Super Street Fighter 4

Super Street Fighter 4

Street Fighter 4 var en reimplementering av Street Fighter 2 och då kändes det inte mer än naturligt när en upphottad variant med epitetet ”Super” utannonserades av Capcom. Super Street Fighter 4 är varken en uppföljare eller en expansion utan helt enkelt en sorts remake av originalet. Det har lagts till tio nya kämpar, en och annan ny bana och fler onlinelägen.

När man sätter sig ner med Super Street Fighter 4 får man intrycket att denna version riktar sig främst till den målgrupp som vill möta andra, mänskliga spelare. Alla karaktärer är upplåsta från början, något som krävde åtskilliga liter blod, svett och tårar i originalet. Onlineläget är finslipat in i minsta detalj med en uppdaterad lobby och flera nya spellägen. Endless-matcherna är särskilt underhållande, här får en spelare möta så många motståndare han klarar, när han blir besegrad tar vinnaren över den nya rollen som herren på täppan och så vidare.

Den nya möjligheten att spela in sina matcher är också väldigt välkommen. Man kan nu studera stjärnspelares färdigheter direkt genom sin Xbox utan att behöva surfa ut på Youtube. Man kan dessutom studera sin egen teknik i efterhand eller skryta för sina vänner när man gjort särskilt bra ifrån sig. Super Street Fighter 4 erbjuder både goda anledningar och möjligheter att finslipa sina färdigheter till perfektion.

Ytterligare ett återseende är bonusbanorna där man får slå sönder en bil eller ge sig på rullande whiskeyfat. Det är simpelt, underhållande och känns riktigt mysigt retroarkadigt även om det inte tillför särskilt mycket konkret till spelet.

De tio nya kämparna är alla spännande och intressanta. Många känns igen såsom den blixtsnabbe kickboxaren Adon och brasilianaren Dee Jay. Dessutom får vi se ett gästspel från arkadklassikern Final Fight i form av Cody och Guy samt de två helt nya kämparna Hakan och Juri. Hakan är en oljebrottare från Turkiet med röd hy och märkligt blått hår. Han är alltid täckt av ett glansigt lager olivolja och är en kraftfull kämpe som dock besitter en oanad snabbhet för sin stora kroppshydda. Juri är en koreansk agent som jobbar för Seths organisation. Hon ser ut som en östasiatisk ravetjej och är en mästare på taekwondo.

Alla karaktärer har förstås sin egen story i arkadläget som presenteras i samma mangastil som i Street Fighter 4. Som väntat är karaktärernas historia inte särskilt engagerad eller utbroderad, något som dock nästan måste förvänta sig av ett fightingspel.

Allting i from av grafik och spelbarhet är förstås identisk med Street Fighter 4, ett fullkomligt utomordentligt spel, frågan är istället om denna upphottade variant är värd att köpa. Om man ännu inte lagt vantarna på originalet och har det minsta intresse av fightingspel så borde detta vara ett självklart köp. Priset är något lägre än vanliga spel och landar runt 400 kronor. Eftersom det inte är en expansion så får man dock oerhört mycket spel för pengarna. De fans som redan äger Street Fighter 4 kommer nog känna att de betalar massa pengar för material de redan har, men förhoppningsvis kan de nya onlinelägena och de tio nya karaktärerna vara motivation nog för att investera i detta mästerverk till fightingspel.

• Spännande nya kämpar
  • Roliga onlinelägen
  • Inspelningsfunktion