Super Mario Maker

Av i i Recensioner, 4 Mer

Super Mario Maker 3DS


Efter att Wii U har översvämmats av nya Super Mario-banor från spelare över hela världen är det dags för Nintendo 3DS. Är det ett mästerverk?

super_mario_maker_text04
För drygt ett år sedan släpptes Super Mario Maker till Wii U. Spelet blev direkt en hit och fans började skapa banor på löpande band. Vissa har till och med sett det som sport att skapa banor så svåra att bara några få spelare i hela världen lyckats klara dem. Att spelet skulle släppas på Nintendo 3DS var bara ett naturligt steg.

super_mario_maker02För er som inte känner till Super Mario Bros så är det en serie sidscrollande plattformsspel som satt standarden för denna typ av spel. Den första titeln har drygt 30 år på nacken och släpptes 1985 till Nintendo Entertainment System (NES). Sedan dess har ett flertal spel släppts till olika konsoler, däribland Nintendo 3DS.

Banorna i Super Mario-spelen har alltid varit fantasifullt uppbyggda med många roliga detaljer. Super Mario Maker låter oss spelare ta kontrollen över skapandet av banor till Super Marios värld. Men, inte bara det. Du kan spela igenom ett hundratal förprogrammerade banor och vinna medaljer i Super Mario Challenge. Bara det innebär flera timmars spelande. Till det kommer banor som fans skapat till Wii U vilket ger än mer speltid. Dessa är emellertid inte inbyggda i spelet utan får hämtas online. Vidare är det inte alla Wii U-banor som finns tillgängliga utan enbart de som Nintendo rekommenderat. Att alla inte finns med beror bland annat på att vissa banor är för detaljrika för att passa en bärbar konsol. Dessutom saknar 3DS-versionen stöd för Amiibo vilket gör att Wii U-banor som stödjer dessa plastfigurer inte är spelbara. Att alla banor inte finns med tycker jag inte är någon stor nackdel utan det är tillräckligt med de som finns och i och med Nintendo rekommenderat dem vet man att de håller god standard. Däremot är det en klar svaghet är att det inte går att söka efter specifika banor. Det gör att man lätt missar pärlorna som skapats.

super_mario_maker_text03Du kan även dela med dig av dina egna alster och ladda ner andras. Det finns ingen onlinefunktion likt den i Wii U-versionen där man snabbt kan går in och leta efter nya banor. Man kan bara dela banor via Streetpass eller lokalt med kompisarna i din närhet.

Super Mario Maker for Nintendo 3DS är en något omarbetad version av Wii U-spelet. Skillnaderna är inte stora, men de finns där. Wii U-versionen hade en separat lärodel för att introducera spelaren till skapandeprocessen. Det var en svaghet att spelet inte startade med denna guide, men om man spelade igenom lärodelen så var den bra och informativ. I Super Mario Maker har Nintendo skapat guider i början av spelet. Det är ett lyckat drag. Jag misstänker att man på så sätt vill nå en bredare målgrupp. Alla ska kunna spela Super Mario Maker. Här har man emellertid missat en detalj. Spelet är på engelska vilket gör det svårare för barn. Byggandet är dock inte perfekt förklarat. Jag själv missade var sparknappen var så det tog ett tag för mig att hitta den.

super_mario_maker07Det finns mängder av verktyg i Super Mario Maker. Det är dock inte alla som är användbara från början. Många låses upp genom att klara utmaningar i Super Mario Challenge. Det här är en förbättring gentemot Wii U-versionen där det man låste upp verktyg på ett ganska klumpigt sätt.

Det finns givetvis även en mängd föremål och fiender som känns igen från de olika Super Mario-spelen vilket gör att om du är en duktig bandesigner så kan du skapa banor som känns som om de skapats av Nintendo. Elaksinnade Koopas, Mario-slukande blommor, rör, mynt, spikförsedda stenblock som faller i skallen är bara några föremål och fiender du kan använda.

super_mario_maker_text01Det finns även rikligt med teman hämtade från världar från begynnelsen 1985 fram till Wii U-versionen. Du kan alltså skapa såväl NES- som Wii U-banor. Tyvärr lyckades jag inte ändra tema inom en värld. Ändrade jag tema på en bana ändrades det på resten av banorna automatiskt. Trist. En annan svaghet är att många ljud är väldigt lika varandra. Men, det ligger nog mer hos grundspelen än Super Mario Maker.

Sammanfattningsvis är Super Mario Maker inte något mästerverk. Visst är det kul att skapa egna banor ”on the run”, men det är en bit kvar till toppbetyg för 3DS-versionen av Super Mario Maker. Bristen på onlinefunktioner och att man inte kan blanda teman i en och samma värld är de främsta bidragande orsakerna till att betyget stannar på en sexa. Den som gillar Super Mario Maker har dock näst intill hur många speltimmar som helst framför sig.

Det Bra

  • Ganska smidigt att skapa banor trots liten skärm
  • Mycket innehåll
  • Många timmars underhållning
  • Många färdigskapade banor

Det Dåliga

  • Ingen delning av banor online utöver Streetpass
  • Engelska
  • Kan inte blanda teman i en värld
  • Går inte att söka specifikt på färdiga banor
6

Skriven av: Linda Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

En man brinner upp på ett mystiskt sätt. Självmord? Mannen son, David, börjar tvivla. Ligger det något övernaturlig… https://t.co/noa95GHp21
Ni har väl inte missat vår Adventstävling? https://t.co/dHL0YJJls2 https://t.co/2IKCB2RSRx
Letar du efter en mikrofon som utlovar professionell kvalitet för alla gamers, Youtubers, Twitchare och poddare? Bl… https://t.co/0aT81iZIyt