Syberia 3

Av i i Recensioner, 6 Mer

Syberia 3

Efter åtta års utvecklingsarbete släpps äntligen trean i Syberiaserien. Frågan är om spelet var värt väntan.

Det var tidigt 2000-tal. Äventyrsspelen, däribland peka-och-klicka- samt de pusselbaserade spelen, hade haft sin popularitetstopp. Då släpptes Syberia som var ett peka-och-klicka-spel med en hel del problemlösning. Syberia fick bra kritik och en fanskara. Uppföljaren släpptes två år senare. Därefter har fansen fått vänta. Trean utannonserades 2009 och var tänkt att släppas till bland annat Playstation 3. Det blev emellertid inte så. Nu, åtta år senare, ser Syberia 3 äntligen dagens ljus.

Det första som slog mig när jag började spela Syberia 3 var: ”Har utvecklarna fastnat i utvecklingen till PS3?” Syberia 3 är nämligen oerhört ålderstiget. Grafiken är riktigt dålig med hemska läppsynkningar. Än värre är att utvecklingen av mycket annat också tycks ha havererat. Man går runt och fastnar på osynliga hinder. Inte nog med det, kameran lever sitt eget liv. Den har fasta punkter och byter vinklar titt som tätt. Det är svårt att hänga med. Det har hänt många gånger att jag inte hunnit med vid ett kamerabyte utan helt plötsligt vänt och gått tillbaka för att kameran bytt vinkel.

Nu har jag börjat denna recension helt galet – med all negativ kritik om teknikaliteter. Jag borde börja från början – med handlingen. Låt mig skriva lite om den. Här kan jag faktiskt ge positiv kritik eftersom jag gillar storyn. Visserligen går den sakta framåt, men den är intressant. Dessutom möter man flera spännande karaktärerna. Tyvärr förtas detta till stor del av ett mycket ojämnt röstskådespeleri. Rösterna varierar från katastrof till ganska bra.

Du är juristen Kate Walker som hittas medvetslös i snön av ett lustigt, kortvuxet och rundlagt folk kallat youkol. De är nomader som rider på enorma fåglar som är släkt med strutsarna. Sjukhuset du hamnar på visar sig vara allt annat än ett normalt sjukhus – vad hade du förväntat dig? Du måste alltså rymma och dessutom hjälpa youkolstammen på sin obligatoriska resa. Allt är givetvis inte som det ska och det visar sig att det inte är så lätt för Kate att ge sin hjälpande hand till youkolfolket.

Det blir du, i egenskap av Kate Walker, som får lösa alla oväntade problem som dyker upp. Syberia 3 fungerar till stor del som de gamla peka-och-klicka-spelen. Fast, den stora skillnaden är att man går runt i en tredimensionell värld. Under peka-och-klicka-spelens storhetstid var dessa spel tvådimensionella och man förde muspekaren över skärmen, pekade på saker och interagerade med dem. I konsolversionen av Syberia 3 går du fram till intressanta föremål, platser eller karaktärer. Då får man olika alternativ. Plocka upp. Prata. Öppna. Det var några exempel.

Under huvuddelen av Syberia 3 letar man efter objekt man kan interagera med eller ta upp. Väldigt ofta letar man efter en specifik sak. För det mesta är det ganska lätt att klura ut vad man ska leta efter. Sedan kan det ta tid innan man hittar det. Ibland måste man prata med någon figur innan grejen man letar efter blir tillgänglig. Sedan behöver man kanske en annan sak för att lösa problemet. Det kan betyda att man måste leta igenom samma platser och utrymmen flera gånger. Det hade varit uthärdligt om problemlösningen varit givande. Det är den tyvärr inte alltid. Det finns få problem som verkligen engagerar. För det mesta känns det som ett evigt letande.

Sammanfattningsvis är problemen i Syberia 3 sällan svåra utan det gäller bara att ha tålamod tills man hittat rätt grejer. Grafiken suger. Kontrollen och kameran likaså. Syberia 3 räddas till viss del av en intressant story, en del spännande karaktärer och ett härligt soundtrack.

Det Bra

  • Storyn
  • Soundtracket
  • Vissa karaktärer

Det Dåliga

  • Grafiken
  • Kontrollen
  • Kameran
  • Röstskådespeleriet
5

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN