Stick it to the Man

Av i i Recensioner, 8 Mer

Stick it to the Man

Vad skulle du göra om du hade en stor, rosa spagettiarm dallrandes ut ur din hjärna. Vad skulle du använda den till? Och om du hade en, skulle du då ha alla hjärnceller intakta?

När Ray får en hammare i skallen – turligt nog hade han en hjälm på sig – så trodde jag givetvis att han var på ett bygge. Ray tycks emellertid ha ett underligt jobb – han testar hjälmar för att se vad de tål. Att få smällar mot huvudet är dock inte att rekommendera. Efter en ny smäll, denna gång av ett mystiskt föremål som ramlat ur ett flygplan, vaknar nämligen Ray upp i en bisarr värld där han verkar flyta runt i universum. Än värre, en gigantisk, rosa neonarm har växt upp ur hans hjärna. Men det verkar inte som om alla ser den. Är det dröm eller verklighet?

Armen är dock mycket användbar. Man kan nämligen ta tag i saker med handen. Armens möjligheter växer allt eftersom man spelar. Till en början används den till att ta tag i saker för att snabbt svinga sig till ett nytt ställe. Man kan även riva av pappersväggar för att blotta det som finns under. Senare kan man bland annat använda handen för att läsa andras tankar. På så sätt kan man ta reda på om de vill ha hjälp med något. Ibland får man dessutom något användbart föremål när man lyssnar på någons tankar. Föremål är inte helt rätt ord eftersom det egentligen är klistermärken.

Rays uppdrag är att göra de andra invånarna glada och på så sätt kunna ta reda på vem och var han är. Dessutom vore det inte dumt att få en förklaring till vad som träffade honom i skallen. Ett uppdrag kan exempelvis vara att försöka rädda två personer från att skiljas från varandra. Uppdragen är sällan speciellt svåra och går för det mesta ut på att hitta klistermärken som gömts eller att lura vakter. Det svåra ligger för det mesta inte i att veta vilket klistermärke man ska använda. Nej, ofta är det istället en utmaning att hitta klistermärkena bland alla gångar och plattformar.

Spelet har delats in i olika kapitel och det är bra att veta att de klistermärken man hittar inte kan tas med till nästa kapitel utan skall användas där man är. De flesta kapitel är baserade på problemlösning med klistermärken i centrum. Kapitlen är för det mesta riktigt kul och spelet är lagom utmanande. Det finns dock dalar där man gott kunnat göra annorlunda. Jag tänker främst på ett kapitel där Ray har följe med sin psykolog och han får se bitar av sin uppväxt spelas upp framför honom. Kapitlet är visserligen en av de mest bisarra och humoristiska delarna i spelet, men utmaningen är inte speciellt hög. Därför blev kapitlet inte speciellt kul rent spelmässigt.

Stick it to the Man sticker ut från andra spel på många sätt. Framför allt eftersom väldigt mycket är egendomligt på ett humoristiskt sätt. Vissa figurer är väldigt konstiga som exempelvis en man som sitter och får elchocker och hela tiden vill ha fler. Det är inte bara karaktärernas utseende som är underliga utan det gäller även dialogen som är något utöver det vanliga. Du kan inte ana vilka konstiga saker folk tänker på – du är ju duktig på att tjuvlyssna på andras tankar så ta reda på vad de har i huvudet. Som tur är har man använt röstskådespelare även till tankarna vilket ger en betydligt bättre känsla än om man tvingats läsa dialogrutor. Att röstskådespeleriet överlag är bra är en klar bonus.

För att förstärka humorn och den bisarra världen har Rays hela universum byggts upp av papper och kartong. Ray är själv bara en pappersgubbe. Fördelen med det är att han kan kopieras och skrivas ut på nytt så fort han dör. Den grafiska stilen är klockren och det är underbart att titta på alla underliga människor.

Att det finns svenskar med skruvad humor bevisas med Stick it to the Man. Utvecklarna, Zoink Games med säte i Göteborg, har nämligen lyckats skapa ett udda spel med humor i klass med Mel Brooks knasiga filmer. Spelet är lite ojämnt mellan kapitlen med inte bara toppar utan tyvärr även något sämre banor.

• Skruvad humor
  • Härlig grafik
  • Bra dialoger