Submerged

Submerged

Nu har världen gått under… igen. Fast den här gången finns inga monster eller zombier eller annat otäckt att slåss mot.

Submerged är inget våldsamt spel, nej det är det snällaste postapokalyptiska spel man kan tänka sig. Man kan inte ens ta ett felsteg och ramla handlöst ner för att möta en otacksam död. Nej, i Submerged kan du inte dö över huvud taget och det finns inga fiender. Inte ens de enorma valarna som dyker upp vid din båt gör dig illa.

Vad går då Submerged ut på? Jo, att utforska och hitta olika föremål. Du spelar som den unga tjejen Miku som anländer med en liten fiskebåt till en översvämmad stad i ruiner. Med sig har hon sin lillebror Taku som är allvarligt skadad. Hon måste hjälpa honom och behöver första hjälpen kit, mat, sårrengöringsmedel och annat. Nu är det inte bara att knacka på första dörr och fråga efter dessa varor. Än mindre kan hon gå till någon affär. Staden är nämligen helt öde förutom på lite djur och några konstiga varelser (vad är det för varelser?). Träd och andra växter har slagit rot på skyskraporna. Istället måste Taku själv leta reda på vad hon behöver. Eftersom staden fått sina förnödenheter via flygplan finns allt högt uppe på taken.

Därför måste Taku ta sin båt och leta reda på vilka hus som har förnödenheterna. Sedan är hon tvungen att klättra uppför fasaderna som den bästa fasadklättrare och leta rätt på det som behövs. Det är inte svårt att klättra och man riskerar som sagt aldrig att ramla ner. Däremot är det ibland lite tålamodskrävande att hitta rätt eftersom vägen uppför vissa hus är ganska labyrintformade. Därför kan man tvingas att prova sig fram innan man hittar rätt. När man väl hittat en nödvändig vara skjutsar spelet tillbaka en till Miku där en kort scen utspelar sig och man får några kort. Dessa kort berättar historien om Taku, Miku och deras familj. Vad hände dem? Berättelsen saknar helt ord utan korten innehåller olika bilder som du själv måste tolka.

Likaså berättas stadens historia i bilder fast dessa får du inte automatiskt. Istället får du plocka fram din kikare och titta dig runt i den lilla staden. Så fort du hittar något markeras detta på kartan. Det finns ganska många ställen med kort så om du är samlare och vill hitta allt lär du få tillbringa ganska många timmar tillsammans med Submerged. Dessutom finns det kapsejsade båtar lite varstans och genom att besöka dem kan du uppgradera din båt.

Submerged är ett mycket vackert spel. Då menar jag inte att spelet har den mest detaljerade grafiken, för så är det inte. Grafiken är lite kantig och animationerna kunde ha varit snyggare. Det gör dock ingenting utan helhetsintrycket förblir ändå att spelet är vackert.

Det är svårt att säga om du som läser det här spelet kommer att gilla Submerged, men jag gjorde det. Du måste gilla att utforska och du får inte ha för stora krav på avancerade pussel och sådant. Du får heller inte ha krav på att spelet ska vara jättevarierat eftersom Submerged i princip bara har två spelmoment – åka båt och klättra på fasader. Submerged är nog ett spel att älska eller hata. Det visar betygssammanställningen på Metacritic där betygen i skrivande stund varierar från 30% till 100%. Jag gillade dock mina fyra, rogivande timmar tillsammans med Submerged.

• Vackert
  • Rogivande
  • Helt fritt från våld