Tearaway Unfolded

Tearaway Unfolded

Tearaway fick strålande recensioner av många spelrecensenter när det släpptes till Playstation Vita. Nu har en ny version i spelserien släppts. Denna gång till Playstation 4.

När Tearaway släpptes för två år sedan utnyttjade det Playstation Vitas många finesser på ett bra sätt. Nu har Sony slutat utveckla spel till sin bärbara konsol och alla resurser satsas på Playstation 4. Denna stationära konsol kan givetvis inte erbjuda den intima interaktivitet som spelaren erbjöds när hen spelade på Playstation Vita. Det innebär att utvecklarna, Media Molecule, har varit tvungna att hitta lite andra lösningar på interaktiviteten. Och det är något som utvecklarna tagit sig an med entusiasm.

I Tearaway Unfolded spelar du som Atoi. Det är en budbärare som bär ett meddelande från deras värld till din. Som mellanhand finns duet. Duet, det är invånarnas namn på dig som spelar. Spelvärlden är verkligen uppbyggt på ett fantasifullt sätt. Allt är av papper vilket inbjuder till en hel del möjligheter. Denna underbara värld håller dock på att förstöras av onda lappisar och kråkor. Lappisarna förvandlar det färgrika landskapet till trist tidningspapper så dem måste du göra dig av med. Vissa kan du hypnotiseras med ljus, andra måste du kasta saker på och några måste du först hoppa på innan de kan dödas.

Media Molecule har varit mycket uppfinningsrika gällande kontrollen. Här är det definitivt inte bara styrspakar och knappar som gäller. Man använder exempelvis handkontrollens ljus för att lysa upp med. Nu är det i och för sig inte just den ljuskällan man ser, men ljuset är triangulärt och liknar kontrollens ljus och det styrs genom att vicka på handkontrollen. Om du har en mikrofon så kan du använda den på vissa ställen. Att skaka handkontrollen kan exempelvis få klockor att ringa.

Det finns två sätt att kasta saker på. Dels genom att bara kasta lite på måfå och dels ett sätt där man siktar. Det sistnämnda sättet är onödigt bökigt men visar på Media Molecules ambitioner om att man ska bli ett med spelet. Låt oss säga att jag vill kasta ett ekollon på en spricka. För att kasta ekollonet måste jag ta upp det, skicka det till duet (den som spelar – alltså mig själv) innan jag kan sikta och till sist kasta genom en svepning över pekplattan.

Media Molecule har lagt till ytterligare en dimension av interaktivitet utöver kontrollen. Man kan nämligen sätta sin egen stämpel på en del figurer och omgivningar. När du exempelvis blir ombedd att rita en snöflinga så börjar plötsligt himlen täckas av dina snöflingor. Och när du ritat en krona åt en stackars ekorre så dyker kronan inte bara upp på ekorrens huvud utan också på diverse andra ställen såsom sköldar och flaggor. Det här är en väldigt kul interaktivitet som barn verkligen gillar. Problemet är att pekplattan på handkontrollen är betydligt mindre än skärmen på Playstation Vita. Det gör det pilligt och inte speciellt lätt att rita. Nu behöver du inte vara rädd för att bli dömd när du ritar. Om en figur ber dig rita en ekorre kan du lika gärna rita ett löv. Du får ändå svaret ”åh vilken fin ekorre”. Det är bra att veta för den som inte ritar så bra.

Man kan även koppla en surfplatta till spelet via Playstation App. Då får man inte bara bättre möjligheter att rita utan man kan även använda egna foton. Visst kan det vara kul att se sig själv inne i spelet? Likaså kan du fotografera dig med appen eller med Playstation Camera om du har en sådan.

Hur har man då lyckats med interaktiviteterna? Jo, det är blandad kompott. Det mesta är bra, men man känner sig inte alls lika intim med spelet som man gjorde på Vitan. Många saker man gör är kul medan andra bara känns onödigt tillkrånglade. Speciellt tänker jag på användandet av pekplattan som ofta är bökig eftersom den är liten och sitter lite dumt till. Denna pekplatta fungerar dock oerhört bra när man ska låta vindar blåsa över spelet. Då sveper man bara fingret i rätt riktning. Sen får vinden göra sitt med pappret i spelet.

Ibland stöter man på vita figurer och saker. Det är lappisarna som tagit deras färg. Genom att plocka fram kameran och fotografera föremålet får det färg. Inte nog med det, föremålet får på sätt och vis även liv. Den hamlar i din samling av pappfigurer som du kan skriva ut på en helt vanlig skrivare. Sedan är det bara att färglägga, klippa och klistra och man har sin egen figur – coolt. Kameran är för övrigt ganska intressant. Man kan fotografera vad man vill i spelet och allt lagras om man så vill. Det finns en massa finesser med kameran såsom olika objektiv och filter. Ett filter låter exempelvis spelaren fånga en kort animerad sekvens.

Tearaway Unfolded är ojämnt på många andra sätt. Ibland är spelet ganska intensivt och allt händer i en takt som känns stimulerande. På många andra ställen är däremot allt väldigt segt och långsamt och här kan vissa interaktivitetsmoment kännas irriterande istället för stimulerande. Handlingen och musiken är två andra exempel på hur ojämnt spelet är. Musiken växlar mellan att vara skön och näst intill underbar till hopplöst irriterande och upprepande.

Spelet absoluta styrka ligger i grafiken. Den är långt bättre än såväl gameplay som handling. Det är stundtals fantastiskt att se hur uppfinningsrika Media Molecule varit. Tänk vad man kan göra med lite papper!

Även om många var lyriska över Tearaway till PS Vita så gav jag inte spelet speciellt högt betyg. Jag har i princip samma invändningar mot Tearaway Unfolded som dess föregångare. Interaktiviteten är emellertid inte lika naturlig i detta spel. Spelupplägget är enkelt, problemlösningen är på tok för enkel och spelet är ojämnt och ofta segt. Slutbetyget hamnar på godkänt (en femma).

• Härlig grafik
  • Mycket av interaktiviteten
  • Häftig kamera