Sunset Overdrive

Sunset Overdrive

En värld utan regler. En värld där det innebär näst intill omedelbar död att stå på marken. En värld där du måste bära vapen. En värld befolkad av ondskefulla mutanter. Är det den värld du vill spela i?

Sunset City är inte längre den idyll som staden kanske var en gång. Nej, en ny energidryck har förvandlat stadens invånare till äckliga mutanter som har siktet inställt på två saker:

1. Mer energidryck.
2. Dig och de få andra normala människor som finns kvar i staden.

För en tjej med lila hår och röda hårtoppar, rött litet skägg (japp, tjejer kan ha skägg), gula, ormliknande ögon, slitna jeansshorts och tuff jeansjacka är det rena paradiset. Det finns ingen boss som driver med henne. Inget tråkigt jobb. Och framför allt hur mycket mutanter som helst att skjuta på. Tjejen är för övrigt den skapelse jag spelade som och som jag kunde ändra utseendet på ganska friskt.

I Sunset Overdrive är det några saker som funkar bra och andra som du ska undvika.

Du är alltså en av få överlevanden och för att inte du också ska duka under för de hemska mutanterna måste du givetvis ta hjälp av de andra som överlevt energidryckens frammarsch. Bland annat kan du titta in hos Two Hat Jack. Hans fantasi tycks aldrig sina när han skapar vapen åt dig. Men, det är inte alltid han har allt hemma som behövs till vapnen. Då får du vackert hjälpa honom fixa det som fattas.

Vapenarsenalen är mycket varierande och fantasifull. Du kanske tillhör de som tycker att de gamla vinylplattorna tillhör stenåldern eller att teddybjörnar bara är för småflickor. I så fall kanske du ska tänka om. Du kan nämligen använda dessa som vapen. Teddybjörnarna blir till exempel utmärkta granater. Dessutom är det inte bara att stå stilla och skjuta. Då är du ett lätt byte för de horder av mutanter som suktar efter ditt liv utan du måste, precis som jag skrev tidigare, hålla dig i rörelse och ta dig fram på tak och väggar, studsa på bilar och mycket mera. Det gör att Sunset Overdrive sticker ut från mängden av skjutarspel.

Fienden är lika full av variation och finess som mycket annat i spelet. Det finns flera olika sorters mutanter och om man skjuter på fel mutant vid fel ögonblick kan man översköljas av dennes hjärnsubstans eller vad det nu var som skadade mig. Dessutom finns det även en del människor som skor sig på det rådande kaoset och som skiter i om du överlever eller inte så länge de tjänar pengar. Robotar härjar också i vissa delar av Sunset City.

Sunset Overdrive är en mycket intensiv spelupplevelse som ofta kan vara ganska knepig eftersom man tvingas hålla sig i rörelse och skjuta samtidigt. Det räcker inte med att stå högt upp på ett tak och skjuta. Mutanterna tar sig nämligen snabbt upp till dig och då gäller det att skynda sig till nästa tak och skjuta därifrån istället. Speciellt svårt är det att klara av de mutanter som har olika skjutvapen. Det kändes ibland som om de hade ruggigt bra sikte. Till en början kändes det avigt att hoppa runt som en jojo och samtidigt försöka sikta. Det var lätt hänt att jag tömde magasinet långt innan alla dumma fiender utrotats. Men, genom att exempelvis krossa vissa lådor kunde jag få mer ammunition. Fast, det innebar ofta att jag var tvungen att ta mig till farofyllda ställen.

Jag kunde aldrig skylla mina misstag på kontrollen för den gör det jobb som ska göras. Det var istället en ganska utdragen läroprocess för mig, men så småningom vande jag mig emellertid vid allt hoppande och skjutande. Jag hittade platser där jag kunde stå stilla en kort stund medan jag sköt. Även om jag blev bättre och bättre så tyckte jag aldrig att uppdragen i Sunset Overdrive vara lätta. Förutom att skjuta är man dessutom tvungen att samtidigt hålla reda på en massa saker som sig själv, fienden, brytare och saker man kan hoppa eller grinda på. Att hantera kameran rätt visade sig viktigt, likaså siktets låsmekanism.

Ett annat sätt att lättare eliminera mutanterna på är att använda så kallade amps. Vad är då amps? Jo, det står för amplifier, alltså förstärkare. Det är olika förmågor som man får till bland annat vapen och de är guld värda. Dessa amps kan dock inte användas hur som helst. Man måste först fylla på en speciell stilmätare vilket man gör genom att döda med stil. Att stå på marken och meja ner mutanter ger inga stilpoäng. Dessutom lär du gå en säker död till mötes. Nej, hoppa, spring på väggar, grinda och gör snygga volter medan du dödar. Då får du mycket stilpoäng. Stilmätaren är uppdelad i flera steg och varje zon möjliggör att en ny typ av amps används. Som exempel kan jag nämna att vapen-amps bara kan aktiveras när stilmätaren har nått nivå två.

Det finns en svaghet i Sunset Overdrive som verkligen drar ner spelkänslan en hel del. Uppdragen är nämligen inte speciellt variationsrika. Vid en snabb anblick ser det visserligen ut som om de är hur varierande som helst, men det är en lite falsk bild. De flesta uppdrag kretsar nämligen kring att man ska döda monster, hämta saker, stå emot vågor av fiender eller skydda andra. Då gör det inte så mycket om uppdraget exempelvis är på dagen eller på natten eftersom spelmekaniken blir ganska lika varandra. Vissa uppdrag går på tid och de kan bli väldigt stressiga. De flesta uppdrag går dock inte på tid men är trots det ofta ganska stressiga de också eftersom man konstant måste hålla sig i rörelse om man vill överleva. De enformiga uppdragen påverkade faktiskt spelglädjen så mycket att jag stundtals gäspade och längtade till dess att spelet tog slut så att jag kunde skriva min recension och lämna Sunset Overdrive bakom mig.

Onlinespelandet är kul även om det inte är lika utvecklat som enspelarläget. Det finns ett samarbetsläge kallat Chaos Squad där du kan bjuda in sju kompisar att hjälpa dig igenom Sunset City levande. Tyvärr är det inte själva enspelarkampanjen ni ska ta er igenom utan ni får några kartor med uppdrag och där det gäller att överleva vågor av fiender. Ni får poäng inbördes vilket gör att ni inte bara ska samarbeta med varandra som ett lag utan samtidigt ska ni roffa åt er så mycket som möjligt så att man vinner den inbördes tävlan. Tyvärr finns det lite väl få kartor att välja mellan för att Chaos Squad ska bli riktigt långlivat men det är kul så länge det varar.

Gillar du osmakliga kommentarer? I så fall är kanske Sunset Overdrive något för dig. Jag slutade nämligen aldrig att förvånas över spelets dialog. Ibland kändes den hur seriös som helst. Andra stunder kunde någon karaktär helt plötsligt komma med en underbar replik som anspelade på andra spel eller att karaktären faktiskt var medveten om att den var i ett tevespel. Lite för ofta var emellertid dialogen osmaklig som när man skämtade kring dödligt sjuka. Andra gånger kunde dialogen hålla sig på en femårings nivå. Jag blev heller aldrig riktigt klok på själva storyn. Det kändes inte riktigt som om det fanns en sådan då väldigt mycket var osammanhängande.

Jag hade höga förhoppningar på Sunset Overdrive. Nu vet jag inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Om uppdragen varit mer variationsrika och storyn fängslat mig hade Sunset Overdrive mycket väl kunnat bli ett suveränt spel. Nu är det ett ganska kul tidsfördriv, men inte mer. Det är dock ett udda skjutarspel som kräver ganska mycket av spelaren.

• Udda skjutarspel
  • Utmanande
  • Intensivt