The Book of Unwritten Tales 2

Av i i Recensioner, 7 Mer

The Book of Unwritten Tales 2

Peka-och-klicka genren är inte död. Dess bäst före-datum har heller inte passerats trots att det var 20 år sedan genren stod på sin topp. Nej, nu kommer The Book of Unwritten Tales 2.

Låt mig börja med något jag sällan nämner i mina recensioner – lärodelen (tutorial). Den är lite originell på så sätt att den är en helt fristående, om än obligatorisk, del av spelet med egen design. Den är på sätt och vis intressant eftersom den sticker ut så mycket. Å andra sidan är kontrollen så pass grundläggande att lärodelen känns överflödig för den som spelat andra spel i samma genre.

Vad är då ett peka-och-klicka äventyrsspel? Jo, som namnet säger gäller det att peka och sedan klicka på saker eller personer för att göra olika saker. Det kan exempelvis vara att prata med en person, att plocka upp en sak, att öppna en dörr eller att titta på någonting. Det är det absolut mest grundläggande elementet. Nästa grundsten är att lösa pussel. Man använder de saker man hittar på olika sätt för att lösa dilemman man ställs inför. Det kan vara något så enkelt som att hitta ett kugghjul som saknas, men ofta är det betydligt svårare än så. Det gäller inte enbart att hitta rätt saker utan man måste även förstå hur de ska användas. Det gäller att tolka de ledtrådar man får av bland annat olika karaktärer man träffar. Vissa saker kan inte användas direkt utan man måste kombinera två saker som man redan plockat upp. Ofta måste man lösa en hel rad små problem efter varandra för att lösa huvudproblemet man står inför. Sen räcker det inte alltid med att följa ledtrådar utan ibland måste man helt enkelt prova sig fram.

Det här var allmänt hur den här typen av äventyrsspel fungerar och den beskrivningen kan man applicera på nästan vartenda spel inom genren. The Book of Unwritten Tales 2 är inget undantag från den regeln. Det är lätt att tro att om man har sett ett peka-och-klicka-spel så har man sett alla. Så är givetvis inte fallet utan det är bara grundpelarna som är desamma. The Book of Unwritten Tales 2 är dock ett väldigt traditionellt spel inom genren. Här är det inte mycket som sticker ut på gott och ont. Spelet lunkar på i ett lugnt tempo, precis som så många andra liknande spel där man löser problem efter problem.

Då kommer jag osökt in på pusslen. En bra problemlösning är en viktig komponent och här står The Book of Unwritten Tales 2 sig väl. Man ställs inför en uppsjö av väldesignade problem. De flesta är inte långsökta, men det är för den skull inte lätta. Har man bara varit uppmärksam och har förmågan att tänka logiskt så ska det gå bra. Jag fick dock stora problem på ett ställe. Jag tog då till en spelguide (fy på dig, fusk-Mats) och jag hade gjort precis som det stod i guiden. Jag läste guiden om och om igen och körde totalt fast eftersom jag inte tänkte själv utan litade på spelguiden. När jag började tänka själv kom jag på lösningen. Det visade sig att jag var tvungen att göra en grej först innan jag kunde göra en annan. I spelguiden som var till PC-versionen (jag spelade på PS4) kunde man däremot vänta med att göra det jag missat till lite senare. Det här belyser en svaghet i The Book of Unwritten Tales 2. Vissa problem måste lösas före andra även om de i teorin hade kunnat lösas i omvänd ordning. Därmed blir det inte alltid helt logiskt. Ibland måste man dessutom kolla samma sak flera gånger innan man ”låser upp” framtida problem. Det kan vara lite frustrerande när det inte är självklart att man måste göra så. På ett annat ställe skulle man gå med en brinnande pappersbit genom ett par rum för att tända en eldstad men tiden var löjligt snålt tilltagen. Helt onödigt enligt mig.

En annan viktig komponent hos klicka-och-peka-spel är storyn. Den räcker ofta inte med enbart ett bra gameplay utan ett spel i den här genren är mer beroende av storyn än vad exempelvis många actionspel är. The Book of Unwritten Tales 2 har en bra story, men precis som i de flesta andra spel inom den här genren berättas den mycket långsamt. Det beror på att det finns så många pussel att lösa och att det alltid tar en stund att lösa dessa. Hur som helst så är handlingen i The Book of Unwritten Tales 2 relativt stark och det är lätt att dras med i den.

De klassiska peka-och-klicka-spelen från 90-talet bestod av platt, tvådimensionell grafik. The Book of Unwritten Tales 2 har däremot en snygg 3D-grafik. Utvecklarna, King Art Games, har emellertid inte enbart lyckats skapa snygg grafik utan den är även charmig med en hel del lekfulla detaljer.

Som helhet ska sägas att The Book of Unwritten Tales 2 inte är skapt för den actionstinne spelaren som inte kan ta det lugnt. Nej, du måste ha tålamod. Du måste vara öppen för att tänka om ifall det du försökte inte fungerade. Du måste hela tiden tänka. Du måste snappa upp ledtrådar från omgivningarna. Det mesta är välgjort i The Book of Unwritten Tales 2. Fast det finns några svagheter i problemlösningen såsom att man ibland är tvungen till att lösa pussel i en viss, inte helt logisk ordning.

• Är genren trogen
  • Långt äventyr
  • Charmig grafik