Tales from the Borderlands

Av i i Recensioner, 7 Mer

Tales from the Borderlands Episode One: Zer0 Sum

Borderlandsserien är spel fyllda med ganska rå action som kryddats med speciell humor. Telltale har tagit sig an utmaningen att skapa något som närmast kan liknas vid en interaktiv film av Borderlands.

Telltale games är verkligen ett mycket slående namn på en spelstudio. Uttrycket ”to tell the tale” betyder som du säkert vet att man berättar en fantastisk historia som berör. Det är just det som Telltale specialiserat sig på. The Walking Dead och The Wolf Among us är två sådana spel som båda är uppdelade i flera episoder.

Nu har Telltale tagit sig an Gearbox Borderlandsspel vilket jag anser borde vara en ganska stor utmaning. Humorfylld action är nämligen inte det lättaste att skapa. Tales from the Borderlands första episod har nu sett dagens ljus. Ytterligare fyra episoder kommer att släppas framöver. Att bara recensera en första episod är givetvis lite riskfyllt. Man vet aldrig vart det kommer att ta vägen i kommande episoder. Det påståendet passar verkligen in på Tales from the Borderlands. Första episoden slutar nämligen på ett sådant sätt att jag som spelare inte har en aning om vart det kommer att hända härnäst. Det finns många vilda tankar i min hjärna vilket givetvis gör att jag är otålig och gärna vill spela episod två med en gång, men jag får vackert vänta.

När Rhys boss Henderson kommer svävande utanför rymdstationen inser Rhy att den sliskigt äcklige mannen framför honom – Vasquez – är den nye bossen på Hyperion. Rhy anser sig vara förtjänt av en befordran men blir istället fastighetsskötare med ansvar över soporna. Och om jag ska vara ärlig så tror jag nog Rhy inte gjort sig förtjänt av en befordran utan soprollen är antagligen hans rätta nivå.

Det tycker givetvis inte Rhy utan han tar med sig sin vapendragare och assistent Vaughn på en hämndturné nere på planeten Pandora. Det går givetvis inte alls som det var tänkt vilket gör att Rhy slår sig ihop med Pandoratjejen Fiona, en småtjuv och bedragare. Jakten på hämnd och en väska pengar tar många vändningar. Men, hur gick allt till och vad är sanning och påhittad story? Tales from the Borderlands berättas nämligen av de båda huvudrollsinnehavarna och deras olika versioner stämmer inte helt överrens.

Tellale är mästare på att berätta fängslande berättelser i spelform. Tales from the Borderlands Episode One sällar sig i raden av suveränt berättade spel. Telltale har verkligen lyckats med konstycket att dels förvalta Gearbox arv och dels göra ett skithumoristiskt actionspel. Humorn är vrickad. Det finns riktigt skruvade karaktärer och dialogen är verkligen en höjdare som få andra spel lyckas uppnå.

Det blir exempelvis kul när Rhy och Fiona börjar tjabba med varandra. Rhy är lite förnäm och samtidigt dryg av sig medan Fiona är den person som är mer jordnära och kan vad som händer på Pandora. Man kan likna dem lite vid den stereotypbild som finns av 08:or versus lantbor. Kontrasterna mellan Fiona och Rhy är verkligen härlig där Telltale har lyckats att få in spänningen mellan karaktärerna på ett suveränt sätt. Stundtals fick jag vibbar av filmserien Mad Max när jag spelade Tales from the Borderlands Episode One – och då menar jag på ett positivt sätt. Det gällde bland annat fordon och vissa karaktärer.

Man stöter på mängder av udda karaktärer och det är precis som Fionas partner Felix säger – ”Lita inte på någon”. Det fanns speciellt två snubbar jag tyckte var festligast. Dels tänker jag på den enögde smilfinken Tommy som har skitfula tänder. Honom fick jag absolut inget grepp om. Den andre är en konferencier på en udda racingtävling. Han har en läcker bashögtalare inopererad i magen med vars hjälp han kan skapa kraftiga tryckvågor.

Nu har jag mest pratat om karaktärer, story och humor. Det är en väldigt stor del av Tales from the Borderlands. När jag spelade kändes det mest som jag tittade på en tecknad, barnförbjuden film där jag kunde påverka bland annat dialogen. Jag tänkte inte mycket på att jag spelade ett spel. Det beror delvis på att själva spelande har en undanskymd del i Tales from the Borderlands och delvis på Telltales skickliga berättarkonst. Här plockar man inte fram vapen och springer runt och skjuter på allt och alla som i många actionspel. Istället har man ganska begränsade möjligheter att spela och jag ska nämna några spelmoment.

Ditt val av dialog påverkar spelet genom att man får helt olika uppfattningar om Rhy och Fiona beroende på vilka val man gör. Hittills har jag inte dött på grund av något felaktigt val så därför verkar det inte finnas något som heter rätt och fel. Vissa dialogval sparas och man får i slutet se hur många spelare som valt just de alternativ du valde. Inget kul enligt mig, men det finns säkert många som gillar det.

Rhys ena öga består av en inopererad scanner, Q-Echo eye, som kan avslöja mycket om omgivningarna. Man få ofta reda på helt ovidkommande information om diverse saker. Det är saker som man kan hoppa över att scanna, men som man gärna ändå scannar eftersom det finns en hel del dråpliga beskrivningar av vissa saker.

Den mest actionbetonade spelkomponenten är när man slåss. Det gör man inte på traditionellt sätt utan genom QTE. Det gäller att trycka på rätt knapp när den visas på skärmen för att exempelvis ducka eller använda ett vapen. Är du för sen att trycka kan du dö, men det finns ofta gott om tid att reagera så QTE-delarna är ganska lätta.

Telltale har gjort det igen. De har skapat en interaktiv, tecknad film som är svår att slita sig ifrån. Jag hade inte tråkigt en sekund under de knappa 2½ timmar det tog för mig att spela igenom denna första del i serien. Fast det skadar inte om Telltale lägger in fler spelmoment i kommande delar.

• Underbar dialog
  • Storyn engagerar
  • Spänningen mellan Rhy och Fiona