Stora sportlag involverar sig i E-Sportscenen – den stora frågan är varför?

Av i i Artikel

Något som vi ser oftare och oftare är högt rankade sportlag som involverar sig och köper upp E-sportlag. Men varför sker detta? Och vad har det för fördelar egentligen?

Vi har redan sett stora lag som Manchester City och West Ham United involvera sig med E-sport genom att sätta ihop turneringar för olika E-sportlag. Vi hittar också berömda sportstjärnor som är involverade i denna genre; där till exempel ex-baseballspelaren Alex Rodriguez, Jimmy Rollins och till och med basketstjärnan Shaquille O’Neal har stämplat sitt namn på olika E-Sportslag.

Tyvärr är det så att för vanlig nyhetsmedia har E-Sport inte riktigt fått den där känslan av legitimitet som “vanlig” sport har. Vad som är en sport eller inte kan ju självklart diskuteras. Eftersom så mycket trovärdighet till konkurrenskraftigt spel visas av dessa E-sportutövare ser det nästan komiskt ut när resten av den vanliga publiken inte gör detta.

Sportlag och deras E-Sports-varumärken

E-Sport är dock unikt i jämförelse med traditionell sport. Fotboll, tennis, basket eller vad det nu kan vara har alla individuella regler, sätt att spela, högprofilerade spelare och sportspecifika styrande organisationer.

E-Sport är detsamma, men trots skillnaderna mellan spel – jämför bara konkurrenskraftiga League Of Legends med FIFA – faller de fortfarande under bannern ”E-Sport”.

Som alltid kan du få investerare att öppna sina plånböcker när det kommer till bra affärsmöjligheter. E-Sport ger dem möjlighet att expandera till olika (outforskade) områden, för att då ta sitt varumärke längre än bara till den sport som de är kända för att spela. Ju mer det varumärket är känt, desto bredare är tillsvida deras fanbase. Ju bredare dess fanbase, desto mer pengar finns det att hämta. Titta till exempel på senaste oddsen på E-sport och du ser vilka otroliga pengar det finns att hämta inom denna branch.

Nå fans på en ny plattform

Detta knyter an till punkten om varumärkesigenkänning. För att främja ett lags varumärkesmedvetenhet kan varumärket nå fans som annars inte skulle ha övervägt att stödja just det idrottslaget.

Om du uppmärksammar E-Sportbranschen – i stället för bara själva turneringarna – så kommer du märka att fler och fler stora varumärken blir involverade i konkurrenskraftiga spel.

Red Bull sponsrar StarCraft 2, Coca Cola sponsrar League of Legends och Intel har samarbetat med ESL för Extreme Masters-evenemanget. Det finns därför otroliga pengar i sponsring av E-Sport, men varför?

Svaret är ganska enkelt, och en marknadsföringsexpert kan förklara allt med ett enda ord: “Millenials” (kort och gott barn uppvuxna med internet). E-Sport det är en marknad som helt enkelt inte lutar sig mot befintliga media. TV, film, tidningar och allt annat nonsens, faller därför platt på vägen tack vare den nya strömmande underhållningen, där kanaler som Youtube och Twitch leder vägen.

Skriven av: Gästskribent