Swords & Soldiers HD

Swords & Soldiers HD

Ronimo Games har insett att man inte startar krig för småsaker. Nej, i Swords & Soldiers är det allvarliga saker såsom grillfester och chilipeppar som leder till krig mellan grannarna.

I Swords & Soldiers får du spela som tre olika folkgrupper och i varje värld finns tio banor. Du börjar som viking för att sedan ta steget vidare som aztek och avsluta som kines. Oavsett vilken folkgrupp du spelar som så har du en tendens att mucka gräl med grannarna över till synes obetydliga småsaker. Jag skulle i alla fall inte skicka alla mina krigare mot grannen för att den har bättre grönsaker eller större chilipeppar. Fast, ofta är det förstås inte ditt fel att ni bråkar utan det är fienden som startar kriget. Dessa har för övrigt ganska fantasifulla namn som kan ge en ledtråd över vilken stridssil de har. Vad sägs om PoisonBotl, LovsBatl och FullThrothl?

Den lilla storyn som finns är ganska humoristisk tack vare att man bråkar om småsaker. Fast det är lite irriterande att behöva klicka sig igenom samma textsekvens varje gång man misslyckas med en bana. Å andra sidan så var det inte speciellt många banor som jag behövde spela om utan jag klarade flertalet på första försöket. Vissa banor var dock riktigt svåra och det är synd att det skiftar så mycket i svårighetsgrad mellan de olika banorna. En bana spelade jag om och om igen flera gånger till dess att jag kom på att man kunde döda sina egna soldater för att få extra magi. Då blev banan plötsligt mycket lättare.

Swords & Soldiers är ett spel där det gäller att tänka strategiskt. Man skickar iväg soldater med olika egenskaper i tvådimensionella banor. Dina soldater kommer från vänster och från andra hållet kommer givetvis fienden. Soldaterna har lite olika egenskaper beroende på vilken folkgrupp man spelar som. Vissa går i närstrid medan andra strider på distans. Vissa är snabba medan andra är långsamma. Eftersom alla soldater har en bit att gå innan de kommer fram till fienden så har dina kommandon inte effekt direkt utan det kan ta en liten stund. En av mina favoriter är necromancer. Han omvandlar döda soldater till vandrande skelett som sedan strider vid din sida.

Utöver soldater har man dessutom tillgång till en del magiska krafter. Dessa förbrukar mana. Man kan exempelvis kasta gift eller eldpilar på fienden. Det finns emellertid hela tiden begränsad mängd mana. Som tur är finns det olika sätt att förbättra den på. Exempelvis får man mana om man dödar sina egna soldater vilket i vissa banor faktiskt är helt avgörande för om du ska lyckas eller inte. Man kan alltså omvandla guld till magiska krafter genom att köpa soldater för guld som du bryter i gruvorna och sedan döda dem för att få mana.

Ett exempel på en mycket användbar magisk kraft är mindcontroler. Med den kan man ta över en fientlig soldat så att den ansluter vid din sida i striderna. Denna magiska kraft kräver dock ganska mycket mana och den är dessutom lite knepig att använda. I början hände det ofta att en soldat jag tagit över stupade direkt i en strid. Efter ett tag kom jag emellertid på hur man skulle använda denna magiska förmåga och då var den riktigt kul att använda. Snacka om tillfredsställelse när jag såg hur en fiendesoldat vände sig mot sina egna och besegrade ett svårforcerat torn.

Jag har testat Swords & Soldiers på Wii U, men spelet finns till flera andra plattformar – Wii, PS3, PC, Mac, Linux, surfplattor samt mobiler (digital nedladdning av samtliga versioner). På Wii U använder man i princip enbart pekskärmen när man spelar. Det gör att spelet känns lite som ett bärbart spel som man inte kan ta med sig. Det är synd eftersom jag gärna använt teven. Det är dock i det närmaste omöjligt eftersom hela styrningen går ut på att man pekar på pekskärmen.

Förutom kampanjen finns även ett fåtal andra spellägen. Dels finns lokalt multiplayer där den andra spelaren använder en handkontroll från Wii. Skirmish är en typ av versusmatcher mot datoriserat motstånd. Till sist finns ett fåtal utmaningar som låses upp i kampanjdelen. Jag tyckte dock inte att varken Skirmish eller Challenges var speciellt roliga utan den stora behållningen med Swords & Soldiers är definitivt själva kampanjen.

Swords & Soldiers är ett kul och vanebildande strategispel som egentligen bara har två stora brister. Spelet har en ojämn svårighetsgrad och om man misslyckas på en bana kan man inte snabbt hoppa över den inledande texten på banan. Det var lite irriterande att vissa banor lätt kunde klaras på under tre minuter medan jag fick kämpa hårt på andra. Swords & Soldiers är annars riktigt kul och dessutom humoristiskt. Ett stort plus necromaner och för att det man får nya förmågor och soldater i de olika världarna.

• Kul kampanj
  • Olika soldater och förmågor i de olika världarna
  • Humoristiskt