The Brave Furries

The Brave Furries

Furrierna är små söta, bolliknande varelser med lurvig päls. Deras prinsessa har kidnappats och nu är det upp till dig att hjälpa dem genom att samla runor i pusselbaserade banor.

Prinsessan finns fängslad men vägen till fängelsecellen kantras av mängder av låsta dörrar. Varje dörr har en låsliknande mekanism med har ett antal runor på sig. Runorna finns i boxar och man vinner dem genom att spela pusselbaserade minispel. Spindelnät har blivit spelplaner och nätet har indelats i rutor med olika färger. Varje furrie ska ställas på en ruta som har samma färg som furrien själv. Det gör man genom att skjuta in furrierna, en efter en, på spelplanen. Då hamnar furrien på en ruta som har samma färg som furrien. Det finns givetvis en del regler, bland annat kan en furrie inte hoppa över en annan furrie. Är en enda furrier placerad på fel ruta så kommer man inte att kunna föra in alla furrier på spelplanen och man misslyckas. Vissa banor går dessutom på tid och det kan bli riktigt hektiskt att hinna med sådana banor när man kommit en bit in i spelet.

Till en början är pusslen väldigt lätta, men allt eftersom man spelar införs nya spelmoment som tomma rutor, rutor med flera färger som kan husera mer än en färg på furrien, jokrar som kan placeras på valfria rutor och virvelvindar som ändrar på färgerna på spelplanen. Dessa nya spelmoment gör spelet både tuffare och roligare.

Det kostar att öppna spelplanerna i form av små glittrande saker. Jag förstod inte riktigt vad det var, men jag kallar dem älvor för de liknar sådana. Man måste alltså satsa älvor för att öppna en låda. Misslyckas man med banorna i lådan riskerar man att på nytt tvingas betala älvor för att öppna lådan på nytt. Klarar man däremot pusslen i lådan får man lite älvor i vinst, men inte särskilt många och det täcker definitivt inte kostnaden för att öppna lådan. Det finns även en möjlighet att ångra drag man gjort i ett pussel, men det kostar också älvor – vad annars?

Man kan dock vinna nya älvor i minispel, men trots det är det lätt att göra slut på älvorna. När man spelat ett minispel så tar det nämligen tid att ladda upp energin i minispelet på nytt. Har man slut på älvor och inte kan spela minispel har man alternativ, Man kan lägga ifrån sig spelet och vänta en stund eller köpa fler älvor med riktiga pengar. Sådana här begränsningar är vanliga i gratisspel (free to play, F2P), men borde rimligtvis vara förbjudet i spel man betalt för. Själv tycker jag att det är otroligt irriterande att ett spel säger till att nu får du inte spela mer på ett tag. Det finns emellertid ganska gott om älvor i The Brave Furries så problemet är mindre än i många gratisspel.

Trots detta tycker jag att The Brave Furries är ett kul pusselspel. Ni som vill ha riktigt svåra problem att knäcka kommer antagligen tycka att The Brave Furries är för lätt. Speciellt början är riktigt lätt, men utmaningen ökar mot slutet av spelet.

• Söta furrier
  • Kul pusselspel

• För enkelt till en början