Tekken 7

Tekken 7

Tekken är en spelserie med något förvirrande story som Tekken 7 sammanfattar på ett väl utfört vis. ”The Origin is finally explained.”

Tekken 7, skapat av Bandai Namco, är tekniskt sett det tionde spelet i serien, men endast det sjunde i den numrerade ordningen. Tekken 7 är också det första spelet i serien där de använt sig av spelmotorn Unreal 4, vilket har gett spelet ett ordentligt grafiskt ansiktslyft jämfört med tidigare spel i serien. Jag har sett fram emot det här spelet sedan det släpptes i Japan redan förra året, och nu är det äntligen Europas tur att få uppleva de dynamiska förändringar som spelserien undergått. Utöver den nya spelmotorn så har spelet även återgått till sina rötter som ett stabilt en mot en fightingspel som fokuserar mer på de olika karaktärernas starkaste attacker såväl som en ny Rage-funktion som kan leda till en hel del spännande comebacker i en enskild strid. Välbekanta karaktärer blandas med lite nya ansikten, speciellt uppskattat är Akuma från Street Fighter-spelen, som inte bara är en gästkaraktär utan integrerats på ett sätt som visar på mycket eftertanke.

Spelets story fortsätter från de tidigare spel med berättelsen om familjen Mishima samtidigt som vi får veta resten kring ursprunget av djävulsgenen, vilket berättas på ett vackert sätt genom flertalet flashbacks och trogna rekreationer av fighter från tidigare spel i serien. Interaktionerna mellan karaktärerna är väl utförda och man känner verkligen känslorna som flödar karaktärerna emellan samtidigt som de pucklar på varandra och vägrar ge upp. I spelets storymode märks det verkligen att skaparna har gett sitt allt och de förtjänar allt beröm, men samtidigt är det alldeles för kort och kan lätt spelas igenom på en timme eller två. Som kompensation finns dock en annan funktion i spelet där du med jämna mellanrum låser upp korta episoder kring de olika karaktärerna som består av en fight där utgången ändras beroende på vilken karaktär du väljer att spela som. Detta är verkligen uppskattat då det ger insikt i de karaktärer som inte har någon relation till huvudstoryn i spelet, och innehållet bjuder på en del variation.

Utöver detta bjuder även Tekken 7 på det klassiska arkadläget som, om än kort i längden, låter spelaren pröva på de olika karaktärerna i en omfattande introduktion utan att riskera någonting. Spelaren slungas in i flertalet strider med ökad svårighetsgrad för varje ny motståndare, för att slutligen resultera i två bossfighter, varav den sista kan ändras beroende på hur du spelat tidigare. Jag uppskattar arkadläget och dess konsekventa svårighetsgrader där jag inte riskerar att överväldigas av en alldeles för stark motståndare redan i första striden, utan att det snarare byggs upp över flera strider. Samtidigt känner jag att det är väldigt begränsande i sin omfattning jämfört med tidigare spel i serien.

En annan ny funktion i spelet är Treasure Battles som fungerar som en sorts överlevnadsroulette där man kan vinna nya föremål, och beroende på hur bra det går finns det också chans att delta i strider mot speciella motståndare med chans till ännu högre belöningar. När spelets huvudstory är avklarat blir dessutom Treasure-läget ännu mer åtråvärt med nya och intressanta motståndare och modifierare som gör att du slåss med till exempel begränsat HP, dubbel skada eller turbofart. Treasure-läget kan ses som repetitivt i en strävan att erhålla fler föremål. Personligen ser jag det som en välkommen utmaning då det aldrig går att veta på förhand vilka modifierare som dyker upp eller hur många föremål jag skulle vinna, vilket fick mig att njuta av spelet länge i jakten på specifika föremål till just den karaktär jag själv föredrar. Föremålen används sedan för att anpassa karaktärerna, en återkommande funktion men nytt i det här spelet är att listan är mycket kortare då flera karaktärer kan använda samma föremål men med olika effekter.

För att summera är Tekken en vacker spelserie men med en något förvirrande story som Tekken 7 sammanfattar på ett väl utfört vis. Rivaliteten mellan huvudkaraktärerna visas i all sin ära och de extra karaktärerna passar bra in i resten utav spelet utan att kännas överflödiga. Med det sagt känner jag ändå att det är någonting som fattas då storyn är väldigt kort och det finns en del brister i själva striderna. De extra episoderna för karaktärerna är också väldigt korta och vissa hade kunnat passa in i helheten lite bättre. Men med tanke på spelseriens ålder och hur omspelsvänligt det faktiskt är med de olika lägena så kan jag verkligen rekommendera spelet till alla som gillar Tekken eller fightingspel i allmänhet och jag tror definitivt att Tekken 7 kommer spelas mycket de kommande månaderna.

• Vackert berättad story som reder upp alla oklarheter sedan tidigare spel
  • Intressant val utav karaktärer
  • Fortsatt hög standard trots åldern på spelserien