner och mycket annat.

SteamWorld Dig är ett skönt gruvgrävarspel slash plattformsspel som trots en trevande inledning och fattig story tog tag i mig. Jag ville hela tiden fortsätta hacka och borra mig nedåt för att se vad som dök upp längre ner i underjorden. Visst var spelet en aning enformigt, men det gjorde inget för det fanns hela tiden en utmaning i form av att hitta ädla metaller, besegra underliga fiender och utforska tuffa grottsystem.

Jag har testat PC-versionen av SteamWorld Dig. Spelet finns även Mac och Linus samt till Nintendo 3DS. Datorversionerna köps via Steam och 3DS-versionen köps och laddas ner från Nintendo eShop.

• Utmanande
  • Skön stämning och charmigt spel