Sticky

Av i i Recensioner, 2 Mer

Sticky

I ett försök att lösa planetens energiproblem skapar professor B Bunsen en liten geggig boll vid namn Sticky. I samma veva skapar han en massa svarta slemmonster som är på väg att ta över världen. Geggigt värre!

Sticky är ett annorlunda spel till iPhone där svarta slemmonster är på väg att ta över jorden, men än så länge är de bara i avloppssystemet och det finns tid att stoppa dem för vår hjälte Sticky. Spelets upplägg är att varje bana består av ett eller flera rör monster varifrån kommer och ett antal de kan fly igenom. Det är spelarens uppgift att stoppa monstrerna innan de flyr. Genom att dra sitt finger över det elastiska golvet kan man framkalla en slags gummibandseffekt som kastar iväg Sticky mot sina fiender.

De saker som gör Sticky till roligt spel är de olika banornas design och alla krafter Sticky kan få. Efter varje bana får man en brons-, silver- eller guldstjärna som visar hur bra du spelat. Vilken stjärna du får beror på hur mycket poäng du skrapat ihop genom att döda monster.

Ens poäng förändras beroende på hur många monster man lyckas döda i rad eller i en smäll. Poängen kommer att bli det som gör att man fortsätter spela igenom alla Stickys 40 banor. Jag blev först lite chockad över hur långt ifrån en guldstjärna jag var på banorna men efter lite nötande förstod jag vilken taktik som behövdes för att få mer poäng. Det blir väldigt beroendeframkallande att få guldstjärnorna och eftersom spelet startar om relativt snabbt blir det lätt att man sitter och nöter samma bana om och om igen i hopp om guld. Skulle man lessna på en bana kan man hoppa över den om man vill och prova igen vid ett senare tillfälle.

Under min tid med spelet genomfördes en stor uppdatering som helt förändrade spelet och vilket betyg det kom att få. Stickys krafter i spelet balanserades om och poängsystemet jag skrev om nyss infördes. Före det gick varje bana på tid och man kunde då få veta att man klarat för sakta. Problemet var att spelet aldrig berättade hur mycket tid man hade på sig. Genom att införa ett poängsystem och även visa hur många monster som finns kvar på banan blev Sticky ett helt nytt spel som jag inte ville lägga ifrån mig.

Det enda riktigt negativa, som tyvärr tar en del utav spelupplevelsen, är att spelet kan vara lite bångstyrigt. Den gula sörjan du kan dra i för att studsa iväg Sticky är i utkanten av varje bana, det vill säga rätt nära kanten på din skärm. Detta medför ofta att man råkar dra sitt finger över skärmens kant och ovilligt skjuter iväg Sticky. Det är svårt att inte önska att man hade en större skärm att spela på. Som tur är vänjer man sig vid det här problemet. Spelet är i slutändan bra och att utvecklaren släppte en sån massiv uppdatering talar för att det säkert kan hända något fler saker framtiden i form av nya krafter och banor. Kostar spelet sju kronor som det gör nu är det ett väldigt bra köp.

Det Bra

  • Humoristisk.
  • Beroendeframkallande.
  • Innovativa power-ups.
  • Varierade banor.

Det Dåliga

  • Stundvis svårstyrt.
8

Skriven av: Håkan Hägglund

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi