Steelseries Rival 650

Av i i Recensioner, 5 Mer

Steelseries Rival 650

Steelseries senaste gamingmus är trådlös och har en hel del funktioner såsom dubbla sensorer och rörliga vikter.

Steelseries Rival 600 är en populär mus. Den kommer nu i en trådlös version som även kan användas med kabel. Steelseries Rival 650 är en lång mus som ligger perfekt i min ganska stora hand. På grund av storleken passar musen bäst för handflategreppet.

Musen har runda mjuka former baktill för att bli kantig längst fram. Den har en upplyst logga och hjul samt två belysta vinklar på ryggen. Dessa vinklar är i sin tur uppdelade i tre zoner vardera. Det gör att det totalt finns åtta programmerbara belysningszoner. Det finns fem effekter. Två av effekterna kan programmeras i ganska avancerade ljusscheman. Allt sammantaget ger detta en flexibel och avancerad belysning.

Musen har förutom standardknapparna (två knappar + hjul + hjulknapp) ytterligare fyra knappar. Det finns bland annat tumknappar. Förutom de två som är vanliga hos andra möss finns en tredje tumknapp placerad rakt framför tummen och den var lätt att nå för mig. Den är inaktiverad som standard, men det är lätt att tilldela den en funktion.

Slutligen finns en knapp bakom mushjulet som används för att byta DPI, alltså hastigheten som muspekaren rör sig med. Det går bara att växla mellan två förprogrammerade DPI. DPI kan ställas från 100 till 12 000 DPI in i steg om 100.

Sidorna på Rival 650 kan tas av. De sitter fast med magneter. Under dem kan man placera upp till åtta vikter om vardera 4 g. På så sätt kan man justera vikten i upp till 256 kombinationer.

Rival 650 har två sensorer varav en är dedikerad till djup och används till upplyftningsdetektering. Djupsensorn har en imponerande känslighet och känner av om du lyft musen så lite som 0,5 mm. Avståndet går att programmeras upp till 2 mm om man tycker att 0,5 mm är för lågt. Efter att ha använt den lägsta distansen ett tag kändes det ovant och rent av konstigt att återgå till en ”normal” mus.

Styrprogrammet till Rival 650 är densamma för Steelseries flesta andra produkter. Den heter Steelseries Engine och ger goda möjligheter att justera det mesta på musen inklusive belysning och makron. Angle snapping, polling rate (125 – 1 000) och acceleration / deceleration är avancerade funktioner som kan justeras via Steelseries Engine.

Rival 650 har stöd för snabbladdning. Det innebär att om du har en USB-port med stöd för snabbladdning ger 15 minuters laddning tio timmars speltid.

Prestanda- och precisionsmässigt är det ingen skillnad mellan Rival 650 och en bra trådad mus. Att Rival 650 är trådlös är skönt. Musen ligger bra i handflatan och har många avancerade funktioner. Mest imponerar upplyftningsdetektering som gör att man enbart behöver lyfta musen minimalt.

Specifikationer

Sensor System

  • Sensor System: SteelSeries TrueMove3+ Dual Sensor System
  • Primary Sensor: TrueMove 3 Optical Gaming Sensor
  • Secondary Sensor: Depth Sensing Linear Optical Detection
  • CPI: 100–12000 in 100 CPI Increments
  • IPS: 350+, on SteelSeries QcK surfaces
  • Acceleration: 50G
  • Hardware Acceleration: None (Zero Hardware Acceleration)
  • Lift Off Distance: Customizable, 0.5–2 mm

Design

  • Top Material: Black Soft Touch
  • Core Construction:Fiber-Reinforced Plastic
  • Shape: Ergonomic, Right-Handed
  • Grip Style: Universal
  • Number of Buttons: 7
  • Switch Type: SteelSeries Switch, rated for 60 million clicks
  • Illumination: 8 RGB Zones, Independently Controlled
  • Weight: 121 g without cable. Customizable up to 153 g
  • Length 131 mm
  • Width: 62 mm (front), 62 mm (middle), 69 mm (back)
  • Height: 27 mm (front), 43 mm (back)
  • Cable Type: Detachable, Soft Rubber
  • Cable Length: 2 m / 6.5 ft

Compatibility

  • OS: Windows, Mac, and Linux. USB port required
  • Software: SteelSeries Engine 3.12.13, for Windows (7 or newer) and Mac OSX (10.8 or newer)

Det Bra

  • Upplyftningsdetekteringen imponerar
  • God precision
  • Avancerad belysning

Det Dåliga

  • Kan enbart växla mellan två DPI
9

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi