The Crew

Av i i Recensioner, 5 Mer

The Crew

Du är inte ensam. Din värld befolkas av mängder av andra gamers. Alla vill samma sak – köra sina bilar så fort som möjligt och vinna allt som går att vinna.

Har du någonsin funderat på varför det inte finns något bra MMO-bilspel? MMO står för massively multiplayer online game, alltså ett spel där väldigt många spelar mot och med varandra över internet. Om du ställt dig den frågan behöver du inte fundera mycket längre, för The Crew bjuder på mycket av det ett MMO-bilspel bör innehålla. Däribland en massiv spelvärld och tonvis med utmaningar att ta sig an.

Det som på många vis är synonymt med ett MMO-spel i allmänhet är bland annat dess yta och dess rena mängd sysslor att ta sig an. The Crew tar just denna biten av MMO-genren till en helt ny nivå med en nästan smärtsamt stor värld att utforska och en häpnandsväckande mängd utmaningar att genomföra, vilka dessutom är förvånansvärt varierande. Världen man får utforska i The Crew är närmare bestämt USA, visserligen en komprimerad version av landet, men som fortfarande innehåller landets alla höjdpunkter, såsom L.A., Grand Canyon, New York och allt däremellan. Medan utmaningarna i fråga består av allt ifrån rally- till streetracetävlingar, i så väl flerspelarläge som enspelarläge.

Världen är med allt innehåll såpass stor att det kan ta upp emot en timme att ta sig från ena sidan till den andra, och detta trots det faktum att man kan välja att köra på både skogsvägar och grusvägar för att ta sig fram. För att inte tala om möjligheten att köra helt offroad. Storleken är minst sagt skrämmande, men med hjälp av det väloptimerade kartsystemet kan man lätt låta GPS:en visa vägen, eller välja att snabbfärdas till de punkter på kartan som man redan besökt. Och är det så att man måste köra till platser som ligger långt iväg och som man ännu inte har upptäckt, och därmed inte kan snabbfärdas till, finns det gott om saker att göra utmed vägen. Allt ifrån att hitta gömda bildelar – som man låser upp nya hemliga bilar med – till miniutmaningar längs vägarna. Bildelarna hittar man enklast genom att ta hjälp av minikartan och den inbyggda radarfunktionen som via en pipande ton och en färgindikation talar om huruvida man är i närheten av en bildel eller inte. Miniutmaningarna går att lösa under färdens gång, och kan bestå av allt ifrån att krossa virtuella måltavlor längs vägen till att hålla sig över en viss hastighet utan att slinka ner i diket.

Men The Crew innehåller mycket mer än miniutmaningar, en stor karta och tätt spridda bildelar att samla. Det finns bland annat en relativt engagerande story att följa. Men också en del större tävlingar att testa – såväl själv som tillsammans med vänner – som kan ta allt från 10 minuter till flera timmar att spela igenom. Både storyn och övriga tävlingar bjuder på olika kategorier av utmaningar, såsom rally-, offroad- och streetracetävlingar. Alla dessa utmaningar kräver i sin tur specifika typer av bilar, det går exempelvis inte att delta i ett offroadrace med en streetracebil. Men det behövs likväl inte en helt ny bil till varje typ av tävling. Istället får man möjlighet att modifiera sina bilar till den bilklass man behöver i den tävling man vill delta i.

De olika klasserna som finns är: Street, Performance, Raid, Dirt och Circuit. Alla dessa klasser har olika specialområden, där exempelvis Dirt är till för rally och Raid är till för offroad. Utöver detta går det också att trimma alla bilar med hjälp av en häpnadsväckande mängd olika bildelar i något av alla de högkvarter man blir tilldelad. Att byta bildelar är dessutom rätt så tilltalande då själva trimmandet sker på en väldigt detaljerad nivå. Den visar inte bara exakt vilka delar i bilen som byts ut, utan även hur exempelvis kolvar och vevstakar rör sig. Utöver det kan man uppgradera högkvarterets medhjälpare och deras förmågor för att procentuellt öka allt ifrån vinstpengar till mängd erfarenhetspoäng man tjänar efter varje lopp. Erfarenhetspoängen bidrar i sin tur till högre rang och öppnar nya dörrar när det kommer till såväl bilar som uppgraderingar. Hela systemet ger ett relativt seriöst intryck och känns på det stora hela och på detaljnivå som något genomtänkt och välarbetat.

Vad som däremot inte känns speciellt genomtänkt är kontrollen och menysystemet som man styr allt detta med. Menysystemet är nämligen ganska komplext och en aning svårnavigerat från stund till stund. Detta beror till större del på alla befintliga och upplåsbara funktionaliteter, som möjligheten att kunna byta, reparera eller trimma bilar utan att återvända till högkvarteret. Men även upplägget på alla menyer bidrar till viss förvirring.

Kontrollen, och därmed bilfysiken, är å andra sidan inte speciellt komplex. Den är snarare lite väl simpel och ger inte riktigt den flexibilitet som exempelvis bilsimulatorer gör. Även om den ur ett ”arkad-perspektiv” faktiskt gör helt okej ifrån sig. Den ljusa sidan med dessa två nackdelar är dock att kontrollen och bilfysiken faktiskt inte tar speciellt lång tid att lära sig, medan det komplexa menysystemet därmed laddar snabbt och eliminerar många onödiga moment.

Det finns också vissa delar av The Crew som inte riktigt sticker ut ur mängden, däribland grafiken och ljudet, som förvisso bjuder på en del guldkorn, men som inte når några riktiga höjder. Ljudeffekterna blir tyvärr irriterande i det långa loppet, och musiken är trevlig att lyssna på under tiden man kör, men är sällan så bra att man vill lyssna en gång till. Grafiken hjälper visserligen till att förstärka känslan inom vissa områden, medan den får andra områden att kännas både kala och en aning utdaterade. Det hela toppas dessutom av en del instabilitet online och ett antal återkommande buggar, där de tydligaste buggarna i mina ögon har rört bilfysiken.

Det finns också en del andra ”småfel” eller avsaknader som man skulle kunna påpeka, så som avsaknaden av drifting och de övermänskliga poliserna som med jämna mellanrum försöker stoppa en. De kan tydligen bryta fysikens alla lagar utan några som helst konsekvenser. Men dessa mindre, och ibland roliga, problem är ändå något som går att förbise i den annars varierande och relativt övertygande värld som The Crew erbjuder. Plussar man dessutom på storyn, som för övrigt puttrar på i ett riktigt härligt tempo, och alla skogsvägar man kan välja att glida omkring på, så känns det bitvis ändå som att The Crew gör något väldigt rätt.

Allt som allt erbjuder The Crew många härliga åkturer i en stor och stundtals övertygande värld som inte bara erbjuder Massive Multiplayer Online-upplevelser, utan även en smula singleplayer-upplevelser. Det är kanske inte den angenämaste åkturen man kan tänka sig, men det är nog en av de längsta och mest omväxlande åkturerna i dagsläget.

Det Bra

  • Enorm och lättnavigerad karta
  • Många klasser och uppgraderingar
  • Mängder av varierande uppdrag
  • Bjuder på många rogivande bilturer
  • Storyn puttrar på i behaglig takt

Det Dåliga

  • Grafiken
  • En del buggar
  • Musiken
  • Tyvärr ingen drifting
7

Skriven av: Sannie Jönsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq