The Dungeoning

Av i i Recensioner, 3 Mer

The Dungeoning

Grottor att utforska. Pixelgrafik. Ingen sparfunktion. Tuffa fiender. Är det ett gammalt spel som hittats någonstans på vinden? Man kan tro det, men icke. The Dungeoning är nyutvecklat.

The Dungeoning är ett enmansprojekt av Nick Donnelly som verkligen tagit sig an den retrovind som blåser över spelvärlden. Spelet har inte bara hämtat inspiration bland retrospelen utan Nick har lyckats skapa ett spel som gör att man lätt kan tro att det utvecklats under den gamla pixeleran.

Det finns gott om grottkryparspel och nu ansluter The Dungeoning till dem. Du befinner dig i en grotta och du måste hitta utgången. Dessutom behöver du nycklar för att öppna dörren. När du väl hittat utgången kommer du till nästa nivå, en ny grotta som har lite tuffare fiender.

Du är inte ensam. Här finns en del fiender såsom råttor, slemklumpar, trollkarlar, spöken med mera. Vissa är lätta att bekämpa med svärdet. Andra är mer motståndskraftiga mot svärdet och du ska använda magi istället. Sedan har du de som på något sätt kastar någonting mot dig. De kan vara svåra att besegra med ett svärd utan du måste använda pilbåge, magi eller slangbella. Längre fram blir fienden tuffare. De tål mer stryk och blir aggressivare. Därför är det skönt att veta att du levlas upp. Att besegra en fiende ger XP som i sin tur kan användas för att uppgradera styrka, livskraft, försvar och magi.

Du hittar dessutom en hel del användbart under resans gång. Nya vapen är inte så vanliga, men mynt, magiska drycker och frukter är vanligare. Du kan få dem genom att besegra fiender eller i lådor och kistor. Men, akta dig. Längre fram i spelet blir kistorna luriga. Vissa attackerar dig brutalt som om de vore hämtade från Harry Potters värld. Det dyker även upp handelsmän som erbjuder bland annat nya vapen.

Var försiktig för när din hälsa tar slut så är det slut, brutalt slut – game over. Då är det bara att börja om från början. Här finns inga befriande sparpunkter utan slutet är brutalt precis som det var i så många äldre spel.

Vissa av dagens ungdomar – de som enbart spelar moderna spel närmare bestämt och därmed inte har sett något äldre sådant – kommer kanske att bli chockade över grafik och ljud. Men jag som spelat ett och annat sådant spel tycker att Nick har lyckats fånga andan från denna tidsepok. Spelet känns verkligen som ett äkta retrospel på alla fronter förutom att man erövrar prestationer som sedan blir synliga i Steam.

Jag höll nästan på att glömma en sak. Alla nivåer är slumpmässigt skapade. Här har Nick lyckats jättebra. Banorna blir riktigt bra och The Dungeoning känns som ett nytt spel varje gång man spelar det vilket gör omspelsvärdet riktigt högt.

Målgruppen för The Dungeoning får nog anses som solklar – ni som uppskattar retrospelen och dess oförlåtande game over. Gillar ni dessutom att upptäcka grotta efter grotta så är er glädje besannad.

Det Bra

  • Känns verkligen som ett gammalt spel
  • Stort omspelsvärde
  • Nya fräscha banor varje gång man spelar

Det Dåliga

  • En sparfunktion hade ändå varit kul så att man kunnat ta sig ännu längre in
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN
Pokkén Tournament är en handburen återutgåva av det mycket populära Wii U spelet med samma namn.… https://t.co/nyq6ZogsSV