Tearaway

Tearaway

Media Molecule är kända för sitt lite udda spel LittleBigPlanet som fick mycket fin kritik när det släpptes. Nu har de skapat ett nytt spel – Tearaway – som även det är väldigt originellt.

Hela spelvälden i Tearaway är uppbyggd av papper. Till och med hjälten är av papper. Du spelar nämligen som ett meddelande, Atoi, som ska levereras till rätt ställe men som hela tiden snubblar in på olika äventyr. Atoi är nu inget vanligt meddelande utan hen vandrar runt på två ben och kämpar mot otäcka saker som kallas för lappisar. Du som spelare är också med och du kallas inte helt förvånande Duet. Bland annat syns du som gubben eller gumman i solen.

Som Atoi får du utforska en interaktiv plattformsvärld. Du kan exempelvis peka på och dra skinande föremål för att bygga trappor, öppna paket, flytta plattformar och mycket annat. Den bakre pekplattan används också. Trycker du på den åker ditt finger ibland rakt igenom tunna pappersbitar. På så sätt kan du putta bort lappisar eller vrida på saker. På andra ställen används bakre plattan för att få Atoi att studsa uppåt.

Nu är det inte bara pekskärm och pekplattan som används utan man får även köpa och till och med skapa olika klistermärken som du dekorerar såväl Atoi som annat med. Exempelvis behöver en fågelskrämma ögon. Ett annat exempel är när det ifrågasätts om snöflingor måste vara vita. Då får du i uppdrag att skapa egna snöflingor. Så fram med de färgade pappren och rita snöflingor. Klipp ut dem och vips så snöar dina flingor ner från skyn. Det är rätt coolt faktiskt. Fast, det finns ett litet bekymmer med att skapa papperssaker och det är att det är lite klumpigt att rita för om linjerna inte sitter ihop ordentligt är det inte säkert att det går att klippa ut föremålet.

Vissa föremål har tappat sin färg, men genom att fotografera dem så får de tillbaka färgen och på något ställe får man faktiskt använda kameran på riktigt. Jag stötte på en ren (eller var det en älg?) och den fick en läcker päls i form av mitt rum.

Det låter väldigt kul att kunna interagera på detta sätt, men tyvärr är spelet lite för rättfram och det känns som om man kunnat göra mycket mer. Man behöver inte tänka speciellt mycket utan det är väldigt tydligt när man exempelvis ska flytta en plattform. Fast, visst är det riktigt coolt ibland att exempelvis skapa en krona åt en ekorre.

Man stöter som sagt på lappisar i olika former och dessa ska du hjälpa Atoi att besegra på olika sätt. Det introduceras nya sätt genom spelets gång och det kan exempelvis vara att ducka undan när lappisen anfaller. Då blir den omtöcknad och man kan ta tag i den och kasta iväg den. Ett annat sätt är att rulla på lappisar på styltor varvid de tappar styltorna. Ytterligare ett sätt är att hoppa på och sedan peka med fingret på dem, men som sagt, olika lappisar besegras på olika sätt. Tyvärr är det först någon timme in i spelet som lappisarna börjar bjuda på lite motstånd, men det blir aldrig svårt. Skulle du dö så behöver du inte spela om någon speciellt lång sträcka utan Atoi postas till en plats precis intill stället där du dog.

Tempot är väldigt lågt och det är inte förrän man får fler egenskaper såsom att man kan hoppa eller rulla som spelet tar lite fart. Trots det går spelandet i Tearaway hela tiden i ett makligt tempo. Utvecklarna vill väcka upptäckarlusten i oss som spelar men man har inte lyckats fullt ut då Tearaway stundtals mest är som en gäspning. Spelet tänder aldrig till och det blir definitivt aldrig svårt. Jo förresten, det kan vara klurigt att hitta alla spelet hemligheter, men för mig var spelet för tråkigt för att jag skulle vilja leta rätt på allt.

Grafiskt sticker dock Tearaway ut väldigt mycket. Det är riktigt häftigt att titta på allt som byggts upp av papper. Till och med ringarna som blir när man går runt i vatten ör av papper. Läckert är bara förnamnet. Då är det synd att man stundtals lagt till en fruktansvärt jobbig och enformig musik. På vissa ställen var den så hemsk att jag sänkte ljudet till ett minimum.

Gillar du att skapa egna pappersfigurer? En kul grej i Tearaway är att man kan ladda upp olika pappersfigurer som man hittar i spelet på PSN. Genom att logga in på Tearaways hemsida kan man därefter skriva ut mallarna på sin egen skrivare och sedan sätta sig ner och klippa och klistra hemma.

Jag hade höga förväntningar på Tearaway eftersom jag älskar LittleBigPlanet. Tyvärr så blev jag lite besviken, främst på det alltför enkla spelupplägget. Tänk om man fått klura lite på exempelvis hur man ska flytta olika saker. Den läckra grafiken och alla interaktionsmöjligheter räddar tyvärr inte Tearaway helt och hållet. Spelet får visserligen godkänt i betyg, men det är lite småtrist och det känns som om man kunde ha gjort så mycket mer av spelidén.

• Originellt
  • Grafiken
  • Interaktiviteten