Steelseries Arctis 5 Headset

Av i i Recensioner, 8 Mer

Arctis är Steelseries nya serie headset. Det är inte ett gamingheadset utan ett headset för gamers. Är det någon skillnad mellan dessa två uttryck?

Den senaste veckan har jag intensivt använt Steelseries Arctis 5. Det är mellanmodellen i Steelseries nya serie headset för gamers. Arctis 3 är analogt och ansluts med en vanlig 3,5 mm anslutning. Arctic 5 som jag testat kan även den anslutas med 3,5 mm jack. Den har dessutom USB-anslutning till datorn och mångfärgad belysning på kåporna. Arctis 3 och 5 finns till försäljning i utvalda butiker. Slutligen har vi det trådlösa headsetet Arctic 7 som släpps någon gång under kvartal ett eller två 2017.

Först måste jag erkänna en sak. Jag är inte den kvinna som sitter fastnaglad framför ett spel dagarna i ända. Jag vill använda ett headset till så mycket mer än spelande. Det är här Steelseries nya devis kommer till nytta. ”Arctis är inte ett spelheadset – det är en serie av headset för spelare.” Okej, vad betyder det? Jo, Arctis är inte bara ett headset att använda när man spelar utan är till för allt som en gamer (och då misstänker jag även de som inte spelar) kan tänkas använda headsetet till. Är det en nyhet? Nej, det är det inte. De flesta headset som inte är dedikerade till datorn funkar på det sättet redan idag. Fast, de flesta saknar en funktion som verkligen skulle göra dem användbara över allt – en svarsknapp till mobiltelefonen. Och ser man på, den saknas även i Arctis 5.

Arctis 5 är ett stilrent och funktionellt headset. Det är inte störtläckert, men snyggt. Kåporna är vridbara vilket gör att de är sköna att sätta runt halsen när man tar en paus från spelandet. På kåporna finns en rand med RGB-belysning som, när man ansluter via USB, lyser i regnbågens alla färger. Snyggt för alla runt omkring, och framför allt modernt. Färgerna kan ställas in via programmet Steelseries Engine. Bygeln är ganska kraftig och av plast. Under den finns ett spännband av elastiskt tyg. Det är avtagbart och kan därför bytas ut. En svag punkt hos många headset är just bygeln, men hela Artic 5 känns robust byggt och lär hålla länge även under tuffa förhållanden.

arctis_5_07

Jag tycker att headset överlag har fått allt bättre komfort de senaste åren. Det tas hela tiden steg framåt. Steelseries har god vana gällande komfortabla headset med sin Siberia-serie. Med Artic har de faktiskt tagit ytterligare ett steg framåt. Arctic 5 sitter otroligt skönt på huvudet. Spännbandet gör justeringen i höjdled enkel och dessutom märker man knappt av bandet alls. Kåporna är väldigt bekväma. De omsluter öronen perfekt. När jag satte på mig headsetet första gången tänkte jag – ”är detta sant? Kåporna känns ju knappt”. Nu, efter många timmars användning är jag fortsatt imponerad. Jag kan gå runt på stan eller sitta hemma och lyssna på musik jättelänge i sträck. Och spela såklart, men som sagt sitter jag inte så länge i sträck när jag spelar. Jag har inte glasögon, men min man har det och inte alltför sällan trycker headseten på bågarna så att han får ont. Han har inte märkt av det problemet med Arctis 5 utan säger att headsetet känns bra. Det finns emellertid en liten baksida med kåporna. De släpper igenom en del ljud. Jag hade gärna sett lägre bakgrundsljud.

Artic 5 har en del funktioner, men saknar till mitt förtret en svarsknapp för mobiler. Headsetet ansluts antingen via en 3,5 mm audio/mic-prop. Då kan det användas till många olika saker såsom mobil, surfplatta, Playstation 4 och Xbox One. Datorn ansluts med fördel via USB. Denna kabel har en praktisk ratt på sig. Med den mixar man chatt och spelljud. Låter kanske inte så märkvärdigt, men det är praktiskt att snabbt kunna ställa in rätt volym på den man chattar med.

Många headset har volymkontrollen och muteknapp för mikrofonen på en fjärrkontroll på sladden vilket jag inte gillar. Det är ofta inte särskilt praktiskt. Steelseries har flyttat dessa till kåpan. De sitter lättåtkomliga vilket borde vara en självklarhet på alla headset. Men, var är svarsknappen? Nu tjatar jag, men det är för att visa hur viktig den är för mig.

Mikrofonen är infällbar i ena kåpan och den är helt flexibel vilket gör att den enkelt kan placeras i den position man önskar. Den är inte vacker, men ljudkvaliteten är mycket bra. Det blir ett klart och rent ljud. Brusreduceringen är också bra, men jag har inte använt headsetet i så bullriga miljöer att jag helt säkert kan uttala mig om brusreduceringen.

Så till ljudkvaliteten i kåporna. Den är viktig för mig och många med mig. Jag har givetvis inte testat alla headset på marknaden, men Arctis 5 låter mycket bra. Speciellt med tanke på prislappen (ca 1100 kronor i dagsläget). Jag har faktiskt inte hört ett par lika välljudande hörlurar i den här prisklassen. Här får konkurrenterna något att bita i. Det finns egentligen inte mycket svagheter i ljudet. Det skulle i så fall vara basen. Den är lite klen i spel, men gällande musik så är den betydligt bättre. I musik blir ljudet enligt mig mer välbalanserat om basen inte är alltför kraftfull. Om man använder datorn finns dock möjlighet att förstärka basen via equalizern. Det kan jag rekommendera för spelande. Mellanregistret glänser och låter i mina öron näst intill perfekt, åtminstone med åtanke att det inte är något studioheadset. Även diskanten är riktigt bra. Cymbaler och andra högfrekventa ljud är tydliga och distinkta.

Arctis bjuder på virtuellt 7.1 DTS surroundljud. Jag har aldrig varit ett stort fan av surroundljud i headset av den enkla anledningen att den inte fungerar på långa vägar lika bra som äkta surround. Med Artic har dock Steelseries kommit en bit på väg. Det blir mer rymd i ljudet i spel och man kan faktiskt ofta avgöra från vilket håll exempelvis ett skott kommer ifrån. Det är långt ifrån perfekt, men bättre än de andra headset jag testat.

Som datorspelare borde Arctic 5 definitivt vara ett förstahandsalternativ idag. Tror inte att det finns något bättre headset i prisklassen. Jag har inte testat Arctis 3, men om man läser om det och jämför med Arctis 5 så känns Artic 3 som ett bättre val för musik och konsolspelande eftersom det är billigare.

• Bäst i prisklassen?
  • Fantastiskt ljud
  • Mycket bra mikrofon