Super Mario 3D World

Super Mario 3D World

Mats utnämnde nyligen Rayman Legends till herre på täppan bland plattformsspelen. Kan Nintendo ta tillbaka tronen med Super Mario 3D World? Mats har svaret.

Är det en slump, eller har Nintendo någon baktanke med att släppa Super Mario 3D World samtidigt som Sony släpper sin nya konsol, PS4? Hur som helst, Wii U:s möjligheter till överlevnad nu när Sony och Microsoft släpper sina nya konsoler hänger mycket på bra egenutvecklade spel. Detta då många tredjepartsutvecklare, såsom EA, har slutat släppa spel till Wii U.

Nintendo har alltid visat sin lekfulla sida med Super Mario-spelen. De passar i princip alla oavsett om man är barn eller vuxen. Till och med jag som har mindre än 20 år kvar till pensionen älskar Super Mario. Spelstilen har alltid känts vuxen trots sitt barnvänliga yttre. Man har dessutom lyckats bibehålla denna image oavsett om man hållit sig till de ursprungliga två dimensionerna eller lagt till ett djup i 3D-spelen.

I samband med releasen av Wii U för knappt ett år sedan släpptes även New Super Mario Bros. U. Det var ett plattformsspel som höll fast vid det traditionella 2D-spelandet. Trots att jag älskade spelet så blev det ingen fullpoängare utan Nintendo fick tidigare i höstas se sig slaget av Rayman Legends. Nu är det alltså dags att försöka ta tillbaka tronen som bästa plattformsspel. En av orsakerna till att betyget stannade på en nia har nu Nintendo rättat till. Jag tänker på det som var sämst i New Super Mario Bros. U, nämligen att sparpunkterna var för få och att man tvingades spela om flera banor om man fick game over på en bossbana. I Super Mario 3D World sparas ditt spel efter varje bana, vilket borde vara en självklarhet.

Upplägget i Super Mario 3D World påminner väldigt mycket om de platta, tvådimensionella Super Mario-spelen såsom New Super Mario Bros. U, fast givetvis med spel i tre dimensioner precis som i Super Mario 64 och Super Mario Galaxy. Det gör plattformshoppandet lite trixigare eftersom det blir svårare att se vart man ska landa i djupled. Är jag mitt över en tandförsedd och ilsken pirayaplanta eller inte? Det gör att man lättare gör misstag.

Som vanligt har Nintendos utvecklare tagit fram sitt barnasinne och frågan är om de lyckats bli än mer lekfulla i Super Mario 3D World än i tidigare spel i serien? Och, jag tror det. Super Mario 3D World är så barnsligt roligt med härliga fiender och sockersöta varelser. Mmm, jag ryser av välbehag när jag spelar.

Det allra sötaste inslaget är nog när Mario (eller den du spelar som – Luigi, Peach eller Toad) rider på Plessie, en gullig dinosauriebebis som är helt otroligt snygg. Han gillar vatten så det blir bland annat forsränning med honom. Roligast är det kanske när jag förvandlas till ett kanontorn som kontinuerligt skjuter mot alla illasinnade fantasivarelser runt omkring mig. Eller när jag stampar sönder alla ilskna blomvarelser som en gigantisk Mario. Ha på er, där fick ni!

Som vanligt finns ett flertal dräkter som alla ger olika egenskaper åt Mario. Den dräkt jag gillar mest än nog ändå katten. Den är visserligen ingen nyhet, men jag gillar att vara katt. Inte bara för att den är urgullig utan även för dess egenskaper. Med den på kan jag bland annat enkelt klättra uppför väggar vilket är mycket användbart. Och sen kan jag klösa fiender som kommer för nära – mjau. Härligt värre!

En annan kul dräkt, som inte är en dräkt, är när man får flera Mario samtidigt att hålla styr på. För varje ny Mario man har i klungan desto knepigare blir det att hålla alla på exempelvis en plattform. Fast, för att kunna öppna vissa bonusdelar av banan kan det krävas att man samlat minst fyra Mario, annars är man för lätt och brytaren aktiveras inte.

En bandel som jag tycker borde ha utvecklas mer är när man bara ser Mario som en skugga. Det är jättekul och väldigt bra gjort och dessutom kittlar det lite i fantasin när man spelar som en skugga. Synd att man bara kan leka med skuggorna på ett ställe i spelet.

Det har även tillkommit en helt ny bantyp som är väldigt rolig, men det finns tyvärr inga samarbetsmöjligheter. I dessa banor spelar man som kapten Toad. De sex banorna är helt och hållet pusselbaserade. Man befinner sig på en mycket liten bana och man ser hela banan på en gång. Man kan snurra hela banan så att man ser den från alla vinklar. Det behövs för att kunna luska ut hur kapten Toad ska gå. Han kan nämligen varken hoppa, rulla eller slåss i sin jakt på banans fem stjärnor. Det finns en del moment där man interagerar via gamepaden så dessa banor kan bara spelas med en gamepad. Exempelvis pekar man på block varvid de flyttar sig eller blåser i micken så att en plattform höjs.

Gamepadens specialfunktioner används även i mer traditionella banor där man bland annat blåser i micken och slår sönder lådor genom att peka på dem på pekskärmen. Dessa moment fungerar bra i banorna med kapten Toad där de känns som ett naturligt och nödvändigt inslag i pussellösningarna. Däremot tillför det inte speciellt mycket i standardbanorna utan ibland tenderar det snarare att ta bort fokus från teven eftersom man sitter och pekar på pekskärmen, vilket är synd. Som tur är används pekskärmen ganska sparsamt. Själv tycker jag det är roligare att spela med den mer traditionella handkontrollen än med gamepaden eftersom den är mindre, smidigare och ligger bättre i handen. Man kan dessutom spela med en handkontroll från Wii (Wiimote) med eller utan nunchuck. Kontrollen är för övrigt, precis som i alla andra Super Mario-spel, mycket exakt.

Givetvis kan du spela tillsammans med kompisar. Ni kan spela upp till fyra samtidigt i ett samarbetsläge som är mycket kul. Det finns dock inget riktigt onlinespel utan ni får samsas framför teven. Det finns dock möjligheter till topplistor och, intressantast av allt, så kallade Ghost Mii. Det innebär att du tävlar mot andra personer, fast inte i realtid. Motståndaren ses som ett spöke och spöket visar var din kompis var när han spelade banan.

I samarbetsläget kan du, precis som när du spelar ensam, välja om du vill spela som Mario, Luigi, Peach eller Toad. De har alla lite olika egenskaper, men jag gillar nog Mario bäst så jag har spelat mest med honom. Luigi hoppar lite högre medan Peach använder sin klänning för att sväva kortare sträckor. Toads specialstyrka är att han är snabb.

Wii U är inte lika kraftfull som den nyligen släppta Playstation 4 eller kommande Xbox One, men i Super Mario 3D World gör det absolut ingenting. Nintendo har skapat en vansinnigt vacker värld som jag inte tror skulle bli mycket bättre på en snabbare maskin. Nintendo har lagt ner hela sin själ på detaljer. Animationer, texturer, ja allt är så himla välgjort. Lägger man sedan till en fantastisk musik och lekfulla ljudeffekter så kan jag inget annat än konstatera att Super Mario 3D World är ett mästerverk rent tekniskt.

Jag älskar Super Mario 3D World och rankar det lika högt som Rayman Legends. Spelen är ganska olika och jag vill inte utse någon segrare utan tycker att båda spelen bör ingå i spelsamlingen hos den som älskar plattformsspel. Att bandesignen är mycket varierande i Super Mario 3D World gör dessutom att man aldrig tröttnar utan vill spela mer och mer och… Den här hösten har jag verkligen varit generös med höga betyg. Det känns som om tiorna borde ha sinat vid det här laget. Men, där har jag fel. Det finns i alla fall en kvar och Super Mario 3D World får denna tia. Det finns inget att diskutera. Detta är ett mästerverk.

• Ett mästerverk in i minsta lilla detalj
  • Så lekfullt
  • Så vackert