Super Mario Maker

Av i i Recensioner, 3 Mer

Super Mario Maker Wii U

Ni som någon gång har drömt om att få bygga er egna Super Mario-bana kan äntligen andas ut. Äntligen kan du och hela världen spela din drömbana.

Super Mario Maker erbjuder just möjligheten att bygga egna banor och att ladda upp dina skapelser och dessutom spela alla andras mästerverk. Är detta vad vi vill ha eller har Nintendo helt enkelt tröttnat och lagt över ansvaret på oss spelare? Jag ska försöka ge er ett svar.

Jag ska inte hymla med att jag var otroligt skeptisk när Nintendo visade upp Super Mario Maker. Visst tycktes det ha potential men överlag så kändes det som att det japanska spelföretaget var ute försent med bygg-genren. Tiden gick och alla runt omkring mig tycktes ta spelet till sina hjärtan. Alla utom jag själv som fortfarande osade av skeptiska tankar. Sen landade spelet i min hand och efter någon veckas spelande så kan jag konstatera att man aldrig ska räkna ut Nintendo och ett spel med Mario i huvudrollen.

Nu gick jag nästan lite för långt då det faktiskt inte är Mario som har huvudrollen i Super Mario Maker utan det är du som spelare som har fått fria händer, eller ja, möjligheten att skapa banor hur du vill inom de så kallade Marioramarna. Dessa ramar innebär en början och ett slut, vilket förstås innefattar en flaggstång. Mellan dessa punkter har du väldigt stora möjligheter att skapa den Mariobana som du alltid har velat spela. För att göra detta så använder du Wii U’s gamepad som består av en extra skärm samt en penna som kan användas till den. Detta är en perfekt kombination för att kunna skapa precis vad man vill och det är väldigt få spel till Wii U som utnyttjar kontrollens möjligheter lika bra.

När du skapar banor så väljer du mellan en massa olika Mariorelaterade saker som återfinns i nästan alla spel i serien. Det kan vara olika sorters block som kan sättas ut och bilda vägar eller hinder. Det kan vara någon av alla Marios fiender som placeras ut för att hindra framfarten. Det kan placeras ut hissar, power-ups, studsmattor och allt som du kan komma på som har med Marios banor att göra. Du pekar bara med pennan på det du vill använda och sedan drar du det till den plats där vill ha det. När du skapar så ligger det ett rutnät över skärmen vilket gör att allt kan placeras med största precision. Ju mer du spelar desto mer prylar och miljöer låser du upp vilket förnyar spelet gång på gång. När du först börjar så har du bara en handfull prylar att jobba med men de fylls på med nya i lagom pedagogisk takt. Allt för att du inte ska bli överväldigad vilket jag tycker är välkommet. Det är mycket att lära sig men det känns aldrig svårt eller krångligt.

Genom åren har ju Marios grafik förändrats en hel del och dessa olika stadier finns naturligtvis representerade spelet. Från den klassiska blockgrafiken i det första Super Mario Bros till den skarpa mysiga högupplösta grafiken i New Super Mario Bros. Dessa går att hoppa mellan genom ett knapptryck. Det är en sann glädje att bygga upp bana 1-1 i den gamla 8-bitsgrafiken för att sedan genom ett knapptryck göra den till en modern högupplöst bana från de senare spelen i serien. Simpelt att hantera men vill man bygga riktiga mästerverk så krävs det otroligt mycket tålamod och tid för att få banorna precis som man vill ha dem. Lyckligtvis går det att spara när som helst och fortsätta när det passar. När du sedan är nöjd med din bana så har du möjlighet att döpa den för att sedan ladda upp den på nätet för att andra spelare i hela världen ska kunna prova på den. Du får hela tiden information om när någon har spelat dina banor samt om de är så bra att denne bestämt sig för att stjärnmärka dem. Ju mer stjärnmärkningar desto mer kan du ladda upp. Till en början får du ladda upp tio stycken banor men ju fler stjärnor du tjänar desto mer frihet får du.

Medan du pausar och funderar på nya idéer så kan du bege dig ut i den vida världen och prova på alla andras skapelser. Detta görs genom en bra meny där du kan välja mellan de banor som fått flest stjärnor, favoriter från Nintendo eller nya banor som är på väg att bli populära. Du kan också kolla runt bland populära skapare. Varje bana som skapas får ett speciellt nummer som man kan dela med sig av till sina vänner om man nu vill att de ska prova den. Tyvärr så tycker jag att detta system kunde ha gjorts mycket smidigare än vad det är nu. Jag hade velat få notifikationer om att en skapare du följer har lagt upp nytt material istället för att manuellt behöva kolla upp allting på egen hand. Detta är småsaker som förmodligen kan fixas till ganska lätt och med tanke på att Nintendo har blivit mycket bättre på att hålla sina spel uppdaterade med nytt material så tror jag att vi kan förvänta oss väldigt mycket spännande saker i framtiden för Super Mario Maker.

Innan jag började spela så var jag säker på att det jag skulle uppskatta mest var att spela alla andras banor men när jag väl började så har jag haft väldigt mycket roligare med att designa mina egna banor. Det är otroligt beroendeframkallande och man vill hela tiden förbättra det man har byggt eller lägga till/ta bort saker. Det blir som ett gift och jag har till och med kommit på mig själv med att skissa upp små idéer på servetter på mitt arbete. Man vill helt enkelt inte låta en idé gå till spillo. Personligen så uppskattar jag banor som handlar om precisionshopp blandat med hög fart. Dessa är roligast att spela och definitivt roligast att skapa. Man måste hela tiden stanna upp och prova så att hopp och hinder funkar rent praktiskt men eftersom allt sköts så smidigt så rullar det mesta på i rask takt. För tillfället är det banor som inte kräver något alls av spelaren som ligger i topp på nätet. Dessa banor är otroligt välgjorda och uträknade men de kräver absolut ingenting av dig som spelar dem. Detta kan jag tycka är lite trist men redan nu så finns det över en miljon uppladdade banor så visst hittar man alltid något som är värt att spelas.

Jag har haft och kommer fortsätta ha otroligt roligt med Super Mario Maker. Dess lättillgänglighet blandat med dess djup är beroendeframkallande och får en alltid att vilja skapa de mest udda, fantastiska och originella banor som någonsin funnits i ett Mariospel. Dock kräver spelet att du har tålamod och tid att lägga, speciellt om du vill skapa. Vill du bara kunna ta del av alla andras banor så har du väldigt mycket material att gå igenom. Än så länge är det för tidigt för att säga vart detta kommer att sluta men potentialen är som sagt skyhög och jag är säker på att det kommer att byggas mästerverk under det kommande året. Jag kommer definitivt att fortsätta skapa egna perfekta små banor tillsammans med min femåriga dotter.

Det Bra

  • Lättillgängligt
  • Beroendeframkallande
  • Fantastisk inramning
  • Goda framtidutsikter

Det Dåliga

  • Onlinedelen borde göras smidigare
9

Skriven av: Roger Nilsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi