Tengami

Av i i Recensioner, 4 Mer

Tengami

Det är inte ofta man får rådet att ta med sig sin Wii U i sängen. Men det önskar Nyamyam med sitt spel Tengami som visade sig vara en avslappnande upplevelse.

Eftertexterna rullar till ackompanjemang av traditionell orientalisk musik på stränginstrumentet koto. Jag har precis avnjutit ett något ovanligt äventyrsspel. Det var ingen lång spelupplevelse, men det precis så spelskaparen Jennifer Schneidereit säger att utvecklarna på Nyamyam vill ha det. En till två spelsessioner är optimalt. Om Jennifer får bestämma ska man spela Tengami i sängen, precis före man ska sova för att få bäst stämning. Då får man en bra godnattstund. Indiestudion Nyamyam består för övrigt av tre personer som tidigare jobbat på giganten Rare.

Nu är ju Tengami ett äventyrsspel och sådana kan ta sin tid om man kör fast. Tengami är dock inget jättesvårt spel, men det finns några kluriga partier. Om du skulle köra fast så har Jennifer och de andra på Nyamyam tänkt på det. Det finns nämligen ett tipssystem inne i spelet som ger övergripande tips. Tipsen är alltså inte speciellt ingående gällande lösningarna av spelets problem och de kan därför vara otillräckliga. Lugn, Nyamyam har tänkt på det också. På spelets hemsida (tengami.com) finns nämligen en spelguide som hjälper dig. Skulle du ändå sitta fast så finns flera bra spelguider ute på nätet.

Varför tjatar jag om detta? Jo, Jennifer skrev i sitt mejl till mig att det var viktigt att alla klarade spelet inom rimlig tid. Detta då Nyamyam har stor respekt för spelarens tid. Själv skulle jag snarare uttrycka det såhär: Om någon kör fast och inte kommer vidare är det stor risk att denne tröttnar innan hen hunnit igenom hela spelet. Men, jag tycker inte att Tengami är speciellt svårt utan det är en skön spelupplevelse där man aldrig någonsin behöver känna sig stressad. Tempot är lugnt och behagligt. Inte en droppe blod spills då det inte finns något våld. Musiken är lugnande och avstressande av traditionell japansk stil. Så, nu tror jag att jag förklarat varför Nyamyam tycker att vi ska spela Tengami vid läggdags.

Nu har jag svamlat en hel del utan att egentligen förklara vad Tengami går ut på förutom problemlösning. Som du säkert gissat så har vi landat i Japan. Eller, nej Japan blev nog fel. Rätt är att vi hamnat i en gammal japansk bok. Det är inte vilken bok som helst utan en magisk bok där din karaktär får liv och det är du som pekar vart han ska gå och talar om vad han ska göra. Boken är som en sådan där barnsagobok där sidorna poppar upp när man bläddrar. Grafiken är ganska sparsmakad, men ändå fylld med finess. Går man fram till en magisk punkt och gör en svepande rörelse över skärmen har huset du stod vid plötsligt förvandlats till ett av rummen. Det är väldigt häftigt att titta hur huset viker ihop sig och ett rum vecklas ut.

Glöm inte att vara vaksam! På något ställen får man faktiskt ledtrådar i själva övergången från en sak eller sida till en annan. Eftersom Nyamyam gärna vill att man använder deras spelguide om man kör fast så kan jag villigt, och utan att skämmas (hm hm, sanning?), erkänna att jag var tvungen att ta till denna hjälp.

Man använder helt och hållet pekplattan för att styra sin karaktär. Det är på både gott och ont. Att man måste peka på den plats man ska gå till är synd. Om man spelar med enbart plattan och utan teve gör det inget. Det funkar då som en surfplatta eller mobil och det var just till iOS som Tengami först utvecklades. Man borde tänkt om lite gällande styrningen i Wii U-versionen. Om man vill använda teven som skärm hade det varit mycket bättre om man styrt med antingen styrkorset eller styrspaken. Då hade man sluppit flacka lika mycket med blicken mellan teven och pekskärmen.

Det är svårt att med ord göra Tengami rättvisa. Likaså gör inte heller stillbilder att man helt kan förstå Tengami fullt ut. Spelet bör upplevas då det är en udda och skön upplevelse som passar mycket bra som en mysig godnattstund, även om jag föredrar att mysa med flickvännen. Det hade emellertid inte gjort något om spelet varit lite längre.

Det Bra

  • Skön känsla
  • Avstressande atmosfär
  • Lugnt tempo
  • Fantastiska pop-up bilder i boken
  • Lagom svår problemlösning

Det Dåliga

  • Varför används inte styrspaken?
  • Hade gärna kunnat vara lite längre
8

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN
Pokkén Tournament är en handburen återutgåva av det mycket populära Wii U spelet med samma namn.… https://t.co/nyq6ZogsSV